Strategie
Arjan Elbers
Strategie
12/18/2020
7 min
0

Arbeidsmarkt & Recruitment, dit heeft 2021 voor je in petto!

12/18/2020
7 min
0


Leuk, al die trendwatchers met lijstjes, voorspellingen en briljante vergezichten aan het einde van het jaar. Maar laten we vast beginnen met mijn goede voornemen voor het volgend jaar. Een tikkie zelfreflectie. Eind vorig jaar schreef ik voor FrankWatching namelijk ook een trendartikel voor het komend jaar (dit jaar dus). Laten we eens kijken of er überhaupt iets van is uitgekomen, één jaar na dato!

Ik had een stukje over de markt en voorspelde 7 trending punten.

De markt: beroepenvelden gaan veranderen. Niets aan gelogen, sterker nog dat ging ineens een heel stuk heviger dan voorspeld vanaf maart 2020. Daarover later meer.

1. A.I. in online recruitment (nog steeds is de wereld niet zo heftig veranderd)
2. PWA’s (nog steeds niet doorgebroken in recruitmentland)
3. Google for Jobs (check, in the pocket)
4. Sourcing automation (check, ook in the pocket)
5. Hypertargeting op social media (tellen we ook goed)
6. Track & Trace jezelf als sollicitant (die dan weer niet)
7. Solliciteer met WhatsApp (goed verhaal, lekker kort)



Al bij al zeg ik marktstuk en vier van de zeven goed en de rest is sluimerend. Dus de voorspellingen zijn in een ieder geval stabieler geweest dan de ledenlijst van het FVD de laatste maand. Maar neem mijn ideeën gerust met een korreltje zout, want ook ik werk niet met een glazen bol.


En dan nu

Goed, ga achterover hangen, doe je slofjes aan en trek vast een goede fles glühwein open en ontspan
(steek een stok wierook aan ofzo, maar niet van die sandalwood want die stinkt nog erg lang nadat ie uit is).

Dan geef ik je met veel plezier een korte terugblik van 2020 en de arbeidsmarkt & recruitment trends van 2021 door mijn ogen.

Ik pak voor beiden jaren drie thema’s:

1. De markt
2. Techniek
3. Marketing

2020
1. De markt

Corona

Eind vorig jaar deden we allemaal nog een beetje lacherig over die gekke vleermuizenziekte uit China en was het nog een ver-van-ons-bed-show. Nu gaat het nergens anders meer over, Covid-19 / Corona. Het virus dat alles veranderde, zeker ook de arbeidsmarkt.

Wij (als digital recruitment agency) zagen in de eerste lockdown in maart vooral een bevriesreactie bij veel van onze klanten. Direct bijna alle campagnewerving on hold, want we weten nog niet wat er gaat gebeuren met instroom en uitstroom. En die reactie was logisch en alle bedrijven deden wel op hun eigen manier aan scenario planning. Maar kom op zeg, hier had toch niemand een scenario voor klaarliggen? 

Platformen

Ik denk dat we ook kunnen stellen dat 2020 een belangrijk jaar is voor de transactie gedreven platformen in recruitment. Dan bedoel ik de directe platformen zoals Temper en Young Ones. Niets werkgevers screenen, niets recruiters, gewoon een klus kiezen, klikken en werken. En morgen? Morgen doe ik weer wat anders.

Deze transactie gedreven platformen waar vraag en aanbod heel transparant bij elkaar komen groeien als kool en houd ze gerust in de gaten, want er komen er meer en ze blijven groeien.

Eten of gegeten worden

De arbeidsmarkt / recruitmentgekkies zoals ik hebben gezien dat er een hevig overnamefeest was in kwartaal vier op gebied van recruitment (tech).

Zo nam Vonq de multiposter Ingoedebanen over. Mysolution acquireerde recruitment sofware bedrijf OTYS. Eiffel neemt Paladio over. Parallel werd gekocht door de Gilde Groep. En 8Vance nam Gini-recruit over. En als laatste presenteerde RecruitmentMatters vorige week dat je in kunt kopen op Indeed (als je een institutionele belegger bent met een flink pak Yens op zak).

2. Techniek

Apply with WhatsApp

Volgens mij schrijf ik hier nu inmiddels twee jaar of langer over, lang verhaal kort: solliciteren via WhatsApp wordt met de dag normaler. En logisch want we weten het inmiddels allemaal, meer dan 12 miljoen Nederlanders hebben WhatsApp op hun telefoon geïnstalleerd staan. Boodschap aan elke online recruitment marketeer: maak daar handig gebruik van.

3. Marketing

Google for Jobs

Google for Jobs ging live, na jarenlang wachten was hij daar dan toch echt in ons eigen koude kikkerlandje. En dat was wel een “dingetje” want zelfs ons bureau werd geïnterviewd door RTL Z over dit nieuwe fenomeen.

Alle andere jobboards bestaan nog steeds hoor, maar ik denk wel dat Google for Jobs here is to stay. De tech is niet altijd direct perfect, maar aan dit beeld raken we steeds meer gewend bij het ingeven van een vacature zoekopdracht in ’s werelds belangrijkste zoekmachine.

Zo, is dat geheim ook uit de kast. Als ik niet meer rond kan komen met online recruitment weet je nu waarop ik ga solliciteren.

Enfin, het algoritme van Google leert snel. En spoedig spreken we niet meer over Google for Jobs indexatie, maar Google for Jobs optimalisatie. Want de vacaturezoekmachine groeit snel.

Ten aanzien van Google zal 2021 heel spannend zijn (voor wat betreft het jobs gedeelte) want, hoe meer ruimte ze krijgen in de Europese vacaturemarkt des te meer impact ze zullen maken op de bestaande online recruitment mastodonten.

Inclusief & divers werven

Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen, maar héhé voor het eerst in mijn carrière heb ik het gevoel dat divers en inclusief werven geen hype meer is. Er wordt veel over gesproken en geschreven en het onderwerp is en blijft op tafel liggen. Het is de nieuwe standaard en dat had het al jaren moeten zijn (wellicht dat de gehele black live matters beweging hieraan bij heeft gedragen).



Het thema is zo relevant dat ons kennisplatform voor recruitment, (Kiqit) er een aparte recruitment specialist voor heeft aan weten te trekken. Praat die dan nergens anders over? Dat klopt, het betreft Annelies Graafland en die spreekt en schrijft op dit platform nergens anders over. Stond het nog niet op jouw structurele agenda? Dit is het moment!

2021

1. De markt

Hybride? Ja hybride!

Welkom in de hybride arbeidsmarkt lieve menschen! Als je van dit blog één ding wilt onthouden als HR- of recruitment professional om een beetje mee te kunnen kletsen bij de dagelijkse stand-up (achter Zoom of Microsoft Teams) dan is het de Hybride Arbeidsmarkt (ow ja en onthoud natuurlijk ook dat je geen sandalwood wierook meer moet kopen bij de Action).

Ik ga het proberen uit te leggen in slechts 12 zinnen:

Er komen veel kandidaten op de markt de komende jaren want Corona doet pijn voor veel Nederlandse bedrijven, dus mensen worden her en der ontslagen.

Er komen veel vacatures op de markt, want half babyboomend Nederland gaat afzwaaien, simpel verhaal: pensioengerechtigde leeftijd. Dus vacatures gaan helemaal niet verdwijnen, we hebben nog steeds een vette uitdaging om technische, zorg, onderwijs en ict vacatures te vervullen.

Er gaan 1.9 miljoen babyboomers uit de komende acht jaar en er komen slechts 1.6 miljoen nieuwe werknemers de markt op, voor de snelle rekenaars: we krijgen een vet krappe arbeidsmarkt.

Vacatures en sollicitanten op de markt matchen net zo goed als een magneet op een verse kropsla, ook niet dus. Bottom-line: we moeten heel erg veel mensen gaan omscholen.

Als we naast de traditionele werving ook nog eens heel veel mensen structureel gaan omscholen, dan hebben we twee dominante soorten instroom in de arbeidsmarkt en dat is wat we noemen de hybride arbeidsmarkt. Lees een uitgebreid artikel van eind september hier.

Blijkt het toch precies in twaalf zinnen te passen. Jan-Karel Sindorff en ik hadden er ruim 45 minuten voor nodig in ons eerste gezamenlijke webinar (bekijk het webinar hier terug).

GenZ

En dan denken we dat we ondertussen alles weten en onder controle hebben. En gedurende 2021 en 2022 et cetera gaan we er steeds meer achterkomen dat de generatie Z, toch echt weer anders is dan die millenials.


En ik hoor je denken: verdorie, ik snapte net twee weken hoe die generatie Y een beetje in elkaar zit en dan krijg je dit?! Ja, klopt.. en GenZ is echt weer anders opgebouwd, heeft eigen wensen, eigen manieren van werken en eigen ideeën over de wereld en arbeid. Ik beloof dat ik in 2021 een compleet artikel zal weiden aan het werven van genZ.

2. Techniek

RPA

2021 wordt het jaar van de RPA, ofwel de recruitment process automation. Want we kunnen nog ontzettend veel automatiseren in ons speelveld. Corona zal een versneller zijn om systemen verder te automatiseren.

Een mooi voorbeeld van recruitment process automation is werken met eigen data. Zien wie je vacatures bekijken om hier als recruiter vervolgens zelf proactief op te reageren. Door de juiste inrichting weet je welke topmonteur je vacatures doorlopend bekijkt, maar toch solliciteert hij/zij niet. Dan kun je zelf in de actiemodus gaan staan om contact te zoeken. Er loopt in Nederland een specialist rond, die luistert naar de naam Hans Scheers, bel hem gerust.

RPA gaat ook over vooringestelde funnel communicatie. Kandidaat doet dit, mail 1,2 en 3 volgen in de komende x dagen automatisch op en triggeren de kandidaat naar een bepaalde actie toe.  

Google Cloud Talent Solutions

Als je me ergens enthousiast over kunt maken is het dit onderwerp wel. Google Cloud Talent Solutions. Was da dan zeggen ze in Brabant? Nou da zal ik eens efkes vertellen. GCTS is je vacatures matchen op je eigen werken-bij website met de api (en dus de zoek- en denkkracht) van Google.



In de praktijk ziet Google het wanneer iemand in een zoekopdracht een spelfout maakt, dat wordt direct automatisch gecompenseerd (zie voorbeeld: monteeer, wordt monteur). Ook weet Google CTS dat een zoekopdracht van vertegenwoordiger ook resultaat moet serveren van accountmanager of verkoper. Ik word daar enorm blij van, want dat helpt mijn conversieverhoging zo goed als mogelijk.

3. Marketing

AME

AME ofwel arbeidsmarkt experience wordt de bom in 2021 (zoals je aan mijn hippe schrijfstijl kunt aflezen ben ik zelf nog afkomstig uit de roerige jaren 70, ofwel de patatgeneratie, waar “de bom” nog steeds kek taalgebruik is).

Dit is de missing link om kandidaten van doelgroep A te laten ervaren hoe een baan er echt uitziet in speelveld B. En dat is nu exact wat je nodig gaat hebben in de hybride arbeidsmarkt. Interactief, zelf regie geven aan de kandidaat en alle zintuigen prikkelen. Het is in de maak (bij Experience Republic) want ik heb het gezien en this is next level arbeidsmarkt communicatie waar Nederland van gaat smullen. 


Lees het hele artikel op FrankWatching! (geschreven voor en gepubliceerd op FrankWatching 

8-12-2020)


Reacties
Categorieën