Als recruiter, intercedent, consultant of projectmanager bij een intermediair neem je een bijzondere rol in. Het personeel dat je werft komt immers niet bij jouw bedrijf te werken, maar staat altijd ‘onder leiding en toezicht’ van de opdrachtgever.
In veel gevallen is het aan jou om de vacature van de opdrachtgever te verkopen aan jouw kandidaat. Maar dat wil je ook niet weer (te) volledig. Je wilt immers niet het risico lopen dat de kandidaat het rechtstreeks bij de opdrachtgever gaat proberen. Het is dus zaak om ook als bureau aantrekkelijk te zijn voor je kandidaten. Door kandidaten afwisseling te bieden, begeleiding, opleiding of andere meerwaarde. Welke rol je inneemt is afhankelijk van het bureau waar je voor werkt. Maar het is bovenal ontzettend belangrijk voor je kandidaten om te weten wat ze bij je kunnen halen!
Een ander verschil met de meeste ‘corporate’ recruiters is, dat jouw bestand veel belangrijker is. Past een kandidaat niet op een ‘corporate’ vacature? Dan wordt deze afgewezen en is het proces ten einde. Past een kandidaat niet op een vacature bij jouw bureau? Dan kan deze wel degelijk interessant zijn voor andere of toekomstige vacatures bij andere opdrachtgevers. Het is dus zaak om contact te onderhouden met je kandidaten, ook al zijn ze voor nu afgewezen. En om te zorgen dat je goed in kaart brengt wat ze kunnen, wat ze willen en wat hun status is. Door middel van bestandbeheer en Recruitment Marketing Automatisering weet je alles over je kandidaten.
Als bureaurecruiter moet je veel ballen tegelijk in de lucht houden. Het is de kunst om niet harder te werken, maar slimmer. Door goede prioriteiten te stellen en door slim gebruik te maken van de technologische hulpmiddelen die te verkrijgen zijn.