Wie kan mij in contact brengen met...
14 juli 2020 
2 min. leestijd

Wie kan mij in contact brengen met...

Mijn neefje van 18 gaat in september studeren aan de Universiteit Eindhoven. Hij zoekt een kamer
en schakelt mijn hulp in. Ik deel het op mijn facebook en insta account en dan doet het netwerk zijn
werk. Binnen 1 minuut krijg ik een appje van één van mijn oudste vriendinnen van de lagere school,
die heeft een vriend in Eindhoven, die heeft een zakenrelatie die pandjes verhuurd, en die wil wel
even bellen met mijn neefje.

Een goede vriend van mijn man is ernstig ziek. Echt serieus ziek. Zo ziek dat hij niet meer beter wordt.
Dit kan niet waar zijn. Er moet toch iemand zijn die iets kan doen. Een beetje verlengen, wat dagen
aan zijn leven toevoegen. Wie ken ik allemaal in de medische sector? Ik bedenk mij opeens dat een
goede vriend uit het recruitment netwerk hetzelfde heeft meegemaakt met zijn moeder. Ik bel. Hij
kent dé arts op dit specifieke terrein. Sterker nog, zijn vader doet nog steeds vrijwilligerswerk voor de
stichting. Hij belt zijn vader. Zijn vader belt de arts. De arts belt onze vriend. Het leven krijgt er een
paar maanden bij.

Mijn oud collega belt, hij vraagt of ik mensen ken binnen bedrijf X. Hij wil daar zo super graag zaken
doen. Ik kijk in mijn LinkedIn, ik ken een oud medewerker van bedrijf X. Ik bel de oud medewerker
die inmiddels HR Manager is bij een accountantskantoor. We kletsen even bij. Hij nodigt mij uit om te
praten over een strategisch referral programma bij zijn organisatie. Hij geeft mij het nummer van de
commercieel manager van bedrijf X en geeft aan dat mijn oud collega even zijn naam moet noemen.
Begin juni is het contract getekend bij bedrijf X. Ik zit inmiddels in een offerte traject bij het
accountantskantoor.

Zomaar drie referral voorbeelden van de afgelopen tijd. Warme contacten leveren altijd iets op. Even
de zogenaamde knopen leggen in je netwerk en daadwerkelijk vragen om hulp.

Wij starten altijd met een intern onderzoek bij onze opdrachtgevers onder alle werknemers om in
kaart te krijgen hoe zij over referral denken. Gemiddeld 65% van de ondervraagden geeft het
antwoord: “ik weet eigenlijk niet hoe groot mijn netwerk is en wat ik er mee kan” op de vraag: heb jij
je netwerk weleens ingezet voor recruitment of sales binnen je organisatie? Dat is voor ons altijd het
moment dat wij juichen en zeggen: er is dus zoveel potentie voor referral in je organisatie!
Wat veel organisaties doen die referral inzetten voor recruitment is dat zij vragen om mee te werven.
Dan leg je de lat in mijn ogen heel hoog. Je wil dus eigenlijk recruiters maken van al je collega’s? Is
dat reëel? Vraagt de controller in februari ook aan de hele organisatie of zij even mee willen denken
over de jaarrekening? De simpele oplossing? Maak je vraag concreet en laat hen meedenken in
plaats van mee werven. Voorbeelden: met welke oud-collega’s zou jij weer willen samenwerken? Zou
jouw sportmaatje ook passen binnen onze organisatie?
En dan nog een vraag aan jouw als lezer. Binnenkort is mijn man jarig. Helemaal gek van Di-rect. Hoe
cool zou het zijn als zij een leuk felicitatie boodschap voor hem hebben… Iemand een warm contact?

Over de schrijver
In 2000 trapte ik mijn carrière af bij een grote landelijke uitzendorganisatie. Zo’n 4 jaar later stapte ik over naar een internationale werving- en selectieorganisatie waar ik uiteindelijk verantwoordelijk was voor recruitment voor uitsluitend commercieel personeel voor noord-, oost- en midden Nederland. Sinds 2008 ben ik in de rol van docent en dagvoorzitter actief bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Van 2008 tot 2015 was ik eigenaar van Best Selector waar ik als interim recruitment manager voor verschillende opdrachtgevers heb mogen werken. Van 2015 tot en met 2018 was ik manager Recruitment & Arbeidsmarktcommunicatie bij Conclusion en daarna heb ik opnieuw de rol van ondernemer gepakt met Best Selector en The Referral Company waar alles draait om de connectie. Bij alles wat ik deed en doe, ga ik graag pragmatisch en resultaatgericht te werk om zo langetermijnresultaten te boeken voor de recruitmentafdeling.
Reactie plaatsen