Trend voor 2021: meer transparantie in recruitment
De recruiter
Wouter Aijtink
De recruiter
11/03/2020
2 min
0

Trend voor 2021: meer transparantie in recruitment

11/03/2020
2 min
0

Digitalisatie en vrije toegankelijke informatie hebben de afgelopen jaren gezorgd voor een toenemende zucht naar transparantie. Ook de recruitmentindustrie ontkomt niet aan deze trend. De startup Spielwork pleit al enkele jaren voor eerlijke vacatureteksten, zonder verkooppraatjes. LinkedIn toont het aantal sollicitaties op een vacature en maakt een inschatting van je kans op succes als sollicitant. Tot hoever gaat de honger naar transparantie en hoe kan jij dit toepassen in je recruitmentproces?

In het kader van transparantie: ik ben de mede-oprichter en COO van Cowboys.nl. Een onlangs gelanceerd recruitment marketing bureau dat organisaties helpt met eerlijke online recruitmentcampagnes. Op een missie om recruitment transparanter en eerlijker te maken.
Het is preken voor eigen parochie, maar tegelijkertijd valt het niet te ontkennen dat transparantie een belangrijker thema is geworden voor zowel bedrijven, overheden als consumenten. Neem bijvoorbeeld de retail. Consumenten willen dat fabrikanten het verhaal over en achter producten vertellen. Ketenverantwoordelijkheid wordt dat genoemd. 

Ook op social media, onder druk van de samenleving, is tegenwoordig meer transparantie. Mensen kunnen op Facebook of Instagram bijvoorbeeld zien waarom zij getarget worden met een advertentie en welke andere acties de pagina uitvoert door de mensen die de inhoud beheren.

Transparantie in het selectieproces

Meer en meer bedrijven passen transparantie toe richting kandidaten. Zo zien we steeds vaker bedrijven al in de vacaturetekst aangeven hoe het selectieproces eruit ziet. Sommige ATS’en stellen je zelfs in staat om kandidaten automatisch op de hoogte te houden van hun status in het selectieproces. Dat is zowel prettig voor de recruiter als de kandidaat. Het voorkomt workload voor de recruiter – minder heen-en-weer-gemail met de sollicitant. Tegelijkertijd weet de sollicitant waar hij of zij aan toe is en maakt dit het wachten dragelijker. Een ondoorzichtig sollicitatieproces is een van de grootste ergernissen van sollicitanten, aldus een Amerikaans onderzoek onder 37.000 respondenten.
Kandidatenportal van Hireserve, waar kandidaten oa. de status van hun sollicitatie kunnen inzien

Transparant in afwijzingen

Het merendeel van de sollicitanten wordt afgewezen – vaak door middel van  een standaard nietszeggend mailtje. Als überhaupt al een reactie wordt gegeven aan de sollicitant. Dat zorgt voor irritatie bij de sollicitant en een afbreuk aan je werkgeversmerk.
Voor veel organisaties is het echter onmogelijk om iedere sollicitant een persoonlijke afwijzingsmail te sturen. Arbeidscommunicatiebureau Voor Tekst heeft handige tips gegeven hoe je een standaard afwijzingsmail toch persoonlijk kunt maken. 

Eerlijke vacatureteksten

Uit eigen ervaring weet ik dat het beter voordoen van een vacature je uiteindelijk meer kost dan oplevert. Kandidaten, eenmaal gesetteld op kantoor, komen bedrogen uit als de werkelijkheid niet matcht met de geschetste situatie in de vacaturetekst. Met als gevolg een ontevreden (nieuwe) medewerker die eerder geneigd is alweer zijn biezen te pakken. 

Benoem in de vacatureteksten zowel de leuke als de minder leuke aspecten aan de baan. Geef een realistisch beeld van de vacature. Bol.com is hiervan een voorbeeld en toont waarom de vacature (n)iets voor jou is. 

Dubieuze data

Ook de recruitmentbureaus kunnen hun steentje bijdragen aan het transparant maken van de recruitmentindustrie. Te vaak wordt er gesjoemeld met de data van online recruitmentcampagnes van hun klanten. In multiposting zitten (hoge) marges vaak verborgen in mediabudgetten en zijn daardoor niet transparant. Vergelijkbaar met hoe assurantiebemiddelaars jarenlang de hoogte van hun inkomsten verborgen hielden door op provisiebasis te werken. Tegenwoordig werken assurantiebemiddelaars op basis van directe beloning. Dat voorkomt perverse prikkels en zorgt ervoor dat klanten weten wat en waarvoor ze betalen. Hoogste tijd om dat voorbeeld te volgen en ook de recruitmentindustrie transparanter te maken. 

Welke trends zie jij voor 2021 voor de recruitmentindustrie?

Laat het me weten in de comments. 

Reacties
Categorieën