Een goede interne vacaturetekst is vandaag de dag zeer zeldzaam. Misschien zelfs bijna uitgestorven. Niet zo vreemd dus dat uit onderzoek van Randstad (2018) blijkt dat werknemers vaak niet denken aan een vervolgstap binnen de eigen organisatie door gebrek aan aandacht ervoor. In de praktijk wordt de interne vacaturetekst voor ‘de vorm’ uitgezet. Snel een copy-paste van een oud functieprofiel op intranet en klaar is Kees. Er is aan de regels voldaan (eerst intern, dan extern). Nu alleen nog die paar weken uitzitten en dan kan de focus (en het budget) ingezet worden op de externe werving waarmee dan 79% van de vacatures wordt ingevuld.
Beste kandidaat binnenslepen
Maar even serieus, je wilt toch altijd de beste kandidaat binnenslepen voor een vacature? En als hij of zij zich al binnen de organisatie bevindt is dat extra mooi. Niet alleen vervul je die vacature dan veel sneller, ook zorgt interne mobiliteit voor een flinke kostenbesparing binnen recruitment, verhoogt het de tevredenheid van medewerkers en neemt het verloop af. En zo kan je wel even doorgaan met de enorme voordelen die interne mobiliteit biedt.
De beste kandidaat for the job dus en dat betekent dat je ook bij een interne vacaturetekst moet gaan voor die 3 goede reacties en niet voor 50 middelmatige sollicitaties. Want als je 50 middelmatige interne sollicitaties ontvangt, ben je jouw kostbare tijd kwijt aan het doornemen van die reacties. En hoe voel jij je als je vervolgens onnodig veel afwijzingen moet versturen aan je bloedeigen collega’s die je straks weer in het bedrijfsrestaurant tegen het lijf loopt? Nog los van wat het doet met de talent experience?
Duidelijkheid loont
Over het versturen van afwijzingen gesproken, zeker bij interne sollicitaties is het belangrijk dat je op concrete punten kunt afwijzen waarbij je terugverwijst naar de vacaturetekst. Niet in de laatste plaats dat jij straks gerust in het bedrijfsrestaurant je lunch kan nuttigen. Een niet te betwisten, complete en kraakheldere omschrijving van de functie is dus bij interne vacaturetekst cruciaal. Niet alleen het afwijzen wordt makkelijker als je een duidelijke tekst hebt om op terug te vallen, ook het selectieproces ervoor vereenvoudigt.
Dit is misschien wel het meest relevant bij reorganisaties waar je als werkgever verplicht bent om vacatures eerst intern uit te zetten en medewerkers op hun eigen functie moeten solliciteren. Bedrijfsreorganisaties worden door werknemers vaak als een pijnlijk proces ervaren. Onzekerheid, hoop en onrust wisselen elkaar af in de emotionele achtbaan waarin zij zijn beland. En tijdens dat ritje in de achtbaan is transparant en concreet communiceren tijdens een reorganisatie dus van levensbelang. De interne vacaturetekst hoort hierbij. Door de inhoud van de functie en de vereisten glashelder te verwoorden, minimaliseer je de kans op eventuele verwarring over de reden van afwijzing.
Aandacht creëer je onder andere met een concreet profiel. Hoe duidelijker een interne vacaturetekst wordt neergezet, hoe makkelijker het is om de selectie van kandidaten te maken. Daarmee maak je het jezelf een stuk makkelijker om de niet geschikte kandidaten af te wijzen. Je kan immers altijd terugvallen op de vacaturetekst waarin je duidelijk de functievereisten hebt staan. Dat is vooral relevant bij reorganisaties waar veel bedrijven de eigen medewerkers voorrang moeten geven vanwege interne mobiliteit.
Voorkom dat men op zoek gaat naar groener gras
In het eerder benoemde artikel van Randstad (2018) wordt ook een onderzoek van LinkedIn aangehaald waaruit blijkt dat slechts 52% op de hoogte is van de kansen bij hun eigen werkgever. Veel werkenden denken dat een echt aantrekkelijke verandering vooral buiten de bestaande werkgever te vinden is. Dat wordt veroorzaakt omdat de organisatie de kansen voor eigen medewerkers op een nieuwe carrièrestap onvoldoende uitdraagt.
Een belangrijke manier om de kansen voor een interne, nieuwe carrièrestap uit te dragen is het inzetten van een goede vacaturetekst. Dat (en hoe) je met een vacaturetekst het verschil kan maken, weten we bij Voor Tekst als geen ander. En we weten uit ervaring dat als je een goede vacaturetekst schrijft, je ook latent werkzoekenden kan triggeren. Als de arbeidsmarktconcurrent die goede externe teksten schrijft en jouw medewerkers bereikt, is dat balen. Het vergroot namelijk de kans dat jouw talentvolle medewerkers vertrekken omdat hen wordt voorgespiegeld dat het gras elders groener is. Maar wat als jij jouw eigen dorre grasveld wat extra aandacht geeft? Zodat jij met een sterke interne vacaturetekst de interne werkzoekenden verleidt tot het solliciteren binnen de eigen organisatie? Zo kun je met een goede interne vacaturetekst de interne werving een boost geven.
Moraal van dit verhaal
Onderschat de waarde én het belang van een interne werving niet. Of het nu gaat om een reorganisatie of een reguliere werving: in jouw eigen vijver zwemmen vaak genoeg vissen rond en zorg voor het juiste aas om de meest vette vis aan de haak te slaan. Iets minder cryptisch: jouw interne vacaturetekst verdient net zoveel aandacht als een externe tekst.
Dit blog over interne werving verscheen eerder op de website van Voor Tekst, het bureau voor arbeidsmarktcommunicatie.