arrow_drop_up arrow_drop_down
29 september 2020 

De waarde van een aanbeveling

De waarde van een aanbeveling

Mijn allereerste bijbaan was als schoonmaakster in een kantoor. Ik werkte een paar uurtjes ééns per week na school. Toen ik die baan opzegde omdat ik op zaterdag meer uren kon maken elders, kreeg ik de vraag of ik een aanbeveling wilde. Blue als ik was, zei ik “uh, ja, doe maar”. Geen idee wat ik dan precies kreeg, maar het klonk wel interessant. Het bleek een brief te zijn, waarin nogal ambtelijk was omschreven dat ik naar tevredenheid bij het bedrijf gewerkt had. Daar was ik blij mee. En ik had geleerd dat je bleekmiddel niet moet mengen met azijn.

LinkedIn

Toch heb ik die brief nooit gebruikt in een sollicitatieprocedure. Er is me gewoon nooit om een aanbevelingsbrief gevraagd. Een heel enkele keer wel om een referentie, maar die werd dan gewoon opgebeld. Een aantal jaren na die eerste baan kwam LinkedIn op de markt en ik maakte een profiel aan. Dáár heb ik – gevraagd en ongevraagd – een mooi aantal aanbevelingen gekregen. Die blijven gewoon online staan, dus daar hoeft ook niemand om te vragen. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen die aanbevelingen wel bekijken, maar er is in geen enkel sollicitatiegesprek in de afgelopen 10 jaar naar gerefereerd bij mij. Ik heb géén idee of recruiters de aanbevelingen op het LinkedInprofiel van hun sollicitanten lezen.

Zijn aanbevelingen dan wel zinvol?

Wat mij betreft is het antwoord: ja. Mensen zijn vaak bescheiden over zichzelf of vinden bepaalde kwaliteiten zó logisch dat ze die niet over zichzelf benoemen. Het kan dan goed zijn eens wat aanbevelingen over jezelf te lezen. Zo ontdek je een rode draad die je kan helpen met solliciteren, of bijvoorbeeld antwoord op de bekende sollicitatievraag “wat zijn jouw kwaliteiten?”. Een aanbeveling géven, zeker op een openbaar platform als LinkedIn vind ik nóg zinvoller. Het is een manier om te tonen dat je werknemers echt ziet en waardeert. Overigens staat de aanbeveling op LinkedIn niet direct online, de persoon die de aanbeveling ontvangt kan om een aanpassing vragen of hem direct zelf ‘live’ zetten.

Een goede aanbeveling

Dit is zóveel meer dan de bevestiging dat je ergens gewerkt hebt en dat ze tevreden over je waren. Geef je een aanbeveling, zorg er dan dus voor dat het méér zegt.  Welke taken uit de functie is iemand goed in? Welke karaktereigenschappen waren prettig? Op welke punten heeft iemand zich ontwikkeld? Maak een aanbeveling zo concreet mogelijk, dat kan bijvoorbeeld met een voorbeeld. En varieer een beetje in hoe je aanbeveling schrijft.

Schrijftips

De mééste aanbevelingen op LinkedIn beginnen ongeveer zo: “Naam Persoon was mijn collega bij bedrijf X. We hebben fijn samengewerkt.” En sluiten af met “Ik wens hem/haar veel succes in de toekomst”. Dit is niet fout, maar ook niet creatief.

Probeer bijvoorbeeld eens te beginnen met een quote: “Ja maar…” is Anne ten voeten uit, als je iemand zoekt die altijd scherp is en mogelijkheden ziet om het nóg beter te doen, dan moet je dus bij Anne zijn. Positief kritisch: dat vat haar wel samen.”

Je kan een aanbeveling ook schrijven in de vorm van een anekdote: “Elke ochtend als ik het kantoor binnenliep, dan zat ze er al. Met een vriendelijk ‘hallo’ en altijd een glimlach. Als je een receptioniste zoekt die klanten en collega’s écht een welkom gevoel geeft, dan moet je Anne hebben!”

Of met een opsomming: “Punctueel, professioneel en accuraat: dát vat Bart wel samen in zijn rol als accountant”.

Op je cv

Er is nóg een plek waar je een aanbeveling kan hergebruiken: op je cv. Ik heb in mijn cv een balk aan de zijkant, waar drie ingekorte quotes in staan. Die staan overigens in zijn geheel op LinkedIn, het moet wel te verifiëren zijn natuurlijk. Ik zag het zelf vooral als een plekje waar ik een ánder laat benadrukken waar ik goed in ben. Net zoiets als een slanke BN’er die zegt dat een bepaald product écht gezond is. Of een ‘mondhygiëniste’ in doktersjas die verklaart dat een bepaalde tandpasta écht veel beter voor je tanden is.

Quote = referentie

Wat ik echter niet had verwacht, is dat een van die quotes direct een referentie was. Want de persoon die mijn sollicitatie behandelde, werkte tot voor kort nauw samen met mijn General Manager van 2 banen geleden. Dus van háár kreeg ik een berichtje op LinkedIn: “Wat leuk dat je gesolliciteerd hebt bij mijn oud-collega die nu een nieuwe baan heeft. Ze belde me en ik heb alleen maar aardige dingen gezegd hoor!” Maar goed, er zijn natuurlijk ook helemaal geen onaardige dingen te zeggen, dat begrijp je.

Vragen staat vrij

Maar geven ook. Dus heb je fijne collega’s die naar nieuwe baan zoeken. Die vanwege de coronacrisis ontslag hebben gehad of om een andere reden op zoek gaan naar nieuw werk? Geef ze dan eens een aanbeveling. Doe er je best op, want je weet nooit waar het uiteindelijk goed voor is. En natuurlijk kan je zelf ook vragen om een aanbeveling, maar geef dan wel aan op welke onderdelen je graag beoordeeld wilt worden. Succes!

Over de schrijver
Deborah Hempenius was tot voor kort specialist arbeidsmarktcommunicatie bij RecruitNow. Door de coronacrisis verdween niet alleen haar functie, maar de hele afdeling. Daardoor staat ze nu aan de ándere kant van de candidate journey. Dat ze tijdens haar zoektocht last heeft van beroepsdeformatie mag duidelijk zijn. Ze struikelt overal over kansen om de candidate journey te verbeteren. Opvallend genoeg zijn die verbeterpunten meestal op meerdere organisaties van toepassing, dus misschien ook wel op die van jou. Lees mee!
Reactie plaatsen