arrow_drop_up arrow_drop_down

Recruitment marketing

Op zoek naar een passieve stroom kwalitatieve sollicitanten? Ga dan aan de slag met jouw recruitment marketing en zorg dat de juiste doelgroep jou altijd weet te vinden!

Als de vacature openstaat komt de sollicitant vanzelf. Toch?

Hoe komt het dat recruiters regelmatig teleurgesteld zijn met de kandidaten, na het plaatsen van hun vacatures op jobboards? Door je vacatures 1-op-1 op een jobboard te plaatsen, ontvang je alleen kandidaten die op dat moment op zoek zijn naar een nieuwe baan en de noodzaak zien om direct te solliciteren. De groep die nog twijfelt, solliciteert niet. Deze groep heeft meer tijd en informatie nodig om te solliciteren. 

Wil je dat ook deze groep uiteindelijk bij jou solliciteert? Dan zal je hen vaker moeten benaderen met de juiste boodschap en informatie. Om geen kwalitatieve sollicitanten mis te lopen is recruitment marketing belangrijk. Op die manier spreek je op het juiste moment, de juiste kandidaat aan. Met kennis van alle online marketing mogelijkheden ben jij in staat om de juiste acties in te zetten en je ingezette media verder te optimaliseren. Belangrijke instrumenten hierbij zijn: webstatistiek, Google, Facebook en alle jobboard mogelijkheden. Door jezelf op deze onderwerpen verder te ontwikkelen, kan jij het verschil maken voor jouw klant/lijnmanager en met verrassende goede kandidaten te voorschijn komen. Ontdek hoe jij de mogelijkheden van recruitment marketing een stap verder kan brengen!

"Ergens tussen recruitment en internet ligt een veld… daar wil ik je graag ontmoeten."
Dirk Driessen, expert recruitment marketing bij Kiqit

Zo haal jij jouw doelgroep naar je toe met recruitment marketing.

Overtuigen
Alleen het plaatsen van vacatures op een jobboard is niet voldoende om de juiste (hoeveelheid) kandidaten te bereiken. Om een kandidaat te overtuigen om te solliciteren, moet je de juiste boodschap op het juiste moment voorschotelen. Hiervoor moet je een campagne opzetten. Om zo’n campagne te starten moet je eerst informatie verzamelen over je doelgroep en een strategie bedenken. Verzamel belangrijke informatie over je doelgroep. Bijvoorbeeld harde en zachte pull-factoren. Denk na over mogelijke in te zetten media, promotiematerialen en acties die je wil meten op je website. Maak daarnaast helder wat je wil bereiken met de promotie actie. Het meest gangbare doel is meer en/of betere kandidaten werven, maar denk ook eens na over subdoelen: interacties op sociale media of doelen op je website zoals contact- of job alert aanvragen. Vraag jezelf vervolgens af ‘hoeveel mag dit kosten?’.  

Resultaten
Een lopende (job)campagne kan niet zonder de aandacht van degene die hem beheert. Vanaf het eerste moment dat de campagne loopt zien we de resultaten binnen stromen: bezoekers aantallen, bounce rates, click-through-rates, conversies, noem het maar op. We zien eigenlijk veel te veel.

Kortom, je hebt veel aandacht nodig voor deze informatie, zodat je hierop kan inspelen en handelen. Maar wat betekenen deze cijfers? Hoe zwaar moet je ze wegen? Welke interpretatie kan je eraan geven? Met de juiste kennis en ervaring gaat het jou uiteindelijk lukken om verbeteringen aan te brengen. En die verbeteringen zie je als cadeautje terugkomen in de cijfers.

Kanalen
Het aantal kanalen om je doelgroep te bereiken is oneindig en breidt zich steeds verder uit. De verschillende kanalen worden voorzien van steeds geavanceerdere instrumenten om je doelgroep nog beter te bereiken.  Maar pas op, want betere mogelijkheden zijn vaak duurder en dan dien je ze wel op de juiste manier te gebruiken. Zorg dat je de werking en mogelijkheden van deze kanalen snapt en wees alert voor nieuwe updates die worden aangeboden, zodat jij altijd 2 stappen voor bent ten opzichte van je collega-recruiters.



Let's Kiqit

Recruitment is een vak waar recruitment marketing een essentieel onderdeel van uitmaakt. Door kennis op te doen én up-to-date te houden, kun jij jouw doelgroep bereiken én jezelf als professionele recruiter (nog) verder te ontwikkelen. Die broodnodige kennis over recruitment marketing deelt expert Dirk Driesen graag met jou. 


Wil je (ook) meer weten over andere recruitment thema's? Nog >10 experts en talloze mede-recruiters delen hun kennis, in de vorm van tips, trends en ervaringen via onze blogs, community, whitepapers, podcasts, video’s en online trainingen. Nieuwsgierig?

Welke onderwerpen vallen onder recruitment marketing?

Analytics

Zorg dat alle online meettools optimaal worden bijgehouden en analyseer waar jouw kandidaten zich bevinden.

Jobboard

Achterhaal welk jobboard nu goed is voor jouw organisatie en waar jouw vacatures thuishoren.

Google

Alle mogelijkheden die Google Ads en Google for Jobs te bieden hebben


Social

Antwoord op de vraag: wat kan ik met organische/timeline marketing en wat met paid advertisement?

Download whitepaper 'Google for Jobs' 

“Zijn mijn vacatures zichtbaar in Google Jobs?” “Ik heb nieuwe vacatures, hoe nu verder?” “Hoe zorg ik als recruiter dat wij Google for Jobs ready zijn?” Jouw vragen worden beantwoord zodat je optimaal scoort in deze veelbelovende job search engine die in februari 2020 in Nederland is gelanceerd. Are you ready?

50%
Klik hier om de whitepaper te downloaden

Wat heb jij als recruiter aan Kiqit?

  • Verrijken van kennis over recruitment marketing. En meer. Veel meer.

  • Een plek waar recruitment professionals samenkomen. Dus jij hoort daarbij!

  • Bekijk trainingen wanneer het jou uitkomt. Onderweg, thuis of op het werk.

  • Trainingsvideo’s van maximaal 20 minuten per stuk. Ideaal voor onderweg.

  • >10 recruitment thema's die er toe doen.

  • Check-out content en trainingen in allerlei vormen die continu worden aangevuld.

  • Spar met mede-recruiters en vergroot jouw netwerk.

  • Gamefication: scoor Kiqits.

Nog beter worden in jouw vak?

Dan kan het niet anders dan dat je samenwerkt met de allerbeste experts die rondlopen in de wonderlijke wereld van recruitment. Met plezier delen onze experts hun ervaringen en kennis met jou als recruiter.

Vakidioten aan het woord over Kiqit

"Briljant gewoon! Alle recruitment items onder 1 dak!"
Richard Gerestein, senior interim recruiter bij Rabobank
"Yes! Eindelijk een overzichtelijke plek waar ik als echte vakidioot nóg meer kan leren van experts in recruitment."
Iris Vermeer, adviseur arbeidsmarktcommunicatie en marketeer bij Voor Tekst
"Kiqit is de plek voor alle recruiters."
Jordi de Wijs, online marketeer bij Getnoticed