arrow_drop_up arrow_drop_down
29 juli 2020 

Het domino-effect dat candidate experience heet.

Als kind zette ik al met trillende vingertjes zo veel mogelijk steentjes achter elkaar zetten in mijn slaapkamer, door de gang, en weer terug. Als dan alle steentjes waren neergezet kwam dat ene moment dat je dat eerste steentje een duwtje gaf en hopen dat alle dominostenen allemaal als een lange trits zouden vallen . De candidate experience zie ik ook als een domino-effect: pas als alles klopt is de missie geslaagd. Vanaf het eerste contact tot en met onboarding. En de dominostenen die je daarvoor op een rij zet?

Aandacht

Aandacht maakt alles mooier, zeker de candidate experience. En daarbij kan het een ook niet zonder het ander want als je aandacht besteedt aan de candidate experience, heb je oog voor de kandidaat en vice versa. In alle gevallen is het belangrijk is dat oogkleppen afgaan en de bril van de kandidaat wordt opgezet. Besteed aandacht aan alle middelen die je inzet en aan de persoon achter de sollicitant. Dat betekent bijvoorbeeld dat je aandacht besteedt aan de vacaturetekst als meest gebruikte arbeidsmarktcommunicatiemiddel maar ook zorgt voor personalisatie op je recruitment-website. Dat je een handgeschreven kaartje op de bus doet omdat je weet dat jouw kandidaat in het huwelijksbootje stapt tijdens het selectieproces. Natuurlijk heet je de kandidaat persoonlijk welkom op zijn eerste werkdag.  

“65% van de sollicitanten geeft aan zelden of nooit iets terug te horen op een sollicitatie.”
Randstad

Verrassingseffect

Het geheim van elke onvergetelijke candidate experience is het verrassen van de doelgroep. Als jij weet te verrassen, iets doet dat de kandidaat niet verwacht, dan ontstaat er een emotie die in jouw rechterhersenhelft wordt verwerkt. En die emotie positief beïnvloeden is een slimme tactiek want 95% van de keuzes wordt gemaakt door die rechterhersenhelft. Ook die oh-zo belangrijke keuze voor een baan.

“Onbewust kunnen we een onverwachte ervaring verkiezen boven datgene dat we denken te willen.
Ipsis

Met vertrouwen

De keuze voor een nieuwe baan scoort hoog op de lijst van stressfactoren, direct naast de aanschaf van een nieuw huis, overlijden enzovoorts. Het bouwen aan het vertrouwen met iemand die die belangrijke maar dus ook stressvolle stap wil zetten is dus belangrijk. Vertrouwen is gebaseerd op de verwachting van kandidaten. Kom jij je afspraken? Ben je een goede gesprekspartner? Ben je consequent? En accuraat? Want zelfs een spelfout in je communicatie kan een kandidaat doen twijfelen aan je professionaliteit, waardoor het vertrouwen wat kan gaan wankelen. Vertrouwen (veiligheid) heeft trouwens vooral te maken met de linkerhersenhelft.

“Hersenonderzoek toont aan dat je je hersenen veel effectiever gebruikt als je beide hersenhelften gebruikt.
Kracht van bewustzijn 

Stroomlijnen

Kies bij de candidate experience altijd de snelste weg en die van de minste weerstand; dat betekent dat je alle hobbels, drempels, valkuilen en hordes wegneemt waarover een kandidaat kan struikelen tijdens de candidate journey. Dus geen wollige vacatureteksten, wel duidelijke sollicitatie-instructies. Geen ellenlange sollicitatieformulieren, wel een zo kort mogelijk sollicitatieproces. Maar ook: duidelijke communicatie, geen arbeidsovereenkomst van 10 kantjes en wel een doordacht onboardingproces.

“90% van sollicitanten knapt af op een te lang sollicitatieformulier.”
Indeed.

Houd betrokken

Veranderen van baan scoort hoog op het lijstje van stressmomenten in een mensenleven. Het proces ernaar toe levert vaak veel onrust en twijfel op en uit onderzoek van Indeed blijkt dat naarmate het sollicitatieproces vordert, de onzekerheid toeneemt. Markeer in je candidate journey daarom alle kritieke momenten in het proces  en kijk hoe jij hierop kunt inspelen.Net even dat telefoontje op een piekmoment kan hét verschil maken.

 

“20% van de organisaties geeft een concrete belofte over de reactietermijn, waarvan 38% deze belofte niet waar maakt”,
Digitaal Werven 

 

 

Op een rij


Heb jij de dominostenen goed opgesteld door jouw totale candidate journey? Op gepaste afstand, met precisie en vooral met veel geduld? Tijdens de werving, het solliciteren, de selectie, het aanbod en de onboarding?  Geniet dan van de stijging in plaatsingen, het lagere verloop en het sterkere werkgeversmerk. Het plezier dat je hebt van die resultaten staat minstens gelijk aan het plezier dat ik vroeger had als de dominostenen allemaal als een lange trits vielen.

Over de schrijver
"Alleen als je weet wat jouw doelgroep beweegt, bereik je jouw doel." Voor een groep, 1 op 1 of op het podium: ik deel graag mijn kennis en ervaringen, spreek vanuit mijn hart en steek mijn enthousiasme nooit onder stoelen of banken. Oogkleppen op? Ik zorg dat je ze afdoet en voortaan kijkt door de bril van jouw doelgroep. In mijn verhaal zit altijd een vleugje humor en ik zoek altijd de interactie op. Van samenwerken krijg ik energie, van de meeste vacatureteksten krijg ik jeuk. • Founder en algemeen directeur Voor Tekst. • Inspirerende spreker, trainer en adviseur op eigen titel. • Trotse co-founder van en energieke expert op Kiqit. • Auteur van Werven met Woorden.
Reactie plaatsen