De wereld verandert. Voor iedereen maar zeker ook voor jou. Natuurlijk moest jij – net als heel recruitment Nederland- vliegensvlug de switch maken van de werkplek op kantoor naar de keukentafel thuis om volledig digitaal te werken. Zoomen, Google Hangouts, videosollicitaties: het hoort er allemaal bij anno april 2020. Maar waar bij het overgrote deel van de recruiters het aantal vacatures in portefeuille flink is afgenomen, neemt juist bij jou nu de druk nog verder toe. De behoefte aan medisch en verplegend personeel is tijdens (en na) deze coronacrisis nog groter. Enerzijds om de noodzakelijke acute zorg te waarborgen, anderzijds om het hogere ziekteverzuim op te vangen.
En dat terwijl voordat de coronacrisis uitbrak de vacaturedruk in de zorg al ongekend hoog was. En het aantal vacatures explosief steeg, met 12% zelfs, las ik in een onderzoek eind 2019 (bron: Compagnon). Met wat er nu gaande is, lijkt er een herwaardering plaats te vinden voor medewerkers binnen deze beroepsgroep. En als het leven straks weer enigszins normale proporties aanneemt, zal de vraag naar goed zorgpersoneel nog verder toenemen. Want als er iets is wat we voortaan willen voorkomen dan is het wel de druk op onze zorgverlening.
In arbeidsmarktcommunicatie geldt dat voorkomen beter is dan genezen. Door nu werk te (laten) maken van vacatureteksten voor (zorg)medewerkers, vergroot je de kans dat je straks de vacatures met de goede kandidaten vervult. Hoe je dat aanpakt? Door je een betrokken en verbindende werkgever te tonen. De onderstaande tips voor het schrijven van vacatureteksten helpen daarbij.
Tip 1: Vertel welke impact de kandidaat kan maken als hij/zij voor jouw zorgorganisatie komt werken
Mensen die werkzaam zijn in de zorg kennen meestal een grote intrinsieke motivatie. Het helpen van anderen is altijd hun eerste prioriteit. Ongeacht werkdruk, bezuinigingen of gebrek aan het juiste materiaal, zoals mondkapjes. Bevestig daarom in je vacaturetekst in op de impact die de kandidaat maakt door in jouw organisatie te komen werken. En noem daarbij concrete voorbeelden van de wijze waarop jullie dat doen.
Zo heeft het Erasmus MC hier invulling aan gegeven met hun ‘Werken aan beter worden’. Een campagne waarmee ze in 2018 de Werf& Award wonnen.
Bron: Werf&/Erasmus MC
Tip 2: Besteed aandacht in de vacaturetekst aan werkomgeving en werksfeer
Dat er een crisis voor nodig is om in te zien hoe bijzonder en belangrijk medewerkers in de zorg zijn is natuurlijk bizar. Tegelijkertijd zijn mensen in de zorg ook net gewone mensen. Die aan de slag gaan bij een werkgever en hun werk met plezier willen uitvoeren, in een werkomgeving die uit meer dan arbeid. Sociale omgang met leuke collega’s en werken onder goede arbeidsomstandigheden. Doelgroependata van Brandchart laat bijvoorbeeld zien dat 41% van verpleegkundigen de manier van samenwerken tussen collega’s benoemt als belangrijk aspect in het werk.
Maak bij het werven voor de zorg dus duidelijk wat de sfeer is op de locatie of afdeling waar men terechtkomt. En maak het specifiek, want ‘een goede onderlinge sfeer’ hebben we allemaal weleens gehoord. Deel concrete informatie over de hoeveelheid collega’s op de afdeling, vertel of er samen geluncht wordt, wandelingen worden gemaakt in het nabijgelegen bos, op elkaars kinderen wordt gepast of dat er naar elkaar geluisterd wordt in goede en minder goede tijden. Kortom: laat de lezer voelen hoe de werkomgeving en werksfeer in de praktijk is.
Tip 3: Zorg dat je je onderscheidt en laat zien hoe
Ga aan de slag met je uitstraling naar nieuwe collega’s. Maak duidelijk waarin jouw zorgorganisatie en de vacatures zich onderscheiden van andere instellingen en vacatures waar je kandidaat zou kunnen reageren. Wees duidelijk over dat wat verpleegkundigen en andere zorgprofessionals kunnen verwachten als ze juist bij jou aan de slag gaan. Verplaats je in die kandidaat en laat het huidige personeel aan het woord.
Kijk vervolgens kritisch naar je vacatureteksten, ga vastberaden aan de slag en laat ze perfect aansluiten op de motivatieredenen van je potentiële kandidaten.
Tip 4: Beschrijf het voordeel van de werklocatie en beperkte reisafstand
Een belangrijke factor voor de doelgroep om te solliciteren, is de werklocatie en de beperkte reistijd die nodig is om er te komen. Want dichtbij huis werken scoort, maar wel als de locatie top is. Vertel daar dus over in je vacaturetekst, bijvoorbeeld over de goede bereikbaarheid per ov of de parkeergelegenheid. Maak duidelijk wat de werklocatie bijzonder maakt. En heb je meerdere locaties? Vertel dan per locatie wat het uniek maakt. Door bovendien beeldend onder woorden te brengen waar de locatie is, creëer je (extra) herkenning. Neem het OLVG dat pal gelegen is aan het Oosterpark in Amsterdam en UMC, nabij snelweg A28 of Máxima MC (MMC) in hartje Eindhoven tegenover Fontys, locatie TF.
Tip 5: Communiceer in de juiste stijl
Zoek de beleving op in je taalgebruik. Neem de lezer bij de hand en schrijf persoonlijk, begrijpelijk en laagdrempelig. In de zorgsector sluipt formeel en wollig taalgebruik er nog weleens in. Probeer dat te voorkomen, want dat maakt je vacaturetekst snel afstandelijker en onpersoonlijker.
Bron: Vacaturetekst Analyse Tool, Brandchart (april 2020, functie Verpleegkundige)
Nu we het toch over taalgebruik hebben: een vrouwelijke communicatiestijl levert bij deze doelgroep een grotere kans op sollicitaties op. Dus let er bij je schrijfstijl op dat je de juiste woorden gebruikt.
Tot slot
Het zijn onwerkelijke tijden, die jou en mij raken. Maar we moeten vooruitkijken. En dat geldt zeker wanneer het over recruitment in de zorg gaat. Ik wens je veel succes met het werven van je nieuwe collega’s.
Zorg voor elkaar, blijf positief en gezond,
Nicol Tadema
PS wil je juist nu even vrijblijvend sparren over teksten binnen arbeidsmarktcommunicatie in de zorg, stuur mij even een een DM dan plannen we een belmoment. Ik help graag!