Normaal? Tja, wat is überhaupt normaal? Wat ik normaal vind binnen ons vakgebied blijkt vaak anders uitgevoerd te worden in de praktijk. Denk aan persoonlijk contact bij afwijzingen, eerlijke wervingsteksten, standaard feedback ophalen bij kandidaten en daarvan leren. Iedereen heeft zijn of haar eigen invulling van normaal. Het heeft allemaal te maken met jouw visie, prioriteiten en tijdsindeling als recruiter.
Maar toch moeten we stellen dat er veel anders is dan normaal. Onze kijk & invulling van werk en de arbeidsmarkt zelf zijn voorgoed veranderd. Er zijn nu echt zaken anders dan anders: vacatureaantallen, werkloosheidscijfers, baanzekerheid, budgetten, wervingscapaciteit, processen, diversiteitbeleid. Welke invloed heeft dit allemaal op ons recruitmentvak? Dat zal per bedrijf, branche en invulling van de functie van recruiter verschillen. Trigger jezelf om na te denken over:
1. Remote werken
Dit is echt iets anders dan het noodgedwongen thuiswerken, omdat je kantoor dicht is.. Is jouw bedrijf en hun managementstijl klaar om plaats- & tijdsonafhankelijk te werken op lange termijn. De behoefte van autonoom en in vrijheid werken is een belangrijke waarde voor veel generaties op de werkvloer. Kan je dit waarmaken als aantrekkelijke werkgever?
2.Over de (gemeente) grens werven
Als jullie remote werken echt hebben omarmd, heeft dit een voordeel voor jouw werving. Het kan letterlijk betekenen dat jouw zoekgebied als recruiter groter is geworden. Kijk dus over de gemeentegrens en uiteindelijk ook over de landgrens. Internationaal werven en werken wordt steeds meer normaal.
3.Taakgericht werven
Die vaste baan voor lange termijn, is er in de toekomst mogelijk niet meer. Als werkgever en werknemer ervaren we steeds meer dat wendbaarheid essentieel is. Het werven op vacatureniveau inclusief contractbasis moeten we dan ook loslaten. Hoe maak jij de stap naar werving op basis van skills, projecten en taken?
4.Discriminatie en diversiteit in werving
Hierover heb ik één advies voor je: durf kritisch te kijken naar het selectieproces, het huidige personeelsbestand en maak het onderwerp in alle lagen van het bedrijf bespreekbaar.
Benieuwd hoe jouw nieuwe recruitment normaal eruit ziet? Denk na over verschillende scenario’s voor het vervolg van 2020 en 2021 en pak intern jouw rol als adviseur naar de business.
Ondertussen kan ik me voorstellen dat er ook nog vraagstukken zijn waar jij wel hulp bij kunt gebruiken? Maak ze kenbaar en bespreekbaar met vakgenoten. In een wereld waar alles veranderlijk is, is van én met elkaar leren nog belangrijker.
Dit blog over het nieuwe recruitment normaal verscheen eerder op de website van recruitment trainer