Recruiters jargon, valt wel mee toch?!
21 september 2022 
1 min. leestijd

Recruiters jargon, valt wel mee toch?!

Vaktaal, beroepstaal, groepstaal, kringtaal, terminologie, bargoens of beter bekend als jargon. Iedereen kent het wel.

Je komt het overal tegen, bij banken, verzekeraars, scholen, ICT organisaties en technische bedrijven. Maar recruiters kunnen er ook wel wat van met hun eigen “slang (spreek uit als sleng)”.  

Hoe ik dat weet? Enkele weken terug presenteerde ik een briljante online recruitment strategie aan een groep accountants (al zeg ik het zelf). Na de presentatie kreeg ik serieus applaus. Goed verhaal, erg creatief en genoeg energie om nog een uur of drie door te gaan!

De hoofd partner van het accountantskantoor vertelde: “ik wil alles van je kopen, maar heb echt geen idee wat je zojuist allemaal verteld hebt”.

Een goed gesprek met mezelf:

Oké Arjan, je hebt de laatste weken iets teveel met ervaren recruitmentprofessionals in gesprek gezeten en iets te weinig geconverseerd met mensen die ook andere dingen kunnen dan “alleen 24 uur per dag praten over arbeidsmarkt en recruitment”.

Welke termen heb ik zojuist naar de vrolijke hoofden van een groep financials gegooid? Bingo ze maar van je kaartje af. Even lekker door elkaar heen: EVP, ofwel employer value proposition. JVP ofwel Job value proposition. CPA (ook bekend als CPL), CPC, CPH, multiposter, verticals, jobboards, leadforms, UX, UI, Userflows, Conversie optimalisatie, sourcing, referral, onboarding, offboarding, hiringmanager, time to hire, AMC, talentpool, jobcarving, candidate journey, employee experience.

Even ademhalen en doorrrr:

Actief werkzoekenden, latent werkzoekenden, boolean, post en pray, no cure no pay, AB test, soft conversies, job alerts, XML koppeling, API koppeling, ATS, pullfactoren, cultural fit, knock-out questions (ook wel bekend als killer questions), retained, candidate pipeline, Rpo, Rpi, Rms, Vms, Sms, midterm interview, exit interview, talent acquisition, talent development, total talent management, alumni, boomerang recruitment, boutique recruitment, campus recruiter, counter offer en natuurlijk doen we dit allemaal voor een nest met kersverse nieuwe purple squirrels.

Mijn koffie was nog niet afgekoeld tegen de tijd dat ik dit uitgesproken had. No cure no pay kende ze dan wel. Toch fijn dat we iets gemeen hadden.


Over de schrijver
Arjan Elbers (bouwjaar 1978) Brabander in hart en nieren. Arjan doet niet aan stijldansen, drama en koriander, doet wel aan Italiaanse wijn, veel droge humor en het spelen van piano.Hij werkte ruim 10 jaar in (inter)nationaal corporate- en bureau recruitment voordat hij in 2009 ondernemer werd.Ondernemer: Mede-oprichter & Online Recruitment Strateeg van Getnoticed (waanzinnige recruitment- en werken-bij websites) sinds 2009. Trotse oprichter en mbo Talent Magician van Stichting Guruz (platform voor mbo gastcolleges) sinds 2022.Verder lekker bezig als: Voorzitter van Recruiters United en bestuurder bij Kiqit. En deelt altijd zijn kennis als: auteur, columnist, blogger, spreker en bedenker/producer van het RTL-Z programma How to get noticed.Samengevat: (Online) Recruitment Strateeg/Vakidioot (kan verder ook echt helemaal niets). Meer informatie over een bepaald onderwerp? Link ‘m even!
Reactie plaatsen