Zo komt je nieuwsbrief niet de in spam
E-mailprogramma’s maken het marketeers steeds lastiger. Heb je net uren zitten werken aan een perfecte template, komt de nieuwsbrief in de spam terecht. Het resultaat: een minimaal openingspercentage, 0 conversies en een gefrustreerde emailmarketeer. Niet alleen kleine bedrijven hebben hier last van, ook de nieuwsbrieven van grote ketens komen soms in de ongewenste mail terecht.
De vraag is nu: hoe kun je dit voorkomen? Een negental tips die je hierbij kunnen helpen.
1. Denk aan je schrijfstijl
Overmatig hoofdletter- en leesteken gebruik, vreemde karakters en verkooppraatjes; doe het niet. Emailprogramma’s kunnen namelijk ook tekst lezen en weten als geen ander wat naar spam ruikt. Het beste kun je een nieuwsbrief schrijven alsof je een mail naar je baas stuurt. Als je dan teksten gebruikt als: ‘KOM GRATIS DEELNEMEN AAN DE VERGADERING!!’, zal je baas je waarschijnlijk raar aankijken de volgende dag. Hou het dus netjes. Gebruik per zin één hoofdletter en plaats leestekens alleen waar nodig. Let verder op je spelling en laat woorden als gratis, korting, test, voordeel of help zoveel mogelijk achterwege.
2. Zorg voor een vertrouwd IP adres
Emailprogramma’s kijken altijd naar het IP-adres waar een nieuwsbrief vandaan komt. Is het IP-adres in het verleden gebruikt om spam mee te versturen, dan is de kans groot dat je nieuwsbrief in de ongewenste mail belandt. Ga ook geen 10.000 mails versturen vanaf een IP-adres die nog nooit eerder is gebruikt voor grote aantallen. Ook dan zullen emailprogramma’s je wantrouwen.
Het beste kun je gebruikmaken van emailsoftware zoals Mailchimp. Zij maken gebruik van honderden (dedicated) IP-adressen die ze elke dag opnieuw controleren. Daarnaast warmen ze de IP’s op, zodat ze direct grote aantallen mails aankunnen.
3. Zorg voor een goede tekst/afbeelding verdeling
Het meest aantrekkelijk is om een nieuwsbrief te voorzien van veel afbeeldingen, maar dit is niet aan te raden. Dit komt namelijk niet door de spamfilters. Gebruik daarom afwisselend tekst en afbeeldingen. Een paar woorden is niet voldoende, gebruik minimaal 30 woorden per afbeelding die je toevoegt. Verder is het goed om op de afbeeldingsgrootte te letten. Sommige emailprogramma’s kunnen maar een bepaald aantal kb’s per mail aan. Zorg daarom dat je afbeeldingen nooit groter zijn dan 800 x 380 pixels.
4. Vermeld geen directe urls
Kopieer en plak nooit linkjes in je nieuwsbrief. Plaats dit altijd als een hyperlink achter een button of een regel zoals ‘bekijk het assortiment’. Vaak worden links via een omweg doorgestuurd naar je website om het klikgedrag te tracken. Als de directe link vermeld staat, denkt de spamfilter dat je de lezer voor de gek aan het houden bent. In de praktijk wordt dit namelijk vaak gebruikt bij phishing.
5. Plaats geen scripts
Veel emailprogramma’s hebben moeite met scripts zoals javascript en Flash. Het gebruik hiervan kan ervoor zorgen dat je mail niet goed te lezen is. Daarnaast zorgt het voor grote problemen bij de spamfilters, net als het meesturen van bijlagen. Gebruik dus alleen html voor je nieuwsbrief en vermijd bijlagen.
6. Zorg voor een werkend afzendadres
Het klinkt vanzelfsprekend, maar toch gebruiken veel bedrijven een no-reply emailadres. Veel mensen maken echter gebruik van de reply knop om zich af te melden. Als ze vervolgens een melding krijgen dat het emailadres niet bestaat, drukken ze op de spam knop. Gebruik daarom altijd een werkend adres, bij voorkeur met een voornaam erin, dat maakt het een stukje persoonlijker.
7. Plaats een duidelijke uitschrijflink
Het liefst wil je natuurlijk dat niemand zich uitschrijft, maar dat is vrijwel altijd een utopie. Sommige mensen interesseren zich nu eenmaal niet (meer) in jouw product of dienst en verwachten dat er een uitschrijflink in de nieuwsbrief aanwezig is. Plaats deze op een duidelijke plaats. Kunnen mensen de knop niet vinden of moeten ze vervolgens een eindeloos formulier invullen? Dan zullen ze op de spam knop drukken.
8. Zorg voor een kwalitatieve email database
Meer is niet altijd beter, zeker in het geval van een email database. Emailprogramma’s kijken namelijk ook naar de reacties van mensen op de mailing. Wordt jouw email goed gelezen en klikken mensen veel door, dan schiet je reputatie omhoog. Worden je mails naar de spam verplaatst of weggegooid zonder te openen, dan zakt je reputatie en is de kans groter dat je nieuwsbrief de volgende keer in de ongewenste mail terechtkomt.
Het is dus zaak om je reputatie hoog te houden. Dit kun je het beste doen door alleen mensen te mailen die jou toestemming hebben gegeven. Pluk dus geen emailadressen van het internet af en adressen kopen is al helemaal not done. Controleer verder regelmatig of alle emailadressen nog werkend en actief in gebruik zijn. Zo niet, verwijder ze dan uit de lijst.
9. Mail je contacten niet overmatig
Elke dag een nieuwsbrief ontvangen van hetzelfde bedrijf; daar wordt niemand gelukkig van. Mail je contacten met mate. Voor een kleding webshop is dit misschien 1-2 keer in de week, voor een autogarage is dit wellicht 1 keer in het kwartaal. Breng je doelgroep op de hoogte als je écht iets te melden hebt wat van toegevoegde waarde is.