Hoera, het is F*ck-up Friday, wie durft? Kom maar, kom maar, kom maar…
06 augustus 2021 
3 min. leestijd

Hoera, het is F*ck-up Friday, wie durft? Kom maar, kom maar, kom maar…

Je kent Getnoticed waarschijnlijk als een bedrijf dat regelmatig met z’n kop boven het maaiveld uitsteekt. Dat doen we dan ook niet zonder reden, want Getnoticed heet niet voor niets Getnoticed. Als je Getnoticed heet is het wel handig dat je zelf ook een beetje laat zien dat je op kunt vallen.

En als je ons volgt zie je veel content voorbij komen over hoe trots we op onze klanten zijn, welke goede ideeën en adviezen we hebben voor de markt en waarom dat Getnoticed gewoon het meest  kick-ass bedrijf in online recruitment is (wat we ook echt zijn).

Deze marketingcontent en ook de opbouw van de content komt niet zomaar uit de lucht gevallen, daar wordt serieus over nagedacht. En natuurlijk zijn dit altijd berichten die vertellen hoe leuk, tof, ervaren, trots en gespecialiseerd ons mooie bedrijf is.

En daarom gaan we dit voor één keer anders doen, want vandaag is het F*ck-up Friday.

De geweldige dag dat we eens gaan vertellen wat er allemaal NIET goed is gegaan in de Getnoticed jaren. Want als je echt iets van elkaar wilt leren, leer dan van elkaars f*ck-ups. Ik zal een voorzetje geven en het beperken tot mijn persoonlijke ervaring in chronologische volgorde:

De case

We wisten zeker dat we de wereld gingen veroveren met een platform waar alle uitzendbureaus van Nederland hun kandidaten anoniem konden aanbieden. Daarom vonden we het prima om onze hele jaarwinst van 2011 (en zelfs nog een beetje extra) te investeren in dit platform.

Issue

Pas na de bouw van het platform en vele tientallen gesprekken in Nederland later kwamen we tot de conclusie dat werkelijk elke grote uitzender haar eigen soort software gebruikt en kandidaten toch echt wel automatisch naar het platform verstuurd moesten worden. Investering om dat te regelen voor de grote spelers? Kleine vijf tot acht ton. Hadden we die? Nee, natuurlijk niet. Oké en doorrr.

Wat je ervan kunt leren

Loop het hele project door van A tot Z voordat je begint met designen en programmeren.

De case

Een grote klant waarvoor we al enkele jaren werkte werd groter en groter. De klant vroeg steeds meer, we gingen mee naar het buitenland naar beurzen om alles in te richten, we maakte content en we bouwde doorlopend aan een geweldige recruitment website. De facturen liepen serieus op, maar ze hadden net nieuwe machines gekocht en we moesten even wachten op ons geld, logisch toch?! Uiteindelijk betaalde de klant altijd haar rekeningen. Geen vuiltje aan de lucht dus.

Issue

Brief van de curator op de mat, klant hardcore failliet. En wij? We gingen de boot in voor tienduizenden euro’s. En houd er maar rekening mee, je gaat echt geen cent meer terugzien, aldus dezelfde curator. Oké en doorrr.

Wat je ervan kunt leren

Laat je debiteurenbeheer doen door iemand die geen commerciële relatie hoeft te onderhouden met de klant. Werk moet gewoon betaald worden.

De case

The Next Crowd is oprecht één van de mooiste producten die Getnoticed ooit bedacht heeft. Lanceer binnen 72 uur een campagnematige werken-bij website inclusief marketinghandling- en budget voor een vaste prijs per maand en zet ‘m uit wanneer je klaar bent. Beter dan dat wordt het niet… Totdat we bedachten dat The Next Crowd een groter publiek waardig was en dat gingen we mogelijk maken door een stevige 1 april grap uit te halen.


We maakte een persbericht met de inhoud dat we een aanbesteding hadden gewonnen om een tijdelijke werken-bij website te maken voor de bouwploeg van de muur (tussen USA en Mexico) van de Amerikaanse President Donald Trump. Wat natuurlijk niet waar was. Op 1 april zelf zouden we een satirische werken-bij website lanceren die direct duidelijk zou maken dat het om een grap ging.

Issue

Nou, die publiciteit die lukte wel! De kranten, internet en de radio pikte het nieuws serieus op en we hadden webbezoekers uit >30 landen. Een groot succes qua bereik (zou je zeggen) totdat de politie op de stoep stond met de boodschap dat er mensen uit ons team bedreigd werden op Twitter omdat ons bedrijf hieraan mee werkte. Dan is de lol er snel af, stekker eruit en doorrr.

Wat je ervan kunt leren

Marketing mag best schuren, maar deze reactie zagen we echt niet aankomen. Weet dat het ook zo kan gaan.

Zo dat zijn er drie die ik even uit mijn mouw heb geschud. Ik beloof je dat ik er nog 15 meer heb als je me een keer bij de borrel spreekt.

Nu wil ik van jouw f*ck-ups leren, wat was de case? Wat werd het issue? En wat kunnen we er van leren?

Kom maar, kom maar, kom maar….

Fijn weekend!

Over de schrijver
Met zijn stichting Guruz maakt Arjan Elbers het Nederlandse mbo beter en helpt het bedrijfsleven met hun employer branding in het mbo. Dit doet hij door het ontwikkelen van briljante online gastcolleges voor het mbo-onderwijs. Naast zijn rol als talent magican bij Guruz is Arjan oprichter van én recruitment strateeg bij Getnoticed. Deze toffe club bouwt waanzinnige recruitment- en werken-bij websites voor organisaties waaronder T-Mobile, Ahold Delhaize en ABNAmro. Alsof dat nog niet genoeg is: Arjan is ook voorzitter van Recruiters United, het grootste onafhankelijke recruitmentplatform in Nederland. En hij is bestuurder bij Kiqit, het online kennisplatform voor >4.500 recruitment professionals. Dan zijn we nog niet eens begonnen over zijn bijrollen als auteur, columnist, blogger, spreker en bedenker/producer van het RTL-Z programma How to get noticed. Je snapt het: Arjan is een vakidioot (kan ook verder helemaal niets). Het best bewaarde geheim van Arjan? Hij doet niet aan stijldansen, drama en koriander, wel aan Italiaanse wijn, veel droge humor en pianospelen.
Reactie plaatsen