Waarom je recruiter nu een knuffel verdient!
Al decennia wordt er binnen organisaties van alle soorten en maten gediscussieerd, wie nu de echte keyfunctie heeft binnen de organisatie. De directie is van mening dat zonder sterk leiderschap er geen beslissingen tot stand komen, sales is daarentegen van mening dat zonder hun bijdrage niemand een salaris kan verdienen binnen de organisatie. En ICT? Die is er al helemaal van overtuigd dat zonder hevige inmenging van hun afdeling alles radicaal in de soep loopt.
Vandaag kan ik iedereen dan eindelijk het verlossende antwoord geven. De recruiter is by far de meest belangrijke functionaris binnen je hele organisatie. Zonder je recruiter is er geen goede directie, geen afdeling sales en laat staan een inmengende ICT afdeling.
Soms zie je vrachtwagens rijden met de slogan “Zonder transport staat alles stil” maar die slogan moet zijn:
“Zonder je recruiter” staat alles stil.
Maar in elk vak heb je natuurlijk amateurs en eredivisiespelers, zo ook in de wereld van recruitment. Dus waaraan voldoet nu zo’n golden boy of girl als recruiter die echt op topniveau acteert?
Hij/Zij is:
-Strateeg
-Priester
-Marketeer
-Controller
-Jager
-Verkoper
-Trainer
-Mediator
-Stewardess
-Op oproepbasis
In Één.
De Strateeg
Ten eerste is hij chef de mission instroom. Hij weet wat er geworven moet worden, waar het geworven moet worden, hoeveel er geworven moet worden en ook nog eens waarom er geworven moet worden. En het mooiste van al? Jouw eigen recruiter weet als enige binnen de organisatie HOE er geworven moet worden.
Chef de mission instroom heeft alle MT leden van het bedrijf al in een hokje bij elkaar gezet om na lang wikken en wegen het meest briljante EVP ooit te formuleren (Employer Value Proposition).
De Priester
Net als een priester is het maar goed dat recruiters zwijgplicht hebben. Diverse vacatures die “onder de radar” door de recruiter in behandeling is genomen is een vervangingsvacature voor iemand die op korte termijn op zoek moet naar nieuw werk en dat zelf nog net even niet weet.
Wellicht is het een idee om dit artikel te laten lezen aan de alle afdelingen binnen het bedrijf en de recruiter trekt dan de volgende dag een priesterkleed aan zodat iedereen kan zien dat er “onder de radar” wordt geworven, maar niemand weet voor welke functie?! Zet de zaak wel lekker op scherp. En los van het afnemen van de biecht verkondigt de recruiter (net als de priester) natuurlijk altijd en overal het woord (van openstaande vacatures en goed werkgeverschap).
De Marketeer
Deze is mijns inziens wellicht wel het belangrijkst. Recruitment is (of wordt) steeds meer marketing. Het is een open deur, maar wel echt waar. Het hebben van een Employer Value Proposition als bedrijf is leuk, maar je recruiter giet dit wel in het meest effectieve arbeidsmarkt communicatie plan.
Het arbeidsmarktcommunicatieplan is de meetlat voor alles dat naar de markt gecommuniceerd wordt in tekst, beeld, geluid en vooral gevoel. Het AMC plan beschrijft nauwkeurig, hoe het EVP gestructureerd en aantrekkelijk wordt vertaald naar de markt.
Naast alle plannen staat de recruiter aan het roer om de beste werken-bij website “ever” te lanceren en te onderhouden, zodat alle sollicitanten in een warm bad van toekomstig werkgeverschap vallen.
De Controller
Jouw eigen recruiter weet precies waar hij zijn marketing centjes in moet gooien om het optimale rendement te kunnen halen. Hij kent zijn doelgroep (zie strateeg) en hij meet zijn cost per hire per source door. In het Nederlands wil dat zeggen: De recruiter weet waar zijn aangenomen sollicitanten vandaan komen en wat die dan per aanname hebben gekost, want alleen zo stuurt hij zijn budget bij.
De Jager
De recruiter is een kei harde jager, hij heeft zijn prooi al weken geleden gespot op LinkedIn of op Stackoverflow en zijn vallen uitgezet. En ja er zijn ook corporate recruiters die de hele dag cv’s van intermediairs de operatie induwen om vervolgens feedback terug te geven naar de intermediairs.
Dat noemen we “verkeersregelaars”. Nee, onze Golden boys en girls dat zijn nog echte professionele jagers. Born to hunt.
De Verkoper
Als je de verkopers van je bedrijf op niveau wilt hebben stuur je ze niet naar een salestrainer, maar naar je recruiter. Jouw eigen recruiter is een geboren verkoper, hij weet je bedrijf en de vacature serieus te verkopen.
Onderschat niet wat je voor talent nodig hebt om (bijvoorbeeld) een zekerheidszoeker van een onderhoudsmonteur of software developer zijn oude baan en onbepaalde tijd contract los te durven laten om “even” een nieuw avontuur binnen jouw bedrijf aan te gaan met een bepaalde tijdscontract. Dat is serieus zaken doen en serieuze verkoop.
De Trainer
De recruiter weet dat er meer dan 280.000 openstaande vacatures zijn in Nederland, dat er een gigantische scheefgroei is tussen vraag en aanbod in onder andere de volgende sectoren: techniek, zorg, ICT, horeca en bouw. En de recruiter weet hoe je een serieus selectiegesprek afneemt.
Hiringmanagers kennen deze cijfers van krapte deels of zelfs helemaal niet. Het is de taak van een recruiter om de gehele hiringoperatie te trainen en te informeren. Soms is een briljante (hiring) manager een pannenkoek van een interviewer en worden de beste kandidaten voor de ogen van je recruiter verbrandt, omdat hij of zij simpelweg niet weet hoe een goed selectiegesprek behoort te verlopen. Maar heb geen vrees, de recruiter traint de hele hiring operatie met twee vingers in zijn neus.
De Mediator
Aangezien de gemiddelde recruiter net geen meester in de rechten is, noem ik hem maar een mediator in plaats van een advocaat. Want geschillen oplossen kan hij echt als geen ander. Hij is de man die de gaten dicht tussen contractvormen, salarisgaten, secundaire arbeidsvoorwaarden, startdata en andere perikelen die spelen tussen de sollicitant en de hiring manager.
Maar daarnaast speelt de mediator zijn wedstrijd niet alleen af tussen sollicitanten en managers, maar ook intern worden zaken vakkundig geregeld. Moeten vacatures weer open komen staan ja of nee? Waarom lopen er 50 mensen per jaar weg bij één bepaalde manager? Salarissen binnen de organisatie sluiten niet constructief aan. Allemaal geen probleem, want de mediator recruiter regelt dit voor je.
De Stewardess
Als je denkt dat het werk van je recruiter klaar is als de kandidaat getekend heeft, dan heb je het ook hier weer helemaal mis. Jouw recruiter gedraagt zich ook nog eens als een professioneel stewardess en zorgt voor de meest vloeiende onboarding die je starter zich maar kan wensen.
Een kaartje of een appje enkele dagen voor de eerste dag van de starter is standaard, maar je recruiter regelt ook dat de werkplek van de starter professioneel is ingericht met alle spulletjes die er maar nodig zijn voor de jongste telg van de familie. Zelfs waanzinnige dienstverlening kun je verwachten van je eigen vertrouwde recruiter.
En dat allemaal op oproepbasis!
Nu je hebt gelezen dat je recruiter topsport beoefent door negen functies in één uit te voeren is het laatste dat je van hem moet weten het feit dat hij permanent op oproepbasis werkt. Want als de gemiddelde kantoor collega om stipt 17.30 uur achter de piepers zit, is je recruiter nog tot 21.00 uur in de avond telefoontjes aan het beantwoorden van mogelijke sollicitanten die overdag werken.
Is er een beurs dan gaan we naar de beurs, zijn er 10 spoed vacatures dan vullen we die eerst in. Moet er ’s morgens om 7.00 uur een interview gepland worden? Je recruiter fixt het en dat allemaal op een oproepcontract.
De moraal:
Dus mocht de discussie over “wie de belangrijkste key functionaris is binnen je bedrijf” ooit weer oplaaien aan de koffieautomaat. Eerst komt de recruiter, dan komt er heel lang niets en pas dan komen alle andere afdelingen. Is die discussie ook meteen weer uit de wereld.
Dus in je volgend managementoverleg bespreek je met je collega managers of we dan toch dat mooie hoekkantoor voor hem vrij kunnen maken, of we allemaal een beetje salaris in willen leveren om af te staan aan onze recruiter en geven we hem een paar extra dagen vrij…Dus loop nu maar naar je recruiter (als je zelf geen recruiter bent) en geef hem maar een knuffel, dat heeft hij echt verdiend.
Passage uit blog FrankWatching en Het recruitment Fundament!!