Vergeet niet de online reis van jouw kandidaat

Wat denk jij? De kandidaatreis start toch bij het versturen van het sollicitatieformulier? Of sterker nog: pas bij het eerste contact dat jij als recruiter opneemt met de kandidaat. Fout! De kandidaatreis, ook wel candidate journey, start echt veel eerder en waarschijnlijk zelfs onbewust. En dat betekent dat je ook in dat onbewuste die candidate experience moet én kan beïnvloeden. Hoe dat precies zit, vertel ik je in dit blog.

Waar hebben we het over?

Heb je, om wat voor reden dan ook, nog nooit van de termen candidate experience en journey gehoord? Dan ben ik er om je een spoedcursus te geven. Inmiddels heb ik al aardig wat letters op papier gezet over deze onderwerpen (bijvoorbeeld dit blog). Maar ik snap ook dat je nu geen zin/tijd hebt om al die letters te lezen, voordat je aan dit blog begint. Je bent nu immers hier, dus om het kort te houden: de candidate experience is de ervaring die een kandidaat opdoet tijdens alle contactmomenten die hij/zij heeft met jou als werkgever (de candidate journey). En dat is dus niet pas vanaf het moment dat JIJ als werkgever met de kandidaat contact opneemt. Nee, dat is letterlijk vanaf het eerste moment dat de kandidaat met jou als werkgever (onbewust) in aanraking komt.

Denken vanuit onszelf

Als mens zijn we geneigd vanuit onszelf te denken. Dat is niet anders als we kijken naar een kandidaatreis. Je hebt als recruitmentprofessional pas te maken met een kandidaat zodra jij zélf contact opneemt. Of dat nou via een inMail op LinkedIn is of een reactie naar aanleiding van een sollicitatie. Pas dán ga je nadenken over hoe je communiceert, hoe jouw woorden overkomen op de kandidaat. Met andere woorden: als we praten over (het beïnvloeden van) de ervaring van een kandidaat ligt het zwaartepunt vaak bij de kandidaatcommunicatie en daarmee de interne processen.

Een kandidaat komt echter via veel meer andere, onbewuste, wegen op jouw pad. Of andersom. Of dit nou een advertentie op LinkedIn, een blog op de website of een vacature is. Vaak weet de kandidaat nog niet eens dat die al kandidaat is. En als die dat wel weet (dus actief werkzoekend is), dan zijn er ook zo nog meerdere contactmomenten nodig voordat die besluit dat sollicitatieformulier in te vullen.

Beïnvloeden van alle contactmomenten

Dat een kandidaat dus via veel meer wegen met jou als werkgever in contact kan komen, betekent dat daar al de candidate journey begint. En dus dat je dáár al na moet denken over de ervaring van de kandidaat en hoe je die beïnvloedt. Niet pas vanaf het moment dat er actief contact op wordt genomen.

Stap, zoals ik al vaker zeg, in de schoenen van een kandidaat en ga na welke contactmomenten er zijn, welke ‘route’ een kandidaat online doorloopt. Denk aan advertenties op social media, maar ook aan SEA/SEO en daarmee dus alle content op jouw website of die andere bronnen over jou schrijven. Hoeveel kliks maakt een kandidaat voordat hij/zij op de plek terecht komt waar hij/zij kan solliciteren? Kan je vanaf elk relevante blog direct naar een passende vacature of zijn er eerst nog zes andere kliks voordat de kandidaat daar terecht komt? Breng ze allemaal in kaart en ontwerp de ideale candidate journey.[MP|i1]  En als je het zelf niet weet, vraag het je eigen mensen. Zeker de medewerkers die net in dienst zijn komen misschien met input uit onverwachte hoek.

Moraal van het verhaal

Als we toch vanuit onszelf denken, via welke weg ben jij op dit blog terecht gekomen? Zoekwoord ingetikt en gevonden? Iemand die het je doorstuurde? Of was het een advertentie die je tegenkwam? Genoeg wegen naar Rome. Zo is dat ook voor een kandidaat. Zelfs voordat een kandidaat bewust is van het feit dat die kandidaat is, komt die al in aanraking met een potentiële (nieuwe) werkgever. Of dat nou een advertentie, blog of vacature is. Contactmomenten die een kandidaat dus al heeft voordat de recruiter om de hoek komt. Vanuit onszelf denken is dus zo gek nog niet. Alleen… dan wel door de bril van een kandidaat.

Contact

Een keer sparren? Of hulp nodig bij het mappen, ontwikkelen, optimaliseren, managen of doormeten van jouw candidate journey of experience? Reageer onder dit blog, stel je vraag via het ‘ask the expert’-board op Kiqit of stuur een mail naar marloes@intandem.nl.