Recruitment Manager optimaliseer je eigen potentieel
Sourcing
Marcel van der Meer
Sourcing
07/14/2021
1 min
0

Recruitment Manager optimaliseer je eigen potentieel

07/14/2021
1 min
0

Interim recruiters gevraagd, sourcing capaciteit gevraagd, recruiters voor vast gevraagd. Meer dan eens per dag wordt er in de markt geschreeuwd om extra (interim) recruiters & sourcers.

Wat is er aan de hand in de markt? Werkloosheid is zeer laag, mede door de corona steunmaatregelen en kandidaten zijn (te) afwachtend. Sollicitaties lopen terug dus moet er meer proactief geworven worden. Wat is dan de eerste reactie? We moeten meer recruitment capaciteit inzetten. Want de business schreeuwt om mensen.

Maar heeft het wel zin om meer recruitment capaciteit in te zetten? Draait het recruitment team wel optimaal? Is daar geen winst te behalen?

Regelmatig word ik gevraagd om mee te kijken naar de upper funnel. Sourcing inzetten ja of nee en hoe worden de tools (met name LinkedIn Recruiter) ingezet. Of klopt er een directeur of recruitment manager bij mij voor een training. Dan vraag ik om de (geanonimiseerde) rapportage van LinkedIn Recruiter, als dat gebruikt wordt. Of een aantal voorbeeld InMails.

LinkedIn rapportages laten vaak hetzelfde patroon zien. Recruiters loggen niet regelmatig in, ze hebben relatief veel zoekopdrachten nodig voor een handje vol kandidaten, maken geen gebruik van workflow automatisering, acceptatie rate (als ze al een InMail versturen) geeft ruimte tot verbetering. En dit alleen maar om naar de LinkedIn rapportage te kijken. Nu niet iedereen zijn LinkedIn rapportage naar mij sturen. Want ik heb mijn handen echt vol aan trainingen en het schrijven van een boek.

En dan de InMails of e-mails daar is zoveel winst te behalen. Als ik voor elke keer dat het woord “profiel” in een InMail staat een eurootje krijg dan hoef ik niet meer te werken. Je kunt het ze niet kwalijk nemen want het is ze aangeleerd. Zelfs het standaard template op LinkedIn begint met: I found your profile on LinkedIn …. Of slechts 1 InMail versturen naar kandidaten. Nadat ze al zoveel moeite hebben genomen om de juiste kandidaat te vinden. Of direct de gehele vacaturetekst erin plakken.
En de call to action ook daar is veel te winnen met een aantal slimme technieken kun je echt leren schrijven voor het brein.

Recruitment Managers van Nederland en België, ga eerst eens kijken hoe jij je eigen team beter kunt leren om proactief te werven. En de tools en middelen beter in te kunnen zetten. Want daar ligt echt je potentieel, zeker op korte termijn.

Dit artikel verscheen eerder op Klikwork

Reacties
Categorieën