VerdiepingDe verdieping start bij het in kaart brengen van de doelgroep en het doel: alleen als je weet wat de doelgroep beweegt, dan kan je deze in beweging krijgen. Die beweging, dát is jouw doel. Dit kan een sollicitatie zijn maar ook het beïnvloeden van de mindset inzake het employer brand of het aanzetten tot actie bij een wervingscampagne of een interne enquête. Zodra je weet wié de doelgroep is en wát het doel is, beantwoord je vragen als: wat spreekt deze doelgroep aan: bijvoorbeeld wat zijn de drijfveren en wat is de schrijfstijl die past? Ook kijk je naar hoe je die standaard e-mail toch persoonlijk over kan laten komen of hoe je zorgt dat jouw social media-tekst converteert. Als vindbaarheid een belangrijk doel is, achterhaal je welke zoekwoorden ingezet moeten worden om optimaal te scoren in de resultaten van zoekmachines zoals Indeed en Google (for Jobs).
Schrijven
Na verdieping is het (pas) tijd om plaats te nemen achter het toetsenbord. Je brengt alle vergaarde informatie uit je verdiepingsfase onder woorden. Je weet nu bijvoorbeeld welke woorden en zinslengten wel (of niet werken), omdat je inzicht hebt in het werk- en denkniveau van je doelgroep en of je doelgroep overwegend mannelijk of vrouwelijk is. Je hebt beeld bij welke drijfveren, zoekwoorden en visie terug moeten komen en welke actie je wilt bewerkstelligen zodat je daarop kan zinspelen. Natuurlijk hanteer je een actieve schrijfstijl en een juiste opbouw waarin je de aandacht trekt, informeert, verleidt en activeert.
Scherpstellen
Of je nu een webtekst, vacaturetekst, arbeidsovereenkomst of een andere soort tekst creëert: de laatste stap is het scherpstellen van jouw wervende tekst. In de praktijk betekent dit dat je eerst kijkt of alles wat je schreef ook echt toevoegt of jouw doelgroep en doel te bereiken. Natuurlijk check je ook of er geen spelfouten of dubbelingen in voorkomen. Hierbij let je zeker ook op wet- en regelgeving die een rol speelt binnen arbeidsmarktcommunicatie.