Recruitment; Be Good and Tell it.

Ik heb jarenlang aan de andere kant van de tafel gezeten en zaken gedaan met recruitment bureaus. En ja, mijn ervaring daarmee is gekleurd door vaak te weinig inlevingsvermogen en daardoor weinig kwaliteit in combinatie met een ogenschijnlijk hoge fee. Mij is altijd geleerd dat ‘percepties waar zijn’. Recruitment heeft over het algemeen een negatief aura om zich heen hangen. Veel opportunisme, weinig kwaliteit maar wel een hoge fee.

Ik ben inmiddels een goed half jaar werkzaam binnen een recruitment organisatie. Wij doen het gelukkig anders. Niet alleen qua aanpak maar ook qua verdienmodel durven wij voor een andere meer partnergerichte aanpak te kiezen. Daarbij is heel belangrijk om die negatieve perceptie te doorbreken door te beginnen uit te leggen wat onze aanpak is en wat we hier allemaal voor doen.

Met als 2-ledig doel om A. de juiste kandidaat te leveren én B. te bouwen aan langdurige partnerrelatie. Veel communicatie dus.

Wat ik ook heb ervaren is dat recruitment geen 1x, geen 2x máár liefst 3x een verkoopmoment vraagt. Het eerste moment is het vertrouwen krijgen van een opdrachtgever om de vacature in te vullen (verkoopmoment 1). Vervolgens moeten wij in de search op zoek naar de geschikte kandidaat en deze overtuigen van de vacature (verkoopmoment 2). Dan terug naar de opdrachtgever om deze te overtuigen dat we de juiste kandidaat hebben gevonden (verkoopmoment 3). Ik heb mij dat aan de andere kant van de tafel nooit gerealiseerd. Is mij ook nooit op een heldere wijze uitgelegd. Het heeft mijn beeld van recruitment enorm veranderd.

Wat ik met mijn blog wil onderstrepen is dat zowel opdrachtgever alsook opdrachtnemer duidelijk voordeel hebben indien er in duidelijk gedefinieerde fasen, beginnende bij de start, voor de recruitment inspanningen wordt betaald. Er gaat immers waarde én wederzijds commitment over tafel en recruitment is niet even ‘een la opentrekken’ en meteen een aantal kwalitatief hoogwaardige Cv’s tevoorschijn toveren die geschikt zijn voor de vacature. Het vergt veel meer inspanningen én tools om de vacature met volle tevredenheid van én opdrachtgever én kandidaat in te vullen. Het vraagt ook om marktkennis om ook inhoudelijk een serieuze gesprekspartner voor de opdrachtgever én kandidaat te zijn ten einde tot de beste match te komen. Goede recruiters mét kennis en kunde van de te werven discipline zijn schaars en recruitment is een intensief en complex proces dat veel kennis, ervaring en investering (in geld en inspanning) vraagt. Hier mag voor betaald worden, ook in belang van de opdrachtgever.

Vergelijk deze aanpak met de bouw van een huis. Daar betaal je bij start van de ontwikkeling en bouw ook een eerste termijn en gaat de aannemer aan de slag. De aanpak van de Vaes & Linthorst groep  kent 3 helder gedefinieerde fasen. In deze fasen voeren wij een aantal activiteiten uit die ook leiden tot een op te leveren resultaat:

  • Fase 1; wervende vacature tekst en wervingsplan (inclusief aandacht voor de employer branding van de opdrachtgever naar de arbeidsmarkt)
  • Fase 2; shortlist met doorgeselecteerde kandidaten + persoonlijkheidstest (we spreken deze kandidaten allemaal eerst zelf voordat we deze aan de opdrachtgever voorstellen)
  • Fase 3; aannemen van de meest passende kandidaat

Wij hebben vanuit de Vaes & Linthorst groep ook een leveringsmodel ontwikkelt wat past bij een partnerrelatie en vooral rendeert bij organisaties met een personeelsplanning. Recruitment As A Service (RAAS) is vanaf 3 vacatures per jaar al 30% goedkoper dan 3 x de individuele wervingsfee. Bij meer vacatures per jaar loopt de besparing nog verder op. Met de RAAS dienst betaal je een vast bedrag per maand waarvoor wij het recruitment proces volledig overnemen en je als opdrachtgever ontzorgen. Ook bij deze RAAS dienst hebben wij helder en duidelijk gedefinieerd wat wij hiervoor leveren.

Wil je meer weten over de Vaes & Linthorst groep, onze aanpak en dienstverlening dan maak ik graag een afspraak. Stuur mij een DM of een email via hans@ixt.nl