arrow_drop_up arrow_drop_down
Miscommunicatie is mismatch
26 april 2021 

Miscommunicatie is mismatch

Eind 2020 kwam dit zinnetje voor het eerst in mij op tijdens de voorbereiding van een training over online verbinding maken in een sollicitatiegesprek. Sindsdien komt “Miscommunicatie is mismatch” terug in iedere (online) training. Het is veelomvattend en ik kan het toepassen op bijna iedere stap in het werving & selectieproces. Want de grootste winst die we kunnen pakken als recruiters is beter communiceren.

“Communiceren kun je leren” zeggen ze toch altijd. Maar waar leren we dat wel echt? Natuurlijk leren we allemaal praten, lezen & schrijven en spreken we dezelfde taal. Althans dat denken we… want mij werd pas echt duidelijk in een NLP cursus (die ik volgde als onderdeel van mijn opleiding tot ademcoach) dat dezelfde interpretatie van woorden tussen zender en ontvanger niet zo vanzelfsprekend is. Hoe vaak begrijpen we elkaar niet helemaal goed, vragen we onvoldoende door of doen we te snel aannames. En dat is in recruitment funest! Daarom heb ik voor deze blog eens 3 momenten in het proces uitgekozen waarin we de miscommunicatie moeten voorkomen.

Vacature-intake

Herken je het dat je tijdens het voorstellen van kandidaten aan de klant of manager toch nog geen goede match hebt? Dat het profiel niet helemaal voldoet en je ineens informatie ontvangt van de manager die nieuw voor jou is? In de praktijk komt het vaak voor dat managers pas echt inzicht krijgen in wat ze zoeken als ze verder in het proces zijn. Probeer dit te voorkomen door een goede vacature-intake te doen. Dus niet genoegen te nemen met een geschreven document of een kort gesprek met minimale input van de klant, maar juist hier de tijd nemen in het proces om door te vragen. Welkom LSD techniek (luisteren, samenvatten, doorvragen). Deze communicatietechniek geeft jou meer input voor een goede search en voor een onderscheidende vacaturetekst.

Vacaturetekst

Ja, want hoeveel vacatureteksten bestaan nog steeds uit clichés? Veel! En de meeste teksten lijken allemaal op elkaar, helaas. Dat komt ten eerste doordat we input missen dus daarom die vacature-intake en het verzamelen van doelgroepinformatie. Het echt in gesprek gaan met je doelgroep, met ze communiceren. Vervolgens is het de kunst om de miscommunicatie in die vacaturetekst te voorkomen en hiermee de kwaliteit van de sollicitanten te verhogen. Het is eigenlijk heel simpel: als jij duidelijk en eerlijk communiceert in je vacaturetekst dan krijg je passende sollicitaties. Als jij niets schrijft over de cultuur, de collega's en het salaris, hoe weet een sollicitant dan of hij /zij de juiste match is?

“De kwaliteit van jouw vragen staat gelijk aan de kwaliteit van de antwoorden die je krijgt”

Sollicitatiegesprek

De mondelinge communicatievaardigheden van de recruiter, intercedent, HR manager of hiring manager worden pas echt getest in de gesprekken met kandidaten. Nu heeft iedereen die deze functie uitvoert vast wel eens iets gevolgd over gesprekstechnieken. Toch zie ik in de praktijk vaak nog veel “slechte” gesprekken voorbij komen en dat heeft 2 redenen. Het gebrek aan écht verbinding maken met de kandidaat en het blijven stellen van de standaard selectievragen. De kwaliteit van een goed sollicitatiegesprek is afhankelijk van de bewuste aanwezigheid, luistervaardigheden en de vraagstellig van de interviewer. Die van jou dus! Denk daar maar eens over na voordat je je volgende online sollicitatiegesprek opstart met een minimale voorbereiding 😉

Wil jij ook met jouw team de mismatches voorkomen? Ik leer je graag in een (online) training beter communiceren tijdens de vacature-intake, vacaturetekst of het sollicitatiegesprek.

 

Deze blog verscheen oorspronkelijk op De Recruitment Trainer

Over de schrijver
“Recruitment doe je met persoonlijke aandacht” is waarin ik geloof. Recruitment is geen rocket science. Het is wel een professioneel vak, waarbij de mens de onderscheidende factor is tot het succesvol werven van nieuw talent. Mijn expertise pagina: https://kiqit.nl/personal-branding Het starten van mijn eigen bedrijf “De Recruitment Trainer” in 2017 was voor mij een logische stap. Het delen van kennis en vakgenoten inspireren over recruitment zorgt bij mij namelijk altijd voor een lach op mijn gezicht. Ik train, spreek, geef lezingen en deel dagelijks mijn kennis online.
Reactie plaatsen