Recruiters jargon, valt wel mee toch?!
21 september 2022 
1 min. leestijd

Recruiters jargon, valt wel mee toch?!

Vaktaal, beroepstaal, groepstaal, kringtaal, terminologie, bargoens of beter bekend als jargon. Iedereen kent het wel.

Je komt het overal tegen, bij banken, verzekeraars, scholen, ICT organisaties en technische bedrijven. Maar recruiters kunnen er ook wel wat van met hun eigen “slang (spreek uit als sleng)”.  

Hoe ik dat weet? Enkele weken terug presenteerde ik een briljante online recruitment strategie aan een groep accountants (al zeg ik het zelf). Na de presentatie kreeg ik serieus applaus. Goed verhaal, erg creatief en genoeg energie om nog een uur of drie door te gaan!

De hoofd partner van het accountantskantoor vertelde: “ik wil alles van je kopen, maar heb echt geen idee wat je zojuist allemaal verteld hebt”.

Een goed gesprek met mezelf:

Oké Arjan, je hebt de laatste weken iets teveel met ervaren recruitmentprofessionals in gesprek gezeten en iets te weinig geconverseerd met mensen die ook andere dingen kunnen dan “alleen 24 uur per dag praten over arbeidsmarkt en recruitment”.

Welke termen heb ik zojuist naar de vrolijke hoofden van een groep financials gegooid? Bingo ze maar van je kaartje af. Even lekker door elkaar heen: EVP, ofwel employer value proposition. JVP ofwel Job value proposition. CPA (ook bekend als CPL), CPC, CPH, multiposter, verticals, jobboards, leadforms, UX, UI, Userflows, Conversie optimalisatie, sourcing, referral, onboarding, offboarding, hiringmanager, time to hire, AMC, talentpool, jobcarving, candidate journey, employee experience.

Even ademhalen en doorrrr:

Actief werkzoekenden, latent werkzoekenden, boolean, post en pray, no cure no pay, AB test, soft conversies, job alerts, XML koppeling, API koppeling, ATS, pullfactoren, cultural fit, knock-out questions (ook wel bekend als killer questions), retained, candidate pipeline, Rpo, Rpi, Rms, Vms, Sms, midterm interview, exit interview, talent acquisition, talent development, total talent management, alumni, boomerang recruitment, boutique recruitment, campus recruiter, counter offer en natuurlijk doen we dit allemaal voor een nest met kersverse nieuwe purple squirrels.

Mijn koffie was nog niet afgekoeld tegen de tijd dat ik dit uitgesproken had. No cure no pay kende ze dan wel. Toch fijn dat we iets gemeen hadden.


Over de schrijver
Met zijn stichting Guruz maakt Arjan Elbers het Nederlandse mbo beter en helpt het bedrijfsleven met hun employer branding in het mbo. Dit doet hij door het ontwikkelen van briljante online gastcolleges voor het mbo-onderwijs. Naast zijn rol als talent magican bij Guruz is Arjan oprichter van én recruitment strateeg bij Getnoticed. Deze toffe club bouwt waanzinnige recruitment- en werken-bij websites voor organisaties waaronder T-Mobile, Ahold Delhaize en ABNAmro. Alsof dat nog niet genoeg is: Arjan is ook voorzitter van Recruiters United, het grootste onafhankelijke recruitmentplatform in Nederland. En hij is bestuurder bij Kiqit, het online kennisplatform voor >4.500 recruitment professionals. Dan zijn we nog niet eens begonnen over zijn bijrollen als auteur, columnist, blogger, spreker en bedenker/producer van het RTL-Z programma How to get noticed. Je snapt het: Arjan is een vakidioot (kan ook verder helemaal niets). Het best bewaarde geheim van Arjan? Hij doet niet aan stijldansen, drama en koriander, wel aan Italiaanse wijn, veel droge humor en pianospelen.
Reactie plaatsen