arrow_drop_up arrow_drop_down
26 augustus 2020 

Het nieuwe werken voor recruiters

Terwijl de coronacrisis in 1 klap bijna een kwart van de vacatures wegvaagt, flitsen in hoog tempo ‘Wij van Wc-Eend’-berichten door mijn social media timelines. ‘Blijf investeren in recruitment marketing’, ‘Dit is de tijd om gewoon door te werven’ en ‘Sta niet stil: besteed nu tijd aan jouw ontwikkeling’.

Ik knipper even met mijn ogen, krab op mijn hoofd en kruip achter het toetsenbord om een ander geluid te laten horen.

Want waarom veren we wel moeiteloos mee met de enorme uitdagingen die deze crisis voor ons recruitmentvak meebrengt, maar kijken we niet verder dan corona lang is?

Collectieve verlamming
De eerste grote schok zijn we enigszins te boven, na een periode van ‘collectieve verlamming’ komen we ook binnen recruitment weer voorzichtig in beweging. Het is alsof we nooit anders dan volledig digitaal werkten. ‘Zoomen’ is vakjargon geworden, Google hang-outs is ‘our place to be’ en we hebben ontdekt dat online solliciteren best okay is. Er is een weg gevonden in hoe we ons recruitmentvak moeten uitoefenen naast onze ‘bijbaan’ als leraar en kapper. En ook de werkplek aan de keukentafel is inmiddels van alle gemakken voorzien. En nu dan?

Collectief recruitment-denken
Beste recruitmentmensen, pak je positie!

Al jarenlang hebben we onze mond vol van strategische personeelsplanning. En óf iedereen had al die tijd een (te) grote mond óf deze crisis maakt pijnlijk duidelijk dat we niet aan strategische planning doen. Het kan namelijk niet zo zijn dat je nu niks te doen hebt of nu ‘gewoon’ door werft.

Dit is het moment om voorbij corona te denken, zoals door het meer gas geven op het leggen van contacten, bouwen aan echte en actieve talentpools en de juiste doelgroep bereiken. Want waar de operationele druk veelal is weggevallen en agenda’s leger zijn, is er volop ruimte ontstaan om in alle rust met potentiële kandidaten en hiring managers het gesprek aan te gaan. En hoe!

We weten dat mensen juist tijdens dit sociale isolement graag willen praten en openstaan voor verbinding. Dat maakt deze tijd tot hét uitgelezen moment om echte gesprekken aan te gaan en die verbinding op te zoeken. Zo plaveit jij nu vast de weg die straks leidt naar de invulling van jouw strategische vacatures.

Ook bij Cooble ervaren we elke dag dat de response-rate van gesourcete kandidaten die we benaderen juist nu nog hoger ligt.

Dus ja, je kan de tijd die je hebt tot al die vacatures in je organisatie weer in de ontdooistand gaan gebruiken om jezelf te ontwikkelen of recruitment marketing te boosten. Maar is dit niet juist het ultieme moment om strategisch te benutten en jouw talentpool te vullen en warm te houden? En om jouw positie te claimen bij hiring managers? Als jij jezelf nu positioneert, dan hoef je dat niet over 3 of 4 maanden weer te doen, als (hopelijk) de competitie in de arbeidsmarkt weer volop is losgebarsten.

En dan zijn er al die zaken op je longlist waarvan je altijd zegt: ‘dat doen we morgen, in de zomer-/kerstperiode of als het wat rustiger is’. In de praktijk komt het er dan toch nooit van, maar nu kan je er wel werk van maken. Dus schoon dat ATS op, verbeter je wervingsteksten en vul die steeds legere agenda met taken die er echt toe doen. Taken die echt van belang zijn en waarmee je als recruitment afdeling echt het verschil kan maken: tijdens, maar vooral ná deze crisis.

Tijdperk na corona
Realiseer je dat corona voor veel heeft gezorgd, maar niet voor het oplossen van de krapte op de arbeidsmarkt. Er is nog steeds een chronisch gebrek aan de juiste mensen op de arbeidsmarkt.
Dus bedenk bij alles wat je nu doet, dat we uit een situatie komen met ongeveer 800.000 vacatures in Nederland.
Natuurlijk, het is nog volledig onduidelijk hoe het tijdperk na corona eruitziet. Wel is duidelijk dat het hét tijdperk is waar we binnen recruitment nu al mee bezig moeten zijn. Ook al komen er straks maar enkele vacatures vrij, zorg dat je die vacatures met kneitergoede kandidaten kan invullen. En blijf gezond!

Over de schrijver
Jan Karel Sindorff is recruitment. Zijn indrukwekkende achtergrond laat jarenlange recruitmentervaring zien bij prachtige organisaties waaronder Vanderlande, Ziggo & ASML. Sinds 2018 beoefent Jan Karel de kunst van mensen bereiken in zijn rol als partner bij Cooble. Want… iemand vinden is geen kunst. Iemand bereiken wél. Via sourcen, bouwen aan een sterke employer brand of met recruitment. Daarnaast is Jan Karel verantwoordelijk voor de global recruitment organisatie van ING. En als gediplomeerd coach weet hij als geen ander het beste uit mensen te halen.
Reactie plaatsen