Vier karaktereigenschappen van een recruiter
Recruiters: hire for attitude
But don’t forget to train for skill
Hire for attitude, train for skill. Iedereen kent die uitspraak wel. Zeker binnen HR en recruitment wordt hier vaak naar verwezen. De gedachte achter deze uitspraak – die wordt toegeschreven aan Herb Kelleher – is dat kwaliteiten als enthousiasme, integriteit of resultaatgerichtheid veel moeilijker aan te leren zijn dan vaardigheden. Houding is dus veel belangrijker dan kennis of ervaring. Volgens mij kan je daar in behoorlijk wat beroepen flink op afdingen, ik heb namelijk liever een heel deskundige piloot of arts. Aan de andere kant, voor bepaalde beroepen gaat deze stelling misschien wel op. Recruiter zou zo maar zo’n beroep kunnen zijn. Dus wat is de attitude die bij het vak hoort en wat zijn de karaktereigenschappen die passen bij een recruiter?
Recruiters zijn er in vele soorten en maten
Dat je het vak recruiter op zoveel manier kunt invullen, is de charme en tegelijkertijd ook de uitdaging van het vak. Dat werd nog maar eens duidelijk toen ik met een groep vakgenoten de Recruitercode schreef. De vraag “wat moet een goede kennen en kunnen?” was veel lastiger te beantwoorden dan de vraag “hoe gedraagt een goede recruiter zich?”.
Vanwege het gebrek aan een uniform theoretisch kader of formele scholing, hoor je bij recruitment vaak dat het geen “rocket science” is. Ik vind dat een uitspraak die het vak tekort doet. De recruiter heeft – zeker nu – helemaal geen eenvoudige job. Organisaties zetten veel druk op recruiters en kandidaten zijn kritisch. En, hoewel je als recruiter helemaal niet veel specifieke kennis hoeft te hebben, komt enige kennis van wetgeving, HR, psychologie en bedrijfskunde wel heel goed van pas.
De karaktereigenschappen van de recruiter
Recruitment is vooral een mooi vak omdat het enorm veel vraagt van het karakter dat je als recruiter laat zien. Als je begrijpt hoe de arbeidsmarkt in elkaar steekt (kennis), snapt hoe bedrijven werken (inzicht) en weet hoe je business managers kunt adviseren en hun verwachtingen kunt managen (vaardigheden), sta je al flink stuk steviger in je recruitmentschoenen. Vervolgens komt het aan op karakter. En als ik dan een paar persoonlijkheidskenmerken van de goede recruiter moet noemen, zijn het toch deze vier:
- Gedreven: goede recruiters hebben een sterke wil, houden een scherp oog op de bal en willen doelen bereiken. Deze drive betekent dat ze ook verantwoording en actie nemen voor zaken die even niet zo gaan zoals ze bedacht waren.
- Nieuwsgierig: recruitment is machtig mooi omdat je iedere dag weer interessante mensen kunt tegenkomen. Deze mensen merken meteen als jij echt wil weten hoe iets in elkaar steekt. Dan is het erg handig als je nieuwsgierig bent naar wat je hoort en daar ook iets mee wil doen.
- Vasthoudend: realistisch optimisme is nodig om overeind te blijven in recruitment. Omdat de omgeving waarin je werkt heel dynamisch is – mensen zijn onvoorspelbaar – krijg je in recruitment regelmatig te maken met kleine en grote tegenslagen. Je moet overtuigd zijn dat iedere grote en kleine actie bijdraagt aan de positieve uitkomst.
- Communicatief: in recruitment is communicatie het aller, allerbelangrijkste. Jouw vermogen om met overtuiging te communiceren en iemand respectvol in beweging te krijgen, vormt jouw unieke wapen in de strijd om het schaarse talent.
Gelukkig zijn in recruitment veel vaardigheden vrij gemakkelijk aan te leren, inderdaad recruitment is geen rocket science. Slimme booleans, een werkende zoekstrategie, de juiste tone of voice, basale gesprekstechnieken: je hebt ze allemaal zo onder de knie. Maar een inleidende cursus competentiegericht interviewen maakt je nog geen goede interviewer. Daar moet je toch echt honderden gesprekken voor voeren. En dan komt het toch aan op jouw oprechte nieuwsgierigheid naar het verhaal van jouw gesprekspartner.
Dit artikel verscheen eerder op de website van Het Recruitingkantoor.