Sinds Facebook haar best doet om steeds meer transparant te zijn, wordt de data beter inzichtelijk voor de gebruiker. Hierdoor kunnen we nu ook achterhalen welke advertenties een bepaalde Facebookpagina aan heeft staan. Dit betekent dat we eindelijk kunnen ”spieken” bij andermans advertenties. Enerzijds is dit handig omdat je zo kan zien hoe de concurrentie adverteert en anderzijds om inspiratie op te doen bij concullega’s. Maar hoe achterhaal je de advertentie van de concurrent? Lees verder om de mogelijkheden te bekijken.
Optie 1: Advertenties van concurrenten kan je achterhalen via Facebook Ad Library
Dit is eigenlijk het grote boek van Facebook waar alle advertenties van alle pagina’s in opgeslagen worden. Met behulp van de zoekbalk kan je op zoek naar producten of adverteerders. Vervolgens krijg je een overzicht aan adverteerders die aan jouw zoekcriteria voldoen.
Het handige aan Facebook Ad Library is dat het ook de mogelijkheid biedt om te filteren op verschillende opties zoals:
- Actief of niet actief
- Regio
- Land
- Platform
Op basis van al deze zoekcriteria kan jij de juiste informatie bij elkaar verzamelen om zo de beste keuze te maken voor jouw advertentie.
Optie 2: Advertenties van concurrenten achterhalen via Facebook Paginatransparantie
Na het inloggen op Facebook ga je naar de Facebookpagina waarvan je de advertenties zou willen inzien. In het voorbeeld is bol.com gebruikt. In de linkerkolom vind je een kopje dat heet ‘paginatransparantie’. Door hierop te klikken opent zich het volgende scherm waar je klikt op ‘advertentie bibliotheek’:
Voilà! De advertenties staan nu in een overzicht op de pagina.
Maar..
Er zijn ook zeker kanttekeningen bij het analyseren van advertenties van de concurrentie. Er zijn namelijk geen harde cijfers te zien. Je kan dus niet het resultaat van bepaalde advertenties bekijken. Laat je dus zeker niet leiden door je concurrentie maar leer er wel van.