Lieve recruiter, dans jij ook met Bert?
Wervend schrijven
Nicol Tadema
Wervend schrijven
05/14/2020
2 min
0

Lieve recruiter, dans jij ook met Bert?

05/14/2020
2 min
0

Ik moet je wat bekennen, elke keer als Google een update doet over SEO doe ik een dansje. Het gaat bij zoekmachineoptimalisatie namelijk niet om allerlei trucjes en het manipuleren van Google’s algoritme. Bij SEO gaat het inmiddels vooral over kwaliteit en hoe je het antwoord geeft op de zoekvraag van de doelgroep. En als kwaliteit en de doelgroep centraal staan, dan dans ik op tafel!

Dat dansje doe ik geregeld samen met Bert. Wie Bert is? Bert zijn de initialen van Bidirectional Encoder Representations from Transformers en ‘hij’ is de nieuwste en misschien wel grootste update van Google Search ooit. Bert heeft al voet aan land gezet in Amerika en reist waarschijnlijk binnenkort af naar ons kikkerlandje om misschien wel 10% van alle zoekresultaten te beïnvloeden. Hoe zien de danspasjes van Bert eruit?

Gebruik van woordcombinaties en synoniemen

Dit gaat vrij makkelijk als je een inhoudelijk goede tekst schrijft zonder een overload aan clichés en allerlei wollig taalgebruik. Zo laat je aan Google zien dat je het onderwerp snapt en dat waardeert Google met een hogere rankingspositie. Een voorbeeld: als je schrijft over sales, targets, werk, solliciteren, relatiebeheer en acquisitie dan snapt Google (nog beter) dat het gaat om een vacature accountmanager.

Bied je content gestructureerd aan

Als jij schrijft volgens een logische opbouw, snapt Google nog beter waar jouw wervende tekst over gaat. Hierom is het belangrijk je content gestructureerd te blijven schrijven. Hoe logischer de opbouw, hoe gemakkelijker de zoekmachine de teksten begrijpt.

Ken (de contentwensen en -behoeften van) je doelgroep

Als je weet hoe de doelgroep zoekt, speel hier dan op in met jouw content. Dit kan dus ook betekenen dat je doelgroep toe is aan een ander soort content, zoals video-content, waarin iets wordt uitgelegd.

Beantwoord vragen met unieke content

Het is en blijft belangrijk om unieke content te genereren en bij voorkeur antwoord op vragen te geven. Het beantwoorden van vragen biedt ook een voordeel met voice search dat een steeds grotere rol gaat spelen, ook in de wervingswereld.

Blijf (door)linken

Een goed linkprofiel verbetert de autoriteit van jouw recruitment-/werkenbijsite en zorgt daarmee voor zichtbaarheid. Door links te gebruiken vertel je aan Google waar je website precies over gaat. Daarmee kan de zoekmachine achterhalen of je content ook echt relevant is.

Zo dans je dus met Bert. En als je je nu nog afvraagt of jij ook vrienden met Bert moet worden… in Nederland staat Google met 95,37% marktaandeel op eenzame hoogte. Bovendien geeft 73% van de werkzoekenden aan Google als startpunt te gebruiken bij de zoektocht naar een baan.

Naast de uitrol van Bert zie je trouwens dat Google ook nieuwe vormen van structured data introduceert, korte stukjes code die geplaatst worden rondom specifieke content op een pagina. Structured data spelen ook een belangrijke rol binnen Google for Jobs. En is jouw recruitment-/werkenbijsite mobile responsive? Gefeliciteerd, alleen Google is al wat verder en geeft aan dat sinds 1 juli 2019 mobile first indexering de standaard is voor nieuwe websites.

Voice search in recruitment, ik stipte het al even aan toen ik Bert aan je voorstelde. De aangekondigde explosieve groei is uitgebleven maar de verwachting is dat longtail-zoekwoorden als ‘vacature bouwvakker’ langzamerhand worden vervangen door natuurlijke taal en volzinnen zoals ‘Waar vind ik een andere baan als bouwvakker?

En Google for Jobs dan? Na de lancering in februari in Nederland lijkt de kraan nog niet helemaal opengedraaid. Misschien spelen de klachten bij de EU van jobsites hierin een rol, misschien de coronacrisis, geen idee. Cijfers van Getnoticed laten zien dat het aantal bezoekers via Google for Jobs erg laag ligt, maar dat de conversie van sollicitanten en hires in verhouding hoog is. Optimaliseren voor Google en Google for Jobs, en dus schrijven voor je doelgroep, blijft dus van levensbelang voor je vindbaarheid.

In the end: om te scoren in Google (en Google for Jobs) laat jij je SEO-trucjes in de goocheldoos en ga je voor kwalitatief goede teksten die je schrijft voor jouw doelgroep.

Dansende groet,

Nicol Tadema

Reacties
Categorieën