arrow_drop_up arrow_drop_down
6 mei 2020 

Recruitment na Corona

Bijna iedereen zit al weken binnen, dus ook recruitment Nederland. Lieve recruiters: bel vooral de psychiater niet als je al tegen de muren begint te praten, maar bel de psychiater als de muren terug beginnen te praten.

Ondanks dat het voor veel sociale dieren (de gemiddelde recruiter dus) een ramp is om niet of nauwelijks onder de mensen te komen zijn er wel degelijk diverse dingen die je juist nu kunt doen om recruitment sterker te maken.

Ik heb dadelijk de tips en adviezen samengevat in twee onderdelen:

-Hoe zet je tijd optimaal in gedurende Corona?
-Hoe maak je recruitment sterker na Corona?

Mijn kijk als ondernemer:

Mijn bedrijf is een digital recruitment agency. We bouwen recruitment websites en verzorgen online recruitment campagnes en ineens was daar dan Corona. Donderdag 12 maart jl, besloot ik op advies van het RIVM om meer dan 30 mensen hun spullen te laten pakken en vanuit huis verder te laten werken. Net als de rest van de wereld had ik me nooit het scenario voorgesteld waar we nu inzitten met z’n allen. Ook veel opdrachten van onze klanten werden ineens bevroren.

De primaire reactie op een directe bedreiging is:

-Vechten,
-Vluchten of
-Bevriezen

Maar dat zijn nu net de reacties die je niet wilt hebben in je organisatie. Dit is de tijd om doordacht twee stappen terug te nemen en niet na te denken over vandaag, maar over morgen, volgende maand en zelfs de komende jaren. Betrek je visie dan ook niet op je werkplaats + 30 kilometer, maar stel jezelf de volgende vragen eens af:

-Hoe gaat de wereld eruitzien na Corona?
-Wat kan Corona de komende jaren voor invloed hebben op de Nederlandse arbeidsmarkt
-Hoe gaat de internationale arbeidsmarkt er uitzien?

Na 12 maart heb ik me twee weken lang met maar één vraag bezig gehouden. Hoe gaat de arbeidsmarkt eruit zien na Corona en welke invloed heeft dit op mijn bedrijf? Ik heb vijf mensen gebeld uit mijn netwerk. Dit zijn mensen actief in diverse sectoren, maar ze hebben één ding gemeen. Het zijn denkers en ze acteren en adviseren op een hoog abstractieniveau.

Deze vijf mensen heb ik gevraagd wat hun visie is op de arbeidsmarkt na Corona. En na vele uren brainstormen, praten, filosoferen en beredeneren kan ik maar één conclusie trekken: De wereld gaat er echt anders uitzien na Corona, maar hoe? Dat weet nog niemand. Zowel voor de korte- als lange termijn zijn de scenario’s inmiddels klaar binnen ons bedrijf, dus we volgen de ontwikkelingen en daarop acteren we.

Dus voordat recruitment van links naar rechtst schiet binnen je organisatie, denk rustig na over jouw markt en plan de scenario’s die er kunnen komen de komende weken en maanden. Zorg ervoor dat je klaar bent op daarop te acteren.

Wat brengt Corona ons?

Tijd en Foucus!

Corona brengt mijns inziens op dit moment twee zaken: tijd en focus. En met tijd wil ik niet zeggen dat je het niet druk meer hebt. Ik wil zeggen dat je geen file meer aan het rijden bent, geen onzinnige gesprekken meer aan het voeren bent met vier collega’s op de afdeling et cetera.

 

Mensen om ons heen worden ziek en gaat soms zelfs dood. Je beschermt jezelf en je geliefden en dat brengt je ook focus. Hoe vreemd het ook kan klinken, deze wereldbedreiging laat je denken over wat allemaal wel en niet belangrijk is in het leven. Ik hoop persoonlijk dan ook dat de wereld een iets vriendelijkere plek is geworden op het moment dat Corona onder controle is. Nu naar de vertaling op de werkvloer.

1. Hoe zet je tijd optimaal in gedurende Corona?

Nadenken over de markt en recruitment scenario’s schrijven

Zojuist heb ik omschreven hoe ik dit heb aangepakt bij mijn bedrijf, nu vertaal je het door naar jouw organisatie. We hebben tijd en focus. Gebruik die tijd en de focus! Plan een heisessie met je collega’s (online) om serieus de scenario’s voor jullie recruitmentapparaat te beschrijven.

Hoe denken jullie dat de markt eruit gaat zien?
Wat betekent dit voor jouw organisatie?
Welke scenario’s’ moet recruitment opstellen dan?
Wat zijn zekerheden en wat zijn variabelen?

Eerst het plan, dan pas de actie.

Stof je wervingsplan af

Waarschijnlijk is je wervingsplan de laatste weken aangepast. Je zoekt meer mensen, je zoekt minder mensen of je zoekt ineens andere mensen. Stof je huidige wervingsplan af en kijk wat je aan moet passen in:

-Arbeidsmarktcommunicatie
-Recruitment campagnes
-Werken-bij of recruitmentwebsite
-Inrichting Data analytics
“Voor de recruiters onder ons die schaarste profielen werven: wakker worden, de online activiteit van personeel is jaren niet meer zo hoog geweest als nu! Dus kraan open en campagnes draaien”.

Trainen, trainen en nog eens trainen

Je team heeft tijd en focus er komt geen betere tijd om de kennis van jezelf en je collega’s naar een hoger plan te brengen dan nu. Nederland kent ontzettend veel kwaliteitstrainingen over:

-Job Value Propositions maken
-Persona’s maken
-Sourcen als een pro
-Google for Jobs
-Latent werkzoekenden bereiken
-et cetera


Lees een goed boek

Nederland kent enkele goede schrijvers op vlak van (online) recruitment. Heb je dat ene boek altijd al eens willen lezen? Dit is het moment.
Trainingen, boeken, whitepapers en consults vind je op www.recruitment-shop.nl.

2. Hoe maak je recruitment sterker na Corona?

Go digital

In plaats van de hele dag mensen “live” te spreken ben je er de laatste weken achter gekomen dat je mensen ook online prima kunt interviewen. Wat ga je hier van leren? Pas deze mogelijkheid dan ook structureel toe in je recruitmentproces.

Test en meet

Altijd al willen weten of recruitment vanuit huis kan werken? Dit is het moment om het te testen.
De eerste opdracht die ik gaf aan operationeel management toen ik 12 maart iedereen vroeg thuis verder te gaan werken: meet vanaf vandaag productiviteit en sentiment van de mensen, zo kunnen we in een ieder geval iets leren van deze situatie.

“Never waste a good crisis (Winston Churchill)”.

 

Volg ontwikkelingen

Meld je aan bij de blogs, fora en de vakbladen. Je hoeft het wiel vaak zelf niet uit te vinden. Veel soortgelijke organisaties kampen met gelijksoortige vraagstukken. Lees en leer hiervan!

Praat met vakgenoten en blijf dit doen

Zoek vakgenoten op en blijf ze opzoeken. Communiceer met recruitmentprofessionals in een ander vakgebied of andere regio. Juist mensen die andere vraagstukken hebben kunnen met oplossingen komen die jij perfect kunt vertalen naar jouw organisatie.

Denk, acteer stel bij, denk acteer, stel bij

Als je de adviezen opvolgt dan ben je gestart met het nadenken over de markt en heb je samen met enkele collega’s in alle tijd en focus recruitmentscenario’s geschreven. Je hebt gezien dat het echt werkt om twee stappen van de materie af te gaan staan om doordacht naar de markt en je business te kijken. Perfect, alleen doe dit nu niet alleen in een crisis, blijf dit model vooral ook gebruiken na de crisis. Hoe moeilijk is het om twee keer per jaar in januari en juli een dag op de hei te plannen en te starten met het laatste plan. Dit plan stel je bij, je gaat acteren en je evalueert. Een half jaar later doe je hetzelfde et cetera et cetera.

Resumerend:

Er komt geen betere tijd om goed na te denken over de wereld, prioriteiten en nieuwe kansen en mogelijkheden in recruitment dan nu. Pak die kans aan en sta open om dagelijkse operatie “even” los te laten om uiteindelijk zo veel doordachter en beter uit deze crisis te komen.

En het aller belangrijkste advies van mens tot mens: Probeer de humor er een beetje in te houden.
Tevens geschreven voor FrankWatching 

Over de schrijver
Op Kiqit ben ik expert recruitment websites én ik ben een van de trotse founders van dit kennisplatform. Verder: Bouwjaar 1978, Brabander in hart en nieren. Ik doe niet aan stijldansen, drama en koriander, doe wel aan Italiaanse wijn, veel droge humor en het spelen van piano. Ik werkte ruim 10 jaar in internationaal corporate- en bureau recruitment (o.a. bij Content en Randstad) voordat ik ondernemer werd. Sinds 2009 ben ik (mede)oprichter en Managing Director van Getnoticed (bureau gespecialiseerd in bouw van waanzinnige maatwerk recruitment- en werken-bij websites) dit bedrijf is onder andere ook bekend van The Next Crowd (Recruitment marketing campagnes on demand). Met een specialisten team van 35 bevlogen collega’s slepen we ook nog eens regelmatig wat prijzen in de wacht voor ons geleverde werk. Ik spreek en adem online recruitment en ben zelfs in mijn bijrol in de Raad van commissarissen bij Rabobank Peelland Zuid, Raad van advies bij ROC Gilde Opleidingen en blogger voor FrankWatching niet stil te krijgen over mijngrote passie; recruitment. Samengevat: (Online) Recruitment Vakidioot (kan verder ook echt niets).
Reactie plaatsen