pexels-cottonbro-studio-5076531
Werkenbij-site
Marc Drees
Werkenbij-site
02/21/2023
3 min
0

Maak gebruikers slimmer of interfaces gebruiksvriendelijker

02/21/2023
3 min
0

Het boek Don’t make me think van Steve Krug is werkelijk voor iedereen een aanrader. Maar vooral beslissers, projectbazen en scrummasters zullen er baat bij hebben. En als zij er baat bij hebben zal de wereld uiteindelijk verlost kunnen worden van ondoorgrondelijke, blokkerende of simpelweg irritante software. Zolang marketeers tenminste geen spaak in het wiel kunnen steken…

Ik schrijf ondertussen alweer zo’n 16 (!) jaar over ux en usability issues maar het aantal zichtbare verbeteringen van websites binnen de arbeidsmarkt is nog altijd verwaarloosbaar. Dat moet ik vooral mezelf aanrekenen, maar ik trek ook een boze blik richting de makers van al die duizenden websites waar bezoekers onnodig worden gemangeld. Volstrekt vermijdbaar als prioriteiten anders zouden zijn gesteld en er op zijn minst een minimum aan interesse zou zijn geweest voor dat grote goed: bezoekers! Maar nee, bezoekers zijn een afterthought al wordt dat natuurlijk nooit hardop gezegd.

Omdat er nog altijd bizar weinig aandacht is voor ux en usability heb ik besloten om een andere benadering te kiezen. Ik schrijf niet langer op wat verkeerd is en hoe je dat zou kunnen verbeteren. Nee, ik schrijf alleen maar op hoe het ook goed kan. En voor de vele twijfelaars; het kan in veel gevallen zonder al teveel inspanning en dus ook zonder bakken met euro’s te verbranden. Het enige wat je nog hoeft te doen is het artikel lezen, een paar taakjes aanmaken in Slack en het resultaat testen. Klaar is Kees! In mijn wereld althans. 

Maak gebruikers slimmer of interfaces gebruiksvriendelijker?
Maar laten we eerst eens met de basis van gebruiksvriendelijkheid beginnen; er zijn tenslotte slechts 2 variabelen in het spel: een werkzoeker en een user interface. De werkzoeker heeft een doel (een baan vinden) en de user interface biedt daarvoor een venster. Afhankelijk van de mate van ‘deskundigheid’ heeft de werkzoeker meer of minder moeite met het bereiken van zijn/haar doel via de user interface. Er zijn in theorie dus 2 knoppen waaraan je kan draaien: 

  1. maak werkzoekers deskundiger in het gebruik van de user interface
  2. maak de user interface gebruiksvriendelijker

Daarmee is de keuze wel heel simpel, toch? 

De enige kans om werkzoekers deskundiger te maken is als ze een zogenaamde captive audience zijn. Oftewel, als ze de user interface moeten gebruiken. Een voorbeeld hiervan is de Werkmap van UWV. Als je een WW-uitkering wil ontvangen dan moet je de Werkmap gebruiken. Er is simpelweg geen alternatief. Dus zal je jezelf als werkzoeker moeten trainen in het gebruik van de Werkmap. En dat is geen onverdeeld genoegen. Overigens kunnen we ook bijvoorbeeld LinkedIn of Glassdoor scharen onder sites met een captive audience. Ook voor deze sites is er geen serieus alternatief, behalve dan misschien voor duitssprekende werkzoekers die werkgeversbeoordelingen zoeken (kununu ipv Glassdoor). 

Maar waar er een keuze is (vacaturesites, uitzendsites, sites van recruitment bureaus, werken-bij sites), daar is het naïef om te denken dat een werkzoeker bereid is om zichzelf de eigenaardigheden van één site eigen te maken. Ondervindt de werkzoeker te veel irritaties op een site dan is de gang naar een concurrerende site snel gemaakt. Only a click away…

In de meeste gevallen is het dus verstandiger om de user interface gebruiksvriendelijker te maken dan te denken dat jouw bezoekers wel wat slimmer kunnen worden. Dat willen ze namelijk niet en het hoeft ook helemaal niet. Neem de zaak in eigen hand en zorg voor een prettige, toegankelijke site waar werkzoekers zonder na te hoeven denken hun weg kunnen vinden.

Hoe kunnen e-recruitment sites gebruiksvriendelijker worden?
Hecht je aan een zo hoog mogelijke conversie dan is het onvermijdelijk om nadrukkelijk aandacht te besteden aan de gebruiksvriendelijkheid van jouw site. Waarbij clickstream analyse een onlosmakelijk onderdeel uitmaakt, je wilt tenslotte wel weten of al die usability inspanningen hun vruchten afwerpen. Dus meten is weten, ook bij het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van jouw site.

In de komende maanden schrijf ik met enige (on)regelmaat artikelen over wat er op het (inter)nationale toneel aan best practices te vinden zijn waar het recruitment sites betreft. Hierbij ben ik gedwongen om regelmatig uitstapjes te maken naar de retail sector omdat er eenvoudig nog geen goede voorbeelden binnen het recruitment domein. En retail e-commerce beschouw ik als de meest vooruitstrevende online sector. Een sector om van te leren dus.

Als het goed is moeten de voorbeelden die ik geef eenvoudig te implementeren zijn, maar specifieke omstandigheden kunnen altijd roet in het eten strooien. En ik zal de artikelen ook larderen met heel veel afbeeldingen, om het zo visueel mogelijk te maken. Tenslotte gaat het om de user interface (plus achterliggende functionaliteit, maar daar heeft de gebruiker geen boodschap aan) en de user interface is grafisch. Helaas zal ik ook voorbeelden moeten geven van situaties die niet goed werken. 

Tot de volgende keer, waar ik het over de global navigation zal hebben waarbij ik ook de term global navigation uitleg.

Reacties
Categorieën