Last-minute vakantiekrachten werven: hoe vlieg je dat aan?
Wervend schrijven
Nicol Tadema
Wervend schrijven
07/03/2020
3 min
0

Last-minute vakantiekrachten werven: hoe vlieg je dat aan?

07/03/2020
3 min
0

Knock-knock: de zon schijnt en de zomervakantie staat voor de deur. De terrassen zijn weer open zijn en (veel) vast personeel neemt vakantiedagen op. Overvalt dit jou omdat je de afgelopen maanden wel wat anders aan je hoofd had dan die vakantieplanning en het werven van vakantiekrachten? Zonder die hele corona-achtbaan had je de werving van vakantiekrachten waarschijnlijk al in maart/april opgestart. Gelukkig is er geen reden voor paniek; veel scholieren gaan nu pas op zoek naar vakantiewerk en doordat de economie op z’n kop staat is het aanbod van vakantiekrachten misschien wel groter dan ooit. Hoe je de beste vakantiekrachten werft?

Doelgroepgericht schrijven (en communiceren) op maat voor vakantiekrachten

Wees bewust van de generatie die je aanspreekt. Als we het hebben over vakantiekrachten, zit je in de vijver waar vooral generatie Z rondzwemt. Met een geboortedatum na 2000 is de eerste generatie opgegroeid met digitale apparaten. Het gebruik van mobiele telefoons en tablets is er met de paplepel ingegoten. Met als gevolg dat deze doelgroep communiceert met emoticons, memes, GIF’s, voice- en beeldberichten, het liefst door elkaar heen in een heuse communicatiecocktail.

Generatie Z sla je aan de haak door:

  • Eens te kiezen voor een alternatieve vorm van een vacaturetekst, bijvoorbeeld een vlog of podcast.
  • Beeld te gebruiken, bijvoorbeeld in de vorm van een infographic, (een link naar) een video of fotografie.
  • Een (korte) gesproken testimonial toe te voegen aan de vacature-uiting.

Kenmerkend voor de generatie Z is dat deze doelgroep zich op z’n gemak wil voelen. Ga daarom in op de sociale waarden, waarbij je laat zien een menselijke organisatie te zijn. Ethiek, openheid en gelijkwaardigheid zijn niet te onderschatten elementen om juist deze jonge doelgroep te bereiken. Ook hecht deze generatie veel waarde aan immateriële beloning, waarbij een schouderklopje of complimentje wonderen doet. Vakantiekrachten verleid je ook door de mogelijkheid te bieden om flexibel te werken en projecten op te zetten.

Pin je vast op de pullfactoren van vakantiekrachten

Weet jij wat vakantiekrachten echt willen? Welke factoren wegen het zwaarst bij de vakantiebaankeuze? Is dat de werksfeer of salaris? Of is dat het aantal uren dat je de vakantiekracht hebt te bieden? Wat het ook is: als je pullfactoren en arbeidsvoorwaarden benoemt in je vacaturetekst ontvang je gemiddeld 3,5 keer méér sollicitanten krijgt? Dat is dus: 350% meer!

Het antwoord wat vakantiekrachten willen, vind je in het onderzoek onder 500 Nederlandse jongeren tussen de 15 en 27 jaar, uitgevoerd door recruitmentspecialist YoungCapital in mei 2019. De mogelijkheid om flexibele uren te werken scoorde het hoogst. Direct gevolgd door nieuwe dingen leren én het ontvangen van toeslag, fooi en bonus.

Bron: YoungCapital, 2019

Waar je je nieuwe vakantiekracht vindt

Een goede vacaturetekst is een ding maar je moet ook zorgen dat deze wordt gelezen. Vacaturebanken en zoekmachines zijn (ook) voor veel vakantiekrachten gebruikelijke en primaire oriëntatiebronnen. Net als social media. Zorg dat je zichtbaar bent op deze media met heldere, onderscheidende en concrete wervingsuitingen. Denk daarom bij de werving van vakantiekrachten ook zeker buiten de gebaande paden, zoals:

  • ophangen van flyers in jouw stad of dorp bij plaatselijke snackbar of scholen.
  • promotie via billboards langs de snelweg. Ouders van jongeren kijken vaak met hun kroost mee.
  • een gesponsorde advertentie op de website van de technische universiteit om studenten te werven met technisch inzicht.
  • een lucratief referralprogramma (voor beide partijen). Ontvangen van bonussen scoort hoog bij jongeren!

Tot slot nog meer tips voor de perfecte vacaturetekst

Door concreet en reëel te zijn in de wervingsuitingen voor vakantiekrachten bespaar je jezelf een hoop werk tijdens het selectieproces. Dus:

  • schets een echt beeld van het vakantiewerk en kom met voorbeelden van de werkzaamheden.
  • vermeld duidelijk de periode en werktijden waarin de vakantiekrachten beschikbaar moeten zijn.
  • benoem het (uur)salaris in de vacaturetekst voor vakantiekrachten.
  • wees helder over de mogelijkheden voor werk ná de vakantieperiode.
  • maak solliciteren laagdrempelig, bijvoorbeeld door solliciteren via Whatsapp mogelijk te maken.

Laat de zomer maar komen!

Dit blog over de werving van vakantiekrachten verscheen eerder op de website van Voor Tekst, het bureau voor arbeidsmarktcommunicatie.

Reacties
Categorieën