arrow_drop_up arrow_drop_down
Candidate experience: daar hebben wij geen budget voor!
17 november 2020 

Candidate experience: daar hebben wij geen budget voor!

Ik schrok behoorlijk toen ik deze opmerking voor de eerste keer hoorde. En bij een eerste keer is het (helaas) niet gebleven. Waar, wanneer en door wie is bedacht dat je een behoorlijke pot met geld nodig hebt om aan de slag te gaan met de candidate experience? Ik heb dit in ieder geval volledig gemist en ik help jou graag van dit idee af!

Waar hebben we het over?

Als we het over de term candidate experience hebben dan wordt de totale ervaring van de kandidaat bedoeld die hij of zij op doet met jouw organisatie tijdens het oriënteren op- en vinden van een baan. Tijdens de hele candidate journey dus. Waar deze journey begint en eindigt? Daar kun je over discussiëren. Voor mij geldt: vanaf het eerste contact tot een ondertekend contract.

En nee! Na een ondertekend contract ben je zeker nog niet klaar met het managen van ervaringen. Maar dan hebben we het over de employee experience. Daarover een andere keer meer!

Money, money, money

In mijn eerdere blog (Candidate experience: laten we het niet spannender maken dan het is, toch?) vertelde ik al over het belang van een goede candidate experience en leg ik uit hoe je hiermee aan de slag kunt gaan. Met geen woord heb ik gerept over geld, budget of kosten. Waarom niet? Omdat je dit niet altijd nodig hebt. Misschien wel helemaal niet.

Wat je in ieder geval wel nodig hebt:

  • Een doel: Een open deur misschien, maar zonder doel een valse start. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je aan de slag wilt met het optimaliseren van de candidate experience omdat de reis die kandidaten afleggen in hun zoektocht naar- en tijdens het vinden van een nieuwe baan veel impact heeft op het succes van de recruitmentactiviteiten en dus op de organisatie. Maar ook op jullie reputatie en zelfs op eventuele commerciële activiteiten. Een doel kan zijn: een gemiddelde CX score van een 7.5, gemeten onder alle kandidaten in periode X. Of: een verbetering van de CX score van 0.5 t.o.v. periode Y.

 

  • Kennis van jouw strategische wervingsdoelgroep(en): Hoewel, je zou toch zeggen dat als je al even bezig bent met het werven en selecteren van deze doelgroep(en) er al aardig wat kennis in huis is. Namelijk: jouw kennis van de doelgroep én de doelgroep zelf. Misschien heb je zelfs al candidate persona’s in je la liggen (niet onderop hoop ik) en heb je data uit het verleden paraat. Zo niet, lees dan eens deze blog inclusief gratis candidate persona template. Daarnaast raad ik je de gratis persona generator van Brandchart van harte aan!

 

  • Een stel recruitment en (arbeidsmarkt)communicatie vakidioten: Samen kunnen jullie als geen ander de huidige kandidaat reis, oftewel de candidate journey, in kaart brengen. Pak een vel papier, een whiteboard, wat stiften en geeltjes en je kunt starten met het mappen van de huidige journey. Beantwoord samen de vraag: welke touchpoints zijn (gedeeltelijk) ingericht en waar in de journey vinden deze plaats?

En dan?

Naast wat geeltjes en stiften zijn de kosten voor alsnog €0,-. Je kunt gaan starten met de design fase. Tijdens deze fase wordt jouw creativiteit op de proef gesteld. Op basis van de gemaakte mapping ga je de huidige journey optimaliseren. Welke touchpoints ontbreken of zijn onvoldoende ingericht?

Tip: Laat je doelgroep hierover meedenken! Zij weten als geen ander hoe hun ideale candidate journey er uit zien!

Dit is ook de fase om helemaal ‘los’ te gaan en de realiteit (in dit geval de portemonnee) uit het oog te verliezen. Want hoe tof is een escape room als onderdeel van het selectieproces? Of een experience center waarin jullie de sollicitatiegesprekken kunnen gaan voeren? En wat dacht je van een taxiservice voor sollicitatiegesprekken en goodiebag meegeven na afloop?! Sluiten deze initiatieven naadloos aan op jullie werkgeversbelofte, de wensen van de doelgroep en is het realistisch? Go fot it! Maar dan moet je wel die zak met geld nog even ophalen bij de directie.

Gelukkig zijn er genoeg goedkopere alternatieven! Optimaliseer je arbeidsmarktcommunicatie teksten met behulp van Google Trends en bepaal de tone of voice, maak een ijzersterk vacaturetekst template, train de collega’s die betrokken zijn bij het sollicitatieproces (bijvoorbeeld met interview trainingen en guidelines), optimaliseer de kandidaat communicatie, ontwikkel een aantrekkelijk joboffer en duik nog eens in de contracteringsfase: welke vloedgolf met te ondertekenen documenten sturen jullie naar de kandidaat? En als het contract is getekend, volgt er dan een ongemakkelijke stilte tot de eerste werkdag? Vast niet! Stuur dat kaartje, laat de nieuwe teamleden een LinkedIn uitnodiging sturen, informeer over de onboarding.

Kortom: geef aandacht, verras af en toe, wek vertrouwen, stroomlijn en houd betrokken!

Moraal van het verhaal

Geen budget? No problemo. Er zijn nog steeds meer dan genoeg mogelijkheden om te werken aan een steengoede candidate experience. Ga er dus eens goed voor zitten en blijf doorlopend optimaliseren. Weet de juiste informatiebronnen te raadplegen, wees creatief en heb er vooral heel veel plezier in!

Contact

Een keer sparren? Of hulp nodig bij het mappen, ontwikkelen, optimaliseren, managen of doormeten van jouw candidate journey of -experience? Reageer onder deze blog, stel je vraag via het ‘ask the expert’ board op Kiqit of stuur een mailtje naar marloes@intandem.nl.

 

Over de schrijver
Mijn naam is Marloes Peters en als interim adviseur en projectmanager nieuwsgierig naar alles wat te maken heeft strategisch recruitment, employer branding en recruitment marketing. Mijn focus? Een excellente candidate- en employee experience. Ik heb al voor mooie werkgevers mogen werken en veel geleerd bij o.a. A.S. Watson, Essent, VolkerWessels en Sligro. Hier mocht ik namelijk meebouwen aan sterke arbeidsmarktpositioneringen en recruitmentprocessen.
Reactie plaatsen