arrow_drop_up arrow_drop_down

Wervende teksten 

De vacaturetekst, een e-mail of een social media-uiting: wervende teksten zijn een essentieel onderdeel van het recruitmentvak. Verrijk jouw kennis en ontdek hoe ook jij teksten voor je kan laten werken én werven.

Iedereen kan schrijven. Toch?

Hoe is het dan mogelijk dat ruim de helft van werkzoekenden aangeeft dat ze vacatureteksten te vaag vindt? Een vacaturetekst is nog vaak ‘copy-paste functieprofiel’, terwijl ook werkzoekenden 95% van hun keuzes baseert op emotie. En dan is er nog de standaard-afwijzingsmail: als je slecht nieuws op een slechte manier verwoordt, help je jouw (nu nog) geweldige employer brand in no time om zeep. 

Met kennis van zaken schrijf je wervende teksten die activeren, converteren en preselecteren. Want jij wilt toch ook liever 3 goede sollicitanten dan 50 middelmatige reacties? Door jezelf te ontwikkelen op het vlak van wervende teksten kun je ook het verschil maken als het gaat om vindbaarheid van tekst. En je kunt tekst inzetten om jouw employer brand te versterken en/ of diversiteit te bevorderen. Ontdek hoe ook jij de toegevoegde waarde van tekst kan benutten!

Nicol Tadema
"Om als recruiter goede, wervende teksten te creëren zet je 3 stappen: verdiepen, schrijven en scherpstellen. Het grappige is dat het daadwerkelijke schrijven misschien wel het kleinste onderdeel van het proces is! " 

Zo schrijf jij goede wervende teksten

Verdieping

De verdieping start bij het in kaart brengen van de doelgroep en het doel: alleen als je weet wat de doelgroep beweegt, dan kan je deze in beweging krijgen. Die beweging, dát is jouw doel. Dit kan een sollicitatie zijn maar ook het beïnvloeden van de mindset inzake het employer brand of het aanzetten tot actie bij een wervingscampagne of een interne enquête. Zodra je weet wié de doelgroep is en wát het doel is, beantwoord je vragen als: wat spreekt deze doelgroep aan: bijvoorbeeld wat zijn de drijfveren en wat is de schrijfstijl die past? Ook kijk je naar hoe je die standaard e-mail toch persoonlijk over kan laten komen of hoe je zorgt dat jouw social media-tekst converteert. Als vindbaarheid een belangrijk doel is, achterhaal je welke zoekwoorden ingezet moeten worden om optimaal te scoren in de resultaten van zoekmachines zoals Indeed en Google (for Jobs).


Schrijven
Na verdieping is het (pas) tijd om plaats te nemen achter het toetsenbord. Je brengt alle vergaarde informatie uit je verdiepingsfase onder woorden. Je weet nu bijvoorbeeld welke woorden en zinslengten wel (of niet werken), omdat je inzicht hebt in het werk- en denkniveau van je doelgroep en of je doelgroep overwegend mannelijk of vrouwelijk is. Je hebt beeld bij welke drijfveren, zoekwoorden en visie terug moeten komen en welke actie je wilt bewerkstelligen zodat je daarop kan zinspelen. Natuurlijk hanteer je een actieve schrijfstijl en een juiste opbouw waarin je de aandacht trekt, informeert, verleidt en activeert.


Scherpstellen
Of je nu een webtekst, vacaturetekst, arbeidsovereenkomst of een andere soort tekst creëert: de laatste stap is het scherpstellen van jouw wervende tekst. In de praktijk betekent dit dat je eerst kijkt of alles wat je schreef ook echt toevoegt of jouw doelgroep en doel te bereiken. Natuurlijk check je ook of er geen spelfouten of dubbelingen in voorkomen. Hierbij let je zeker ook op wet- en regelgeving die een rol speelt binnen arbeidsmarktcommunicatie. 

Let's Kiqit

Het schrijven van wervende teksten keert steevast terug op jouw  todo-lijstje. Om dit goed te doen (en dus zo efficiënt + effectief mogelijk) moet je jouw kennis over wervende teksten up-to-date houden. Dat is een win-winsituatie want zo bereik je én de doelgroep én kun je jezelf als recruiter (nog) verder ontwikkelen. Als het gaat om wervende teksten deelt expert Nicol Tadema haar kennis met jou op Kiqit.


Wil je (ook) meer weten over andere recruitment thema's? Nog >10 experts en talloze mede-recruiters delen hun kennis, in de vorm van tips, trends en ervaringen via onze blogs, community, whitepapers, podcasts, video’s en online trainingen. Nieuwsgierig?

Welke onderwerpen vallen (o.a.) binnen wervende teksten

Vacaturetekst

Slim schrijven zodat je de juiste doelgroep bereikt. En niet passende sollicitanten afwimpelt. 

Webtekst

Vindbare webteksten waar ‘tussen de regels door’ het gevoel van werken bij jouw organisatie wordt verwoord. 

E-mailtekst

Standaard e-mails die je aan massa kandidaten stuurt die stuk voor stuk de mail als persoonlijk ervaren.

Social mediatekst

In weinig woorden awareness en conversie realiseren. Dat is pas echt kort en krachtig schrijven. 

Download whitepaper 'Vacatureteksten schrijven' 

Liever 3 goede sollicitaties dan 50 middelmatige reacties? Doe jouw voordeel met deze 10 tips om nog betere vacatureteksten te schrijven.
50%
Download

Wat heb jij als recruiter aan Kiqit?

  • Verrijk jouw kennis over wervende teksten. En meer. Veel meer.

  • De plek waar recruitment professionals samenkomen. Dus jij hoort daarbij!

  • Bekijk trainingen wanneer het jou uitkomt. Onderweg, thuis of op het werk.

  • Trainingsvideo’s van maximaal 20 minuten per stuk. Ideaal voor onderweg.

  • >10 overzichtelijke recruitment thema's die er toe doen.

  • Geregeld nieuwe en actuele content en trainingen.

  • Spar met mede-recruiters en vergroot jouw netwerk.

  • Gamefication: scoor Kiqits!

Vakidioten aan het woord over Kiqit

"Eindelijk! Eén helder en interactief platform waar je als recruitment professional moet zijn."
Ceciel Besjes,  interim recruiter / talent scout
"Fijn platform waar alle aspecten in recruitment naar voren komen. Fijn om met vakgenoten te zijn. Ook zeker leuk om dagelijks te checken!"
Michel Wiersema, technical sourcer bij Bol.com
"Werkelijk alles wat je op het gebied van recruitment wil weten is hier te vinden."
Andrew van Tienoven, senior copywriter  arbeidscommunicatie bij Vardia