Referral recruitment wint terrein binnen de wondere wereld van recruitment. Da's niet zo gek want referral werkt, sommige bedrijven halen al wel 40% van hun hires via referral recruitment binnen. En daarmee profiteren die organisaties al van een snellere doorloop van vacatures en een hogere kwaliteit van kandidaten. Goede mensen kennen immers goede mensen. Zo wordt dus ook de kwaliteit van de instroom geoptimaliseerd en daarmee verhoog je de interne trots. Bovenop die indrukwekkende resultaten komen ook nog eens lagere wervingskosten en minder verloop. Referral recruitment kent dus een groot 'sneeuwbal-effect', maar dan moet je wel 'even' zorgen dat jij die bal aan het rollen krijgt.
Want... waar let je nu op als je jouw collega's wilt inzetten als ambassadeur? Allereerst door je te realiseren dat niet al jouw collega’s (direct) ambassadeur zijn. Medewerkers zijn ambassadeur of ze zijn het niet. En als je dan collega's kent die een geweldige ambassadeur kunnen zijn, hoe zorg je voor een optimale balans tussen alle ambassadeurs? Het overgrote deel van organisaties staat voor inclusief werven om de diversiteit binnen de organisatie te optimaliseren.
Dat vraagt ook om diversiteit in jouw winning team van ambassadeurs. Qua achtergrond, karakters, leeftijd enzovoorts. En zo'n divers referral-team vraagt om diversiteit qua aanvliegroutes. Elke ambassadeur wil zijn enthousiasme over jouw organisatie als werkgever binnen het netwerk delen, maar wel op eigen wijze en op eigen mediums. Zorg dus dat je deze medewerkers activeert op een manier die bij hen past. En dat is nog maar het begin.
Duidelijke richtlijn, de 'fun-factor', draagvlak, communicatie, activatie: het is allemaal essentieel onderdeel van een ijzersterk, doordacht referral-programma. En alleen zo'n ijzersterk, doordacht referral-programma helpt jou om (duurzaam) de beste kandidaten via referral aan je te verbinden. En dus dat je ook profiteert van die lagere wervingskosten, een snellere time-to-hire en hogere interne trots. Breng jij die sneeuwbal aan het rollen?