Personal Branding
Koen Roozen
van
Personal Branding
01/13/2021
3 min
0

een waardevolle relatie of spam

01/13/2021
3 min
0

Als ondernemer word je commercieel benaderd. Dat is helemaal prima. Ik benader mijn netwerk ook om relaties te verdiepen en kansen te spotten. Recent wilde een bekende Nederlandse ondernemerscoach met mij connecten en ik accepteer alle connectieverzoeken met een goed bericht. Dit keer werd ik teleurgesteld. En helaas niet voor de eerste keer. Dus ging ik bij mezelf na hoe dat kwam.

waarom connecten op LinkedIn?

Als je met iemand wil connecten gaat daar een belofte vanuit. Een interessant gesprek, een goed artikel, persoonlijke aandacht. Jij wil iets van of met mij, ik accepteer jouw connectieverzoek en dan ben jij weer aan zet. Bij deze connectie kreeg ik een bericht vol met aannames waarin ik mij niet herkende. Gevolgd door een aanbod om via een freemium route iets te kopen waar ik geen behoefte aan heb.

Zie hier de werking van verkeerd ingezette LinkedIn automation tools als Dux-Soup en Phantombuster. Tools die automatisch jouw LinkedIn profiel zoeken of bezoeken, een post liken of een connectieverzoek sturen. LinkedIn vindt dit niet gewenst en het kan een ban opleveren. Ik werd dus ge-Dux-Souped.

LinkedIn automation tools

Terug naar mijn vak: wil je LinkedIn automation tools inzetten voor recruitment of sourcen? Is het een goede manier om kandidaten te recruiten? Of is het met hagel schieten? Je ziet op LinkedIn regelmatig advertenties die je honderden kandidaten per maand beloven. Doen of niet?

Volgens mij is geautomatiseerd kandidaten benaderen om 4 redenen onverstandig:

1. massaal benaderen kan veel reacties opleveren

Geautomatiseerd benadert deze BN’er jou en mij. Honderden mensen kregen dit standaard connectieverzoek voorgeschoteld. Gevolgd door een net zo standaard bericht met een uitnodiging voor een gratis video waar ik niets aan heb. Ik besluit haar te testen en stuur een bericht terug. Omdat mijn reactie niet past in de standaard instellingen blijft het oorverdovend stil aan de andere kant van de lijn.

Oké, dus jij vraagt mij om te connecten en jouw bericht te lezen, maar reageren is teveel moeite? Waar is de wederkerigheid dat bij netwerken hoort? Massaal connecten, berichten sturen en vervolgens niet reageren is zonde van mijn tijd en ronduit onfatsoenlijk.

2. het is bedrog

Onze relatie begon met een vorm van bedrog: ze suggereerde persoonlijk met mij te connecten. Je weet dat een nieuwsbrief geautomatiseerd is, bij LinkedIn verwacht je dit niet. Je reduceert mij daarmee tot een doelgroep en een e-mail adres. Vooral in recruitment draait het om vertrouwen. Een nieuwe baan accepteren is een life changing event. Jij bent recruiter of sourcer en dat staat met koeienletters ergens in jouw profiel. Zeg gewoon waar het op staat: ontdekken of een opdracht- of werkgever bij de persoon past. Doe niet net alsof je dikke maatjes wil worden en om daarna in het 2e bericht vacatures te verkopen.

3. standaard is niet goed genoeg

Hoe goed je jouw bericht ook automatiseert, er staat te weinig “echte informatie” over de ontvanger in. LinkedIn geeft je een massa unieke haakjes waarmee je mij kunt inpakken. Maak als recruiter of sourcer echt impact en verdiep je even in de achtergrond van de kandidaat. Lees het profiel, bekijk de posts of maak een onverwachte connectie met een hobby.

4. met hagel schieten is slecht voor iedereen

Met hagel schieten verpest het voor jezelf en de markt. De belangrijkste klacht over recruiters is dat ze te vaak kandidaten benaderen met niet passende vacatures. Tooling om met een druk op de knop duizend kandidaten te benaderen maakt dit probleem erger.

ergo

Deze BN’er reduceerde mij tot een profiel in een marketingfuik. Ik voelde me op een feestje van een gastvrouw die een groots feest gaf maar geen tijd had voor een gesprek. Ik ben maar weggelopen en heb onze vriendschap inmiddels verbroken. Met zoveel gasten zal ze mij niet missen.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet vies van technologie zoals RecruitRobinNIxZ of Hiretual en in recruitment hebben we processen en funnels en kwantiteit zijn óók belangrijk. Je kunt niet een kandidaat benaderen en hopen op een goede uitkomst. Maar meestal is jouw vijver met kandidaten niet zo groot. En ik denk dat je meer bereikt met echte aandacht en echte gesprekken. Manno-a-manno zeg maar. Daarom wil ik weten waar jij als recruiter mee worstelt of waar jij als kandidaat van droomt. Pas als ik dat weet kan ik een klant of kandidaat echt raken. Dat is recruitment of consultative selling. Want uiteindelijk draait het om jou en niet om mij en is een klein feestje vaak veel leuker.

Dit blog verscheen eerder op de website van Het Recruiting Kantoor

Reacties
Categorieën