Waarom ITers niet reageren op je mail
Sourcing
Marcel van der Meer
Sourcing
05/08/2020
3 min
1

Waarom IT'ers niet reageren op je mail

05/08/2020
3 min
1

IT’ers geven aan dat ze via hun privé e-mail benaderd willen worden en niet direct via de telefoon of erger nog via Facebook. Echter IT’ers reageren steeds minder vaak op e-mails en ik zal je proberen uit te leggen hoe dit komt en wat je er aan kunt doen. Recruiters, lees black listed bureau recruiters, staan vaak onder druk door targets, bonussen en andere incentives. De eerste reactie is nog meer mail versturen en nog brutaler worden en dit heeft een averechts effect. Dit zijn de issues en lees hoe je ze op kunt lossen:

ITers hebben vaak geen idee wie je bent 

Je respons zal vast hoger zijn als je een IT’er benaderd als corporate recruiter van Google, Facebook, of in Nederland Booking.com, Bol.com, Rabobank of Coolblue. 

Werf je voor een (iets) kleiner bedrijf, ga er dan maar vanuit dat je digitale online footprint nihil is. Dit is ook de reden dat employer branding zo enorm belangrijk is, de eerste indruk van een website, een filmpje, foto’s en unieke authentieke verhalen van je medewerkers. Zorg dat je professionaliteit uitstraalt en zorg dat je de doelgroep aanspreekt. Ik kan daar niet vaak genoeg op hameren.

Zorg voor een interessant onderwerp

Refereer bijvoorbeeld aan een post, GitHub repository (als je weet hoe je dit kunt lezen), of iets anders wat triggert. Als een IT’er openlijk op zijn LinkedIn of GitHub profiel zijn passie of hobby benoemt dan kun je ook daarmee het ijs breken. Ga niet zijn Facebook-profiel afstruinen want dat gaat tegen de AVG in en zal waarschijnlijk te persoonlijk worden.

Zorg dat de IT’er de mail opent en dan komt het op de inhoud van de email aan. Dit zal ik zo verder behandelen. Zorg dat je ook afwisselt en A/B testen uitvoert met je onderwerpen. Kijk wat aanslaat, het is de bedoeling dat ze verder gaan lezen en niet direct een link leggen met “wederom een bedrijf die mij wil overhalen om voor hen te werken”. 

Een goede IT’er krijgt in ieder geval wekelijks zeer veel mails met onderwerpen als contact, op zoek naar een nieuwe uitdaging of vacature.  

Je boodschap is generiek, onpersoonlijk, en onnauwkeurig

Spray and pray zorgt er zeker voor dat de IT’er  je bericht direct naar de prullenbak stuurt. Neem de tijd om de boodschap te personaliseren en check het portfolio en de interesses van de persoon.

Breek de mail in 3 stukken op:

  1. Opening:
    Zorg voor een authentieke opening en vertel hem waarom jij denkt dat hij of zij! waardevol is om kennis te maken met je bedrijf. Als je wederzijdse contacten hebt, benoem deze dan.

    TIP: Start nooit met: “Ik heb je profiel gevonden op”. Onderzoek van Textio heeft uitgewezen dat 80% dan niet meer reageert.

  2. Een korte introductie van je bedrijf:
    Noem geen specifieke vacature(s), maar vertel waarom jouw bedrijf is om kennis te komen maken. Benadruk je missie en je cultuur en benoem nog geen arbeidsvoorwaarden.

  3. Call-to-action:
    Sluit af met een call-to-action. Bijvoorbeeld kan ik je wat meer informatie toesturen, mag ik je volgende week eens bellen en dit mag natuurlijk ook na kantoortijd.

En de laatste tip: zorg dat je meer dan een bericht stuurt, varieer in onderwerp, tekst en zorg dat het persoonlijk blijft, dus niet spammen. Je response rate schiet omhoog.

Je boodschap is te opdringerig

Je ziet ik heb het alleen over kennismaken, niet solliciteren of direct uitnodigen voor een afspraak. Geen vacatures, geen nieuwe uitdaging of andere lulkoek-bingo-woorden. 

Recruiters sturen vaak direct een jobaanbieding in de mail, het hele functieprofiel en zelfs een voorgestelde datum en tijd voor een eerste gesprek. Daar haken IT’ers (en ook niet IT’ers) op af.

Ik vergelijk het altijd met daten. Je gaat toch ook niet lukraak mails sturen met als uitnodigingstekst, “wanneer spreken wij af?” Rustig aan, gewoon kennismaken, slowly slowly catch the monkey. 

Je moet eerst contact leggen. Een gesprek aangaan. Geef de IT’er de tijd om te beslissen of hij of zij geïnteresseerd is en als er interesse is zorg voor een follow-up.

Reacties
Categorieën