arrow_drop_up arrow_drop_down
19 juli 2020 

Hocus pocus keep the focus.

Hocus pocus keep the focus. Een van de gevleugelde uitspraken van Willem Blom, oprichter bij Expand Online. Ik vind hem passend bij het onderwerp wat ik aan wil snijden. Focus bij werving & selectie wel te verstaan.

Wat is dat dan focus? “het zich concentreren op één bepaald punt:… zich geheel richten op”

Concentreren en je geheel richten op een procedure of enkele procedures. Meerdere keren heb ik het mee gemaakt dat prospects mij benaderde met de vraag, kun je niet meezoeken voor ons.

Dan geef ik vaak het voorbeeld van een makelaar. Je schakelt toch ook geen 2,3 of meer makelaars in om je huis te verkopen?

Je schakelt een makelaar in die de markt kent, een goed trackrecord heeft, aandacht besteed aan presentaties en niet te veel huizen op zijn site heeft staan (naar verhouding met het aantal makelaars). Maar vooral een waar je ook op vertrouwt dat hij of zij je huis op de beste manier verkoopt. Door kennis, een goede presentatie (=vacaturetekst, foto’s en video’s) van jouw huis en focus. Vooral focus.

Waarom is de werving & selectiebranche dan zo verziekt? Eigenlijk heel simpel, een aantal werving & selectie bureaus lenen hun bestaansrecht uit CV’s schuiven, snel een euro (of 15.000) willen verdienen. Geen echte interesse hebben in je bedrijf, zich niet inleven op welke wijze zij echt je huis (=bedrijf en vacature) kunnen presenteren en verkopen. En ook nog kennis hebben van de markt? Ik chargeer, maar je begrijpt wel wat ik bedoel toch?

Ik ken gelukkig ook een aantal bureaus die dit wel goed doen, wel focus hebben. Maar ik ken ook bureaus die zoveel mogelijk vacatures (+400) op de site zetten en als je dan verder gaat kijken is er maar een “recruiter” die er werkt, dat is geen focus.

Maar zijn het alleen de “recruiters” die aan dit circus mee werken? Nee hoor, ook de werkgevers zijn hier mede debet aan. Ze denken, dat als ze maar zo veel als mogelijk recruitment bureaus of in ieder geval twee bureaus aan het werk zetten, dat ze meer kans maken. Ik trek weer de vergelijking met de huizenmarkt en de makelaars.

Als je als potentiële huizenkoper een huis twee of meer keer in een korte periode aangeboden krijgt dat je dan zoiets hebt van, ja dat is interessant? Of sterker nog als je niet op zoek bent naar een nieuw huis. Nee, dat werkt vaak averechts en daar gaat je employer brand.

O ja dat is ook nog een dingetje, er wordt vaak schimmig gedaan over de werkgever. Dus meerdere makelaars benaderen een huizenkoper (latent of actief) ik heb een huis voor je in de Randstad met 3 slaapkamers en een badkamer, gaaf huis en prima doorgroeimogelijkheden. Doe je even een bod? Realistisch? Nee niet echt.

Werkgevers en werving & selectiebureau’s word wakker, hocus pocus keep the focus!

Over de schrijver
“Wat een energie krijg ik van het overbrengen van mijn kennis. Het is altijd wel een uitdaging om dit eendimensionaal over te brengen. Maar dit lukt meestal wel weer om met voorbeelden te komen die direct toepasbaar zijn." In 2012 heb ik Klikwork opgericht, ik geef daar sourcing en growth hacking trainingen voor recruiters. Ook ben ik co-founder van Kiqit dat live ging in juni 2020. Daarnaast run ik de Facebook groep BadAss Recruiters & Sourcers en heb ik de afgelopen jaren “spreekbeurten” mogen geven over de hele wereld. Mijn expertise sourcing: https://kiqit.nl/sourcing/
Reactie plaatsen