We wegen nog net geen ons. Zo lang moesten we wachten om Google for Jobs in Nederland te verwelkomen. Dat terwijl het al in 2017 werd gelanceerd in de VS. Het was het Amerikaanse zakenblad Forbes dat toen al beweerde dat Google for Jobs gaat zorgen dat de complete banenmarkt verstoord raakt. Hoewel we in Nederland een half jaar terug al eerste signalen kregen dat Google for Jobs in de Google Search-resultaten te zien was, is de job search engine pas afgelopen week officieel gelanceerd.
Google for Jobs wordt gezien als een gamechanger binnen recruitment. Wat betekent de komst van Google for Jobs voor jou als een werkgever of intermediair die met regelmaat online vacatures publiceert?
Geen paniek
Althans… je hoeft niet in paniek te raken áls je techniek en vacatureteksten op orde zijn.
Voor de meeste werkgevers en recruitmentclubs betekent het, wat de technische component betreft, dat het vraagt om een Applicant Tracking System (ATS) en/of webbouwer die niet heeft liggen slapen. En dus een ATS-partij/webbouwer die direct in actie is gekomen toen in 2017 bekend werd dat Google for Jobs werd uitgerold. Dan weet je dat je werkenbij- of recruitmentsite goed indexeerbaar is. En paniek is dus ook overbodig als je daarnaast al de nodige aandacht besteedt aan je vacatureteksten.
Die goede vacatureteksten zou je natuurlijk al op orde moeten hebben. De winst die je daarmee behaalt gaat immers verder dan een goede positie in Google for Jobs. Maar is dat nog niet geregeld? Dan kan je daar alsnog meteen mee beginnen.
Heb je techniek en/of techniek niet op orde? Dan is het reden voor rode vlekken in je nek.
“Volgens Google heeft Johnson & Johnson 18% meer sollicitanten gekregen door het gebruik van Google for Jobs.”
“Bij Medical Supplies Company McKesson in het Verenigd Koninkrijk nam het organisch verkeer vanuit Google binnen 2 maanden met 15% toe.”
“Iedere dag worden er meer dan 3.5 miljard zoekopdrachten uitgevoerd door Google.”
“De Google for Jobs-widget wordt getoond boven de reguliere organische zoekresultaten.”
Wat is het nou, dat Google for Jobs?
Google for Jobs is een geoptimaliseerde weergave van vacatures binnen de zoekresultaten van Google. Je kunt deze vergelijken met het al bekendere Google Shopping. Zodra er een zoekopdracht wordt ingevoerd die gerelateerd is aan vacatures, dan zie je dat de relevante zoekresultaten hoog én in een opvallend kader op de Google-pagina worden getoond. Op die eerste resultaten kunnen een berg aan filters worden losgelaten waaronder locatie, functietitels en organisatietype.
Wat worden we er beter van?
Met de invoer van Google for Jobs worden de traditionele organische resultaten beter zichtbaar. De organische zoekresultaten werden eerder nog ‘onder de vouw van de pagina’ verstopt. Maar weinig mensen nemen de moeite om te scrollen door de talloze resultaten van Indeed en andere jobboards die eerder de lijst aanvoerden. Vacatures vanaf werkenbij-sites en intermediairs hebben met de komst van Google for Jobs dus nu een veel prominentere plek. Ver boven zoekresultaten van Indeed en jobboards bijvoorbeeld. En dat houdt in dat we naar alle waarschijnlijkheid minder afhankelijk worden van Indeed, jobboards en waarschijnlijk ook van Google Ads. Die beweging zagen we in het buitenland al wel.
Let wel: Google Ads worden nog wél boven de Google for Jobs-resultaten getoond, alleen het oog van de zoeker wordt meer getrokken naar het opvallend blauwe kader.
En de werkzoekenden? Die krijgen een transparanter en eerlijker beeld van de vacatures.Nog niet eens gesproken over de veel lagere kosten voor job advertising nu Google for Jobs (vooralsnog) een gratis job search engine.
3 aspecten van belang
Zoals ik schreef, paniek is nergens voor nodig als je alles op orde hebt. In de praktijk gaat het dan om 3 zaken, waarvan er al 2 benoemd werden: de techniek en je vacatureteksten:
- Techniek.
De techniek is nodig omdat Google bepaalde data wil indexeren om de basics te achterhalen en zo de juiste zoekresultaten te kunnen tonen. Het gaat dan om zaken als de publicatiedatum, postcode (een uitdaging voor intermediairs die geheimzinnig doen over opdrachtgevers) en bijvoorbeeld het salaris.
Over dat salaris gesproken: als je het salaris niet vermeld in de structured data, kost dat je rankingspunten. Dat staat los van het feit dat zo’n 40% er zich aan stoort als salaris niet vermeld wordt in een tekst en nog eens 20% afhaakt af als salaris ontbreekt. Daarbovenop komt dat Google for Jobs dan op basis van een gemiddelde van vergelijkbare vacatures zelf een bedrag bepaalt en laat zien. Dat zou nog wel eens voor verwarring kunnen zorgen.
Natuurlijk is het, naast de structured data, in de eerste plaats belangrijk dat Google je vacaturedetailpagina’s weet te vinden. Dit kan geregeld worden via de Indexing API van Google. Wil jij checken of jouw vacaturedetailpagina technisch klaar is voor Google for Jobs? Doe de test.
2. Vacatureteksten.
Kijken we naar de vacatureteksten, dan kom je nu zeker niet meer weg met een copy-paste van het functieprofiel. Het begint bij de juiste functienaam, of zoals Google hierover zegt: ‘Stop with the cute jobtitles.’ Vervolgens tellen de eerste 5 tot 25 regels mee. De intro van jouw tekst zorgt ervoor of er wel/niet wordt geklikt op jouw zoekresultaat. Is er doorgeklikt? Dan gaat die teller lopen.
Google for Jobs heeft aangegeven dat de gemiddelde tijd dat iemand op jouw vacaturepagina blijft hangen, meetelt in de ranking. Dat vraagt dus om een goed geschreven tekst die de aandacht vasthoudt. En uit algemene SEO-geruchten valt af te leiden dat spelfouten ten koste gaan van je ranking, dus ook spelling blijft een aandachtspunt als je goed wilt scoren in de job search engine.
3. Publicatie vacatures.
Dan is er nog dat derde aspect: Google waardeert het als je vacatures publiceert op die pagina’s die een stevige online ‘voetafdruk’ hebben. Bovendien partneren onder meer Randstad, Monsterboard en DPG Recruitment (via Nationale Vacaturebank en Intermediair). Monsterboard, Glassdoor en Careerbuilder al met Google. En… het platform WerkenVoorNederland van de Rijksoverheid. De vacatures die op die jobboards te vinden zijn vinden ook Google-gebruikers bovenaan in de zoekresultaten.
DPG Recruitment gaf op de eerste dag dat bekend werd dat Google for Jobs in Nederland was (op 25 augustus 2020) al aan dat 1 op de 3 bezoeken aan zijn vacaturesites via Google binnenkomt.
En dan nog iets
Op Google for Jobs worden geen dubbele vacatures getoond. Pas bij de sollicitatieopties vermeldt Google straks de verschillende bronvermeldingen en pas dan kan de kandidaat zelf kiezen via welk platform hij/zij solliciteert.
Ready or not
We kunnen er niet meer omheen: de job search engine machine die het wervingslandschap opschudt, heeft ons recruitment-kikkerland bereikt. Heb jij rode vlekken in je nek van de stress of rode wangetjes van enthousiasme? Voor mij geldt dat laatste!
PS Het kan zijn dat je nog geen Google for Jobs ziet in jouw browser. Google start -net als in andere landen- waarschijnlijk rustig op. De verwachting is dat dit bij steeds meer Google gebruikers zichtbaar wordt en straks niemand meer beter weet dan dat vacatures worden getoond in Google for Jobs. Check in ons whitepaper hoe je jouw vacatureteksten optimaliseert voor Google for Jobs of steek de handen uit de mouwen tijdens een training.