Gelukkig (!) is niet iedere recruiter een marketeer
Als 2020 ons iets gebracht heeft, is het wel dat geen enkele baan veilig is voor verandering. We gingen met zijn allen van offline naar online, we vonden ons heil in Zoom, Bluejeans, Meet of Whereby en maakten van onze rommelkamer een volwaardig kantoor. En het mooiste is dat zolang je je doelen haalt en de nodige calls bijwoont, het niemand uitmaakt of je een broek aan hebt of niet.
Wat ook zal moeten veranderen, is de rol van de recruiter. Hoe of wat er inhoudelijk aan de rol moet veranderen – dat laat ik graag over aan de experts. Waar ik wel een mening over heb is het statement dat iedere recruiter zich moet omvormen tot Recruitment Marketeer. Die mening kan ik best kort verwoorden: je moet niks. Maar het zou wel handig zijn als je begrijpt hoe je je recruitment marketing collega’s het beste kunt ondersteunen.
Zo’n duidelijke mening behoeft uitleg, dat begrijp ik. Het is iets dat ik al een tijdje zeg en de belangrijkste onderbouwing is dat ik vind dat mensen moeten doen waar ze goed in zijn, ongeacht hun job title. Vanuit die gedachte heb ik voor recruitment marketeers het T-Shaped Recruitment Marketer model gemaakt. Naar mijn mening, is Recruitment Marketeer namelijk niet zomaar ‘een beroep’. Het is een mindset, hooguit terug te brengen tot een combinatie van skills. En mede daarom zie je heel veel verschillende soorten professionals de titel ‘Recruitment Marketeer’ voeren.
(meer uitleg over het T-Shaped Recruitment Marketer model vind je hier)
Met zoveel verschillende Recruitment Marketeers, is het gevaarlijk om iedereen over één kam te scheren of onder één titel te schuiven. Toch helpen hokjes wel als het gaat om wederzijds begrip. Het T-Shaped Recruitment Marketer model helpt bij het gesprek dat je moet voeren over waar en hoe je elkaar kunt helpen.
Op de kennis die jij hebt opgedaan als recruiter kun je goed voortbouwen. Je kunt verder naar beneden in het model ‘groeien’ of bovenin blijven hangen. En als ik eerlijk ben, werk ik het liefst met recruiters die bovenin het model zitten. Waarom? Jullie zijn de experts als het gaat om het recruitment proces, welke vragen je wanneer moet stellen, het schoonhouden van pipelines én misschien het allerbelangrijkste – jullie zijn de spin in het web tussen ‘de business’ en de Recruitment Marketeer. Als één van de weinigen binnen de organisatie krijgen en verwerken jullie waardevolle informatie. De waardevolle informatie waarop de recruitment marketing afdeling acties kan verantwoorden en resultaten op kan staven.
Dus stel ik voor dat we de volgende meeting het T-Shaped Recruitment Marketer model op het beeldscherm toveren en bespreken waar iedereen in het model zit. Zo kun je zien waar er binnen het team gegroeid kan worden maar ook wie je waar en wanneer nodig hebt. Op die manier kunnen we voorkomen dat mensen maar blijven zeggen dat recruiters meer op marketeers moeten lijken en zorgen we voor een completer team. Win-win.