Werkgevend Nederland krijgt een vet probleem. Voorspellingen en trends in arbeidsmarkt en recruitment 2022.
De recruiter
Arjan Elbers
De recruiter
10/12/2021
8 min
0

Werkgevend Nederland krijgt een vet probleem. Voorspellingen en trends in arbeidsmarkt en recruitment 2022.

10/12/2021
8 min
0

Inmiddels blog ik al een kleine vijf jaar voor FrankWatching. Voor degene die me kennen: ja ik houd van een losse schrijfstijl. En ja ik lach altijd erg hard om mijn eigen grappen. Maar als je de komende jaren een groot probleem op vlak van arbeidsmarkt en recruitment aan wilt kunnen pakken, dan adviseer ik graag dit artikel bloedserieus door te lezen. Want we gaan echt een periode van oorlog in. Daarover later meer.

In de vijf jaar bij FrankWatching heb ik al vaker een visie -en trendvoorspelling mogen schrijven. Zo schreef ik in 2020 ook over hoe 2021 eruit zou zien in de wondere wereld van arbeidsmarkt en recruitment.

Onder de categorie: zelfreflectie is ook een vorm van reflectie, laat ik zelf eens kijken of er überhaupt iets van klopte van wat ik eind 2020 allemaal voorspelde?

Mijn checklist op voorspellingen van 2020 (over 2021)

-Gig platformen groeien

-Inclusief & divers werven nieuwe standaard

-Hybride arbeidsmarkt breekt door

-RPA zet door

-AME wint terrein

-Cv gaat eraan

-Tiktok entert recruitment

Gig platformen groeien

Goed verhaal, Temper, Young Ones, maar ook Jobner en Nowjobs pakken meer aandeel in de markt. Platformen waar je jezelf kunt matchten en waar je direct wordt verloond. Ik verwacht dat de groei doorzet. Echter niet het “traditionele recruitment” is een bedreiging voor deze platformen, maar jurisprudentie over werkgeverschap.

No alt text provided for this image

De Britse rechter oordeelde onlangs dat Uber drivers geen zelfstandigen zijn. Dit betreft schijn-zelfstandigheid. Als bijbanen niet meer ge ZZP-t kunnen worden, komt het primaire businessmodel van deze platformen dus onder druk te staan. +1 voor Arjan op de voorspelling.

Inclusief & divers werven is de nieuwe standaard

Hierop zeg ik volmondig ja! Op alle recruitment feestjes en partijen (en vak blogs en vlogs) waar ik kom staat divers en inclusief werven centraal op de agenda. Dit blijft de komende jaren nog wel even rondgaan in arbeidsmarktland. +1 voor Arjan op de voorspelling.

Hybride arbeidsmarkt breekt door

In een eerder artikel schreef ik over de hybride arbeidsmarkt. Niet alleen mensen met de passende opleiding en ervaring werven. Nee vooral kijken naar welke mensen beschikbaar zijn, kijken naar niveau en naar competenties. Dus twee stromingen dominant inzetten (normale werving en zij-instroom werving) om een kleine beetje bij te kunnen blijven met je personeelswerving. Is dit nu doorgebroken? Ik ben er nog lang niet happy mee, dus zeg nee. Ik merk dat organisaties wel nadenken en filosoferen over zij-instroom en alternatieve doelgroepen. Maar dat ik kan zeggen dat ik nu echt weggeblazen wordt door organisaties die enkele jaren vooruit kijken en zij-instroom strategieën serieus verankerd hebben in hun recruitmentstrategie? Nope! -1 voor Arjan op de voorspelling.

Lees ook: Zoek je goede sollicitanten nu de markt krap is? Zo kleur je buiten de lijntjes

RPA zet door

Recruitment process automation (RPA) had van mij ook serieus al een heel eind verder kunnen zijn. Wa is dé RPA dan? (zou de vraag in Brabant zijn).

Een mooi voorbeeld van recruitment process automation is werken met eigen data. Zien wie je vacatures bekijken om hier als recruiter vervolgens zelf proactief op te reageren. Door de juiste inrichting weet je welke topmonteur je vacatures doorlopend bekijkt, maar toch solliciteert diegene niet. Dan kun je zelf in de actiemodus gaan staan om contact te zoeken. RPA gaat ook over vooraf ingestelde funnel-communicatie. Kandidaat doet dit, mail 1, 2 en 3 volgen in de komende x dagen automatisch op en triggeren de kandidaat naar een bepaalde actie toe.

Enkele jaren terug was diversiteit en inclusie nog zo’n buzz-woord. Je hoort het wel her en der, maar echt zien doe je het niet. Ik heb het idee dat we met RPA een beetje in dezelfde hoek zitten. Enkele serieuze partijen zijn met RPA bezig of hebben het geïmplementeerd. Echter zelden tref ik organisaties die RPA serieus op de agenda hebben staan voor het komend jaar. Ik ben streng vandaag dus -1 voor Arjan op de voorspelling.

AME wint terrein

Arbeidsmarkt Experience (A.M.E.) wint terrein. Dit was een zekere voorspelling. Kandidaten laten ervaren hoe het is om echt ergens te werken. Laat ze het maar zien in een 360 omgeving, waar de kandidaat zelf interactief doorheen kan klikken. Zie voorbeeld AME’s op de werken-bij website van T-Mobile.

No alt text provided for this image

Primair was mijn voorspelling dat AME snel zou groeien, omdat zij-instroom (stukje uit de hybride arbeidsmarkt) veel sneller zou gaan. Je zet de AME in om kandidaten uit branche A uit te leggen hoe werk in branche B is. Het was niet de zij-instroom, maar de normale instroom die de AME’s juist deed groeien. Zoals inmiddels wel bekend is er een heel klein issue op de arbeidsmarkt en zoeken we nog een paar mensen met z’n allen. Lang verhaal kort: AME groeit enorm, maar niet door zij-instroom maar voor inzet van normale instroom, de versterking van goede arbeidsmarktcommunicatie. +1 voor Arjan op de voorspelling.

CV gaat eraan

Natuurlijk gaan dat stoffige cv er nog lang niet aan. Tegen de tijd dat ik mijn boodschappen alleen nog maar via drones bezorgd krijg (bij voorkeur op een privé eiland) bestaat dat suffe cv nog steeds.

Waarom is dat cv zo suf dan? Simpel,

een cv is een verzameling van dingen die ik nooit meer wil doen,

Niet meer en niet minder. Het zegt zooo weinig en het zegt je helemaal niets over de volgende rol die ik ga vervullen. Wist je dat vorig jaar dan niet Arjan? Ja natuurlijk wel, maar de wens is de vader van de gedachte. Als ik er maar lang genoeg over blijf klagen verandert er wellicht nog eens ooit iets. Ik zal dan ook vast voorspellen dat ik zo dadelijk ga voorspellen dat het cv er in 2022 ook aan gaat. -1 voor Arjan op de voorspelling, maar +1 voor de vasthoudendheid.

TikTok entert recruitment

Puntje erbij voor Arjan. In Amerika wordt er al mee geëxperimenteerd, wij proberen te achterhalen wanneer je er in Nederland mee aan de gang kunt. Solliciteer via TikTok. Dat was natuurlijk een gigantische no-brainer. Als je een app hebt met meer dan 260 miljoen gebruikers in een specifieke doelgroep is het vrij logisch dat iemand de brug naar recruitment slaat. +1 voor Arjan op de voorspelling.

No alt text provided for this image

Totaal score Arjan’s voorspellingen over 2021 = +2. Best wel schraal. Maar goed, als jij het beter kunt? Lekker zelf gaan bloggen dan.

Gaan we het hebben over games, nieuwe bots, nieuwe jobboards of nieuwe features van Indeed en Facebook? Nope, we gaan het hebben over de markt en hoe jij deze informatie moet gebruiken om überhaupt nog wat goede mensen binnen te kunnen halen. Als je dat voor elkaar hebt, gaan we wel een keer de kroeg in en verder praten over leuke tech-updates, gadgets en andere snufjes.

De arbeidsmarkt is in Q4 – 2021 krapper dan hij ooit is geweest. Voor het eerst in onze historie zijn er meer openstaande vacatures dan werklozen. Laat dat even inzakken. En dat moet je voorstellen dan vanaf eind 2022 de markt nog veel en veel moeilijker gaat worden.

De economie raast door en al onze babyboomers zwaaien uit. Gewoon simpel met pensioen, einde discussie, bye bye, zwaai zwaai. Werkgevend Nederland, u krijgt een vet probleem.

De arbeidsmarkt krijgt een vet probleem tot 2026

De NOW en andere overheidsregelingen hebben aangekondigd te stoppen. Het is onvermijdelijk dat er wat faillissementen gaan komen in ons land. Echter alle mensen die daardoor de markt opkomen verdwijnen als sneeuw voor de zon, omdat we al zo’n schreeuwend tekort hebben.

Ben je er ergens uitgebonjourd en wil je de kinderdagopvang of zorg in? Geen probleem. Wil je je laten omscholen tot docent of techneut? Geen probleem. Toch maar testen of je iets in de ICT kunt? Geen probleem.

No alt text provided for this image

Deze grafiek en voorspelling zijn van Wim Davidse (arbeidsmarkt data goeroe bij Dzjeng). Wim spreekt en schrijft hier al jaren over. De werkeloosheid blijft dalen, de marktvraag blijft stijgen. Wim noemt dit dan ook “The roaring twenties”.

No alt text provided for this image

Als je nog twijfels over mijn preek van de hybride arbeidsmarkt hebt? Kijk dan even mee naar dit schema van Wim Davidse. Vanuit CBS statistiek bracht hij in kaart waar de vraag steeg naar beroepenvelden en waar hij juist daalde.

De hele arbeidsmarkt is nog sterker aan het draaien. En als je wilt weten waar je beschikbaarheid vrijkomt de komende jaren om te hunten en op te leiden? Kijk dan vooral onder in de linkerkolom.

Jouw actie

Als je actief bent in HRM, recruitment of een aanpalend vakgebied, dan adviseer ik graag om het volgende serieus ten harte te nemen voor jouw organisatie.

1. Naar de tekentafel

2. Pas je recruitment fundament radicaal aan

3. Train je stakeholders als nooit tevoren

Tekentafel

Zorg ervoor dat je weet hoe de arbeidsmarkt ontwikkelingen eruit zien voor de vakgebieden van je organisatie. Het is niet de bedoeling dat je dit artikel mailt naar je stakeholders. Het is de bedoeling dat je zelf een visiedocument maakt voor jouw organisatie die duidelijk maakt waar de pijn zit en gaat komen de komende jaren.

No alt text provided for this image

Een visiedocument met jouw vacatures, jouw afdelingen, jouw hiringmanagers en jouw huidig & gewenst situatie. With all do respect, dit is niet alleen een HRM topic, dit is een volledig C-level gesprek.

Recruitment Fundament

Je kent je cijfers en je weet waar de pijn gaat komen, nu schrijf je opnieuw je Recruitment Fundament van 2022 tot 2025. Even opfrissen (zie hier). Of ga naar www.hetrecruitmentfundament.nl

Herijk de volgende stappen en doe het doordachter en scherper dan ooit te voren:

1. Wervingsplan

2. Employer value proposition (of job value proposition)

3. Arbeidsmarktcommunicatie plan

4. Bereik

5. Conversie

6. Recruitment

7. Hiringmanagement

No alt text provided for this image

Stakeholders

Menig recruitmentspecialist houdt zich niet bezig met arbeidsmarktdata. Als je recruiter al niet weet hoe de markt zich gaat ontwikkelen in jouw vakgebieden, hoe moeten je stakeholders dit dat weten?

HRM en recruitment zijn echt degene die uit moeten gaan leggen aan de business waarom er compleet andere budgetten nodig zijn dan andere jaren. Er moet uitgelegd worden hoe de markt er nu en in de komende jaren uitziet. En de stakeholders moeten nu aan durven doorpakken op grote thema’s als: selectie, onboarding en tegengaan van verloop.

Lang verhaal kort:

HRM en recruitment moet nu naar het hoogste niveau. En in gevecht met je C-level en andere stakeholders?  Do’nt take no for an answer. Succes en ik geef graag nog één voorspelling mee voor 2022: Het cv is eind volgend jaar echt verdwenen!

En terwijl ik dit artikel redigeer vanuit mijn thuiskantoor, word ik serieus gebeld door een van mijn favoriete toprestaurants in Eindhoven (waar we vanavond met vrienden gaan eten). De aardige Ruud belt me op met de boodschap dat ik er rekening mee moet houden dat het vanavond wat langer kan duren met uitserveren, omdat ook hun keuken onderbemand is (ik zal Ruud maar niet vertellen hoe de komende jaren eruit gaan zien).

Succes in de strijd dappere recruitment Powerrangers!

Artikel geschreven voor FrankWatching 28-09-2021

Reacties
Categorieën