Online zichtbaarheid een must voor iedere recruiter.
De hele dag bekijken en beoordelen wij (online) profielen van kandidaten, maar wat als we kijken naar jouw online profiel als recruiter… ben jij voor een kandidaat dan de moeite waard om het gesprek mee aan te gaan?
Hello social media
We kunnen anno 2020 niet meer om de rol heen die social media speelt in het HR / recruitment werkveld. Iedereen is altijd online en communiceert via veel verschillende kanalen. We gaan steeds meer af op wat we online van elkaar zien en bepalen daarop onze keuzes. Hoe representatief staat iemand op een foto, hoeveel volgers heeft iemand, hoe actief is iemand online, is het LinkedIn profiel helder opgemaakt, is het cv duidelijk, kan ik goede recommandation of referenties vinden? Allemaal best wel subjectief natuurlijk. Het zegt nog niets over de mate van kennis en vaardigheden van een persoon in zijn/haar functie. Wel zijn het zaken waar onze menselijke bias lekker op gaat. (bias = onbewuste keuzes in ons brein die we maken op basis van eerste indrukken, ook wel vooroordelen genoemd). Als recruiters zijn we steeds meer bezig om die vooroordelen te ondermijnen in een werving- en selectieproces. Dit doen we door inzet van data, assessments, predictive analyes en meer gestructureerde gesprekken en processen. Maar vergeet niet dat een kandidaat ook te maken heeft met bias richting ons als recruiters.
Vergeet de vooroordelen (bias) van de kandidaat niet
Denk aan het verslechterde imago van de recruiter; de persoon die geen reactie geeft op mijn sollicitatie, die niet eens de moeite doet om mijn profiel online te lezen, die te druk is om mij een persoonlijke afwijzing te geven en die persoon die alleen maar geld wil verdienen aan mij als kandidaat. Au! Dat doet pijn.
Maar om deze reden lieve recruiters: investeer in ons imago en in jouw personal brand. Neem die vooroordelen weg door online en offline het juiste gedrag te laten zien. Het gedrag waar ons vak in mijn ogen om draait: oprechte interesse tonen, luisteren, winnen van vertrouwen en een band opbouwen voor lange termijn. Jij begeleidt voor een kandidaat een life-event, want dat is een verandering van baan nu eenmaal.
Gezien de rol van social media mogen we online als recruiters dus aan de bak! In deze tijd kan je als recruiter niet meer als onzichtbaar of verlegen door het leven gaan. Zowel ten opzichte van de kandidaat als van je ruim 25.000 Nederlandse medemensen die zich bezighouden met werving & selectie. Zorg dat je 1-0 voorkomt door te investeren in jouw online zichtbaarheid.
En daarmee bedoel ik niet je online profiel pimpen met de kleur, het logo en de corporate tekst van jouw werkgever. Ik ga in mijn trainingen niet akkoord met het verschuilen achter een corporate brand cq. employer brand. Natuurlijk ben jij als recruiter wel vaak het gezicht van de organisatie. Maar kies ook vooral voor je eigen identiteit. Mensen maken nu eenmaal makkelijker connecties met mensen. Mensen vinden het leuker om online mensen te volgen dan bedrijven. Maak hier dus in positieve zin gebruik van en vertel jouw verhaal. Wat is de reden dat jij voor het recruitmentvak hebt gekozen? Wat zijn jouw drijfveren? Waar word jij nu echt blij van? Wat heb je geleerd en hoe kan je die kennis inzetten voor anderen?
Tell your own story!
Je hebt als recruiter de rol van branding expert, storyteller, influencer en community leider. Om dit waar te maken heb jij een eigen netwerk nodig, jouw community. En niet eentje die volledig gericht is op het bedrijf waar jij nu voor werkt, maar eentje voor de rest van je leven. Ik mag mezelf als voorbeeld nemen omtrent personal branding en belang van je netwerk. Nooit gedacht dat ik nu als spreker zou worden ingehuurd door een bedrijf waar ik ooit als intercedent de oproepdiensten voor invulde. That’s how life goes.
Personal branding is zichtbaar zijn en waarde toevoegen aan je netwerk. Hierbij kan je inspelen op 3 soorten waarde die je terug laat komen in jouw content die je online deelt. Wees dus bij elke post bewust hiervan en wissel deze waarde af in je online berichten