Prijzenslag op de arbeidsmarkt
30 september 2022 
4 min. leestijd

Prijzenslag op de arbeidsmarkt

‘Kom naar beneden en sla je slag! Met deze legendarische woorden riep Hans Kazan mensen naar het podium voor deelname aan het spelprogramma ‘Prijzenslag. Zegt het je niets? Geen paniek, het betekent hooguit dat je na 1990 bent geboren 😉. En daarbij: anno 20222 is er gewoon een nieuwe prijzenslag: de gemiddelde zoekopdracht naar een nieuwe baan.

Ga naar een willekeurige vacaturebank of Google, voer een willekeurige functienaam in en laat je verrassen door de zoekresultaten. Vacatures waarin rijbewijzen, reizen en zelfs huizen cadeau worden weggegeven. Alsof het een pakje boter is.

De huidige arbeidsmarkt staat op z’n kop en het lijkt erop dat steeds meer werkgevers ook in die positie staan. Of ze staan in elk geval met de rug tegen de muur. Waar anders komen al die overweldigende arbeidsvoorwaarden toch vandaan om mensen te verleiden om voor hen te kiezen?

Het kan niet op
Misschien is ’t een marketingding, maar opvallend is dat zowel recruitmentmarketingbureau Cowboys als online marketingbureau Brandfirm een workation van een paar weken op een zonovergoten eiland aanbieden. Hotelketen Postillion hoopt door het betalen van studieschulden van medewerkers aantrekkelijker te worden op de arbeidsmarkt. En hoewel ik 0 verstand heb van development, overweeg ik te solliciteren op een vacature bij Team Rockstars. Zij bieden namelijk verwenmomentjes waaronder een masseur en manicure maar nog belangrijker: een was- en strijkservice.

Voor de bierdrinkers onder ons: timmerbedrijf Zicht Dakopbouw uit Zwaag biedt een nieuwe timmerman een jaar lang gratis bier aan. Werk je via uitzendbureau 4 Minutes? Dan word je scooterrijbewijs vergoed en kun je met de e-scooters die ter beschikking gesteld worden naar je werk reizen, en weer naar huis. Over dat huis gesproken: steeds meer werkgeverswerpen gratis woonruimte in de strijd. Zo is er de horecabaas die een gratis appartement aanbiedt maar wat dacht je van huis als welkomstcadeau? John Bijl van Vitro Plus: 'Als je bij mij komt werken, krijg je er een huis bij'. Toch jammer dat ik geen groene vingers heb.

Dat de sky the limit is blijkt wel uit de campagne van New York Pizza. Zij sturen als allereerste ter wereld een pizzabezorger de ruimte in.

Dan zijn er nog de startbonussen. Startbonussen waarbij de bedragen skyhigh zijn. Bij DPG Distributie scoor je € 1.000,00 als je start (en blijft werken) als krantenbezorger. BP doet er nog een schepje bovenop met een startbonus van € 1.500,00.

Het mooiste cadeau
Zelf sta ik gewoon met beide benen op de grond. Ik geloof namelijk niet zo in de paniek die is losgebarsten op de arbeidsmarkt. De mensen zijn er namelijk gewoon. Sterker nog, op dit moment zijn er bijna 500.000 meer mensen actief op de arbeidsmarkt dan voor corona losbarstte. Mensen die prima naar een andere baan willen bewegen maar wel selectief zijn.

Geert-Jan Waasdorp doet op Werf& een estimated guess dat het aantal sollicitatiebewegingen met wel 80 tot 90% is afgenomen. En geeft ook aan dat werkgevers die hun recruitmentaanpak goed voor elkaar hebben en een sterk employer brand voeren, gewoon sollicitaties ontvangen. Misschien niet van dezelfde kwaliteit of in dezelfde hoeveelheden als eerder maar ze komen binnen. Het zijn de werkgevers die de zaken niet op orde hebben, die zien dat hun stroom van sollicitanten of aanbiedingen van flexwerkers opdroogt.

Dus, de mensen zijn er gewoon. Alleen komen mensen minder snel in beweging. Dus moet je alles uit de kast halen, zeker als je niet het budget hebt voor overweldigende arbeidsvoorwaarden. Of als jouw employer brand nog niet sterk staat.

Als ik kijk naar die eerdergenoemde professionele recruitmentaanpak en een sterk employer brand, dan leg ik de vertaalslag naar de vacaturetekst. Als meestgebruikte arbeidsmarktcommunicatiemiddel hoort die thuis bij deze zaken. En dan kom ik op het allermooiste cadeau dat jij een (potentiële) sollicitant kan geven. Het zijn geen vakanties, reizen of huizen. Het is duidelijkheid.

53% van de vacatureteksten bevat te complex taalgebruik voor (v)mbo’ers.

vaag doen over de naam van de werkgever kan tot 40% conversieverlies leiden.

26% haakt af als er vaag wordt gedaan over salaris. Denk aan ‘marktconform’ of ‘concurrerend’ salaris.

Hogere conversie
Wat in bovenstaande feitjes nog niet eens staat, is dat duidelijkheid je conversie bevordert. Jawel, de kans op een sollicitatie neemt toe als jij een duidelijke tekst schrijft. Een duidelijke tekst is een tekst zonder bergen jargon, complex woordgebruik, zinspelingen en typisch Nederlandse gezegden. Wat een duidelijke tekst wel heeft? Behapbare zinslengten, een goede opbouw/structuur en het antwoord op de belangrijkste lezersvragen. Klinkt simpel, blijkt het dus niet te zijn want 83% van de vacatureteksten scoort gewoon nog een onvoldoende.

Wil je jouw doelgroep ‘duidelijkheid’ cadeau geven? Investeer dan niet (alleen) in overweldigende arbeidsvoorwaarden. Besteed (ook) eens tijd en aandacht aan jouw vacaturetekst. Hoe je dat doet? Check bijvoorbeeld eens het (gratis) whitepaper Vacatureteksten waar ik 10 tips heb verzameld die jou helpen om de toegevoegde waarde van vacatureteksten te benutten.

Dit artikel verscheen eerder op de website Scoren met woorden.

Over de schrijver
"Alleen als je weet wat jouw doelgroep beweegt, bereik je jouw doel." Voor een groep, 1 op 1 of op het podium: ik deel graag mijn kennis en ervaringen, spreek vanuit mijn hart en steek mijn enthousiasme nooit onder stoelen of banken. Oogkleppen op? Ik zorg dat je ze afdoet en voortaan kijkt door de bril van jouw doelgroep. In mijn verhaal zit altijd een vleugje humor en ik zoek altijd de interactie op. Van samenwerken krijg ik energie, van de meeste vacatureteksten krijg ik jeuk. • Founder en algemeen directeur Voor Tekst. • Inspirerende spreker, trainer en adviseur op eigen titel. • Trotse co-founder van en energieke expert op Kiqit. • Auteur van Werven met Woorden.
Reactie plaatsen