Hoe hoort het eigenlijk: lessen in etiquette voor recruitment sites. Aflevering 6: de herstelfunctie, Appendix

Deze evaluatie behoort bij het artikel: Hoe hoort het eigenlijk: lessen in etiquette voor recruitment sites. Aflevering 6: de herstelfunctie 

Dit onderdeel bevat de evaluatie van de snelzoekfunctie bij acht grote recruitmentsites, te beginnen met een viertal vacaturesites:

 

Figuur 1. Combinatiepagina Indeed met herstelfunctie

De herstelfunctie van Indeed wordt getoond binnen de lay-out van de combinatiepagina op het moment dat er op de knop Vacature zoeken is geklikt met zoektermen die tot 0 vacatures leidt. Vrijwel de volledige pagina wordt ingenomen door een aantal onderdelen van de herstelfunctie:

1.     De melding dat de zoekopdracht (wat?: dfldl en waar?: Voorschoten) geen passende vacatures heeft opgeleverd. Opvallend is dat Indeed stelt dat er geen passende vacatures zijn gevonden. Maar of vacatures al dan niet passend zijn, kan helemaal niet door Indeed worden bepaald, dit is voorbehouden aan de bezoeker.

2.     Een alternatieve zoeksuggestie (als link) voor een ‘vergelijkbaar’ trefwoord en dezelfde locatie waarvoor wel vacatures zijn. De suggestie laat ook zien hoeveel vacatures beschikbaar zijn. De link brengt de bezoeker terug naar de combinatiepagina met de resultaten van deze zoekactie.

3.     Enkele algemene tips onder het kopje Zoeksuggesties. Na een eerste keer leveren deze suggesties geen waarde meer op voor de bezoeker. 

4.     Tot maximaal tien eerdere zoekopdrachten van de bezoeker die een mogelijk alternatief vormen.

De knop Upload je cv is de standaard optie die Indeed op al haar pagina’s toont en is geen onderdeel van de herstelfunctie van de vacaturesite bij het zoeken naar vacatures.

 

Figuur 2. Combinatiepagina Monsterboard met herstelfunctie

De herstelfunctie van Monsterboard wordt getoond binnen de lay-out van de combinatiepagina op het moment dat er op de zoekknop is geklikt met een zoekterm die tot 0 vacatures leidt. Een vrij groot deel van de pagina wordt ingenomen door een aantal onderdelen van de herstelfunctie:

1.     Een melding dat de zoekopdracht  geen vacatures heeft kunnen vinden.

2.     Een drietal algemene zoeksuggesties:

a.     Controleer hierboven je trefwoord en locatie. Dat had Monsterboard natuurlijk zelf al moeten doen. Dan zou Monsterboard namelijk weten dat er met de locatie geen probleem is, maar met het trefwoord wel. En zou Monsterboard eventueel met alternatieve trefwoorden kunnen komen die voor de locatie wel vacatures zou kunnen bieden.

b.     Vergroot je zoekradius in filters. De bezoeker is helemaal niet bij de filters geweest, en in dit geval zal het vergroten van de zoekradius naar alle waarschijnlijk ook geen vacatures opleveren. Dit is een zinloze suggestie.

c.     Probeer filters te verwijderen om meer vacatures te vinden. De bezoeker is helemaal niet bij de filters geweest. Dit is eveneens een zinloze suggestie.


De herstelfunctie van Monsterboard is bijzonder summier, algemeen en probeert op geen enkele manier de bezoeker te laten herstellen van een vergissing. Dit is in mijn optiek een onverstandige handelswijze omdat hiermee de bezoeker feitelijk wordt gezegd om maar ergens anders te gaan zoeken.

Figuur 3. Combinatiepagina NVB met herstelfunctie

De herstelfunctie van Nationale Vacaturebank (NVB)  wordt getoond binnen de lay-out van de combinatiepagina op het moment dat er op de zoekknop is geklikt met een zoekterm die tot 0 vacatures leidt. 

Het enige wat NVB doet is een gele toast te tonen met de melding dat er Niets gevonden is. Alsof dat nog niet voldoende teleurstellend is voor de bezoeker doet de site er nog een schepje bovenop met de mededeling: Helaas, we hebben geen vacatures gevonden voor jouw zoekopdracht

NVB biedt geen suggestie(s) om van deze situatie te herstellen.

NVB geeft dan nog wel als suggestie om je als werkzoekende in te schrijven, maar de bezoeker is op zoek naar vacatures, niet naar een mogelijkheid om zich in te schrijven…

Dit is voor een bezoeker een zeer teleurstellende ervaring. In hoeverre de bezoeker na deze ervaring de behoefte voelt om zich bij NVB in te schrijven als werkzoekende laat zich raden…

 

Figuur 4. Combinatiepagina Jobbird met herstelfunctie

De herstelfunctie van Jobbird  wordt getoond binnen de lay-out van de combinatiepagina op het moment dat er op de zoekknop is geklikt met een zoekterm die tot 0 vacatures leidt. 

Jobbird toont een banner met daarop de volgende tekst:

Er zijn geen vacatures gevonden die overeenkomen met je zoekopdracht & filters. In plaats daarvan tonen we alle vacatures. Probeer je zoekopdracht of filters aan te passen.

De herstelfunctie van Jobbird biedt net als die van NVB geen concrete herstelmogelijkheden. Jobbird had kunnen zeggen dat de zoekopdracht uit het wat? veld tot 0 vacatures leidt en, net als Indeed, kunnen komen met alternatieve zoekopdrachten die op de huidige tekst lijken.

Jobbird biedt geen lege combinatiepagina. Ze toont de bezoeker alle beschikbare vacatures, wat de indruk versterkt dat de bezoeker het maar zelf moet uitzoeken. Sterker nog, als de bezoeker de gele banner aan de bovenzijde over het hoofd ziet, zou de bezoeker er ten onrechte vanuit kunnen gaan dat er wel vacatures zijn gevonden voor de ingevoerde zoekopdracht. Met vermijdbare verwarring tot gevolg.



Figuur 5. Vacature zoekresultaatpagina Randstad met herstelfunctie

De herstelfunctie van Randstad  wordt getoond binnen de lay-out van de vacature zoekresultaat pagina op het moment dat er op de zoekknop is geklikt met een zoekterm die tot 0 vacatures leidt. Opvallend is dat Randstad stelt dat er geen passende vacatures zijn gevonden. Maar of vacatures al dan niet passend zijn, kan helemaal niet door Randstad worden bepaald, dit is voorbehouden aan de bezoeker.

Randstad geeft een viertal algemene suggesties aan de bezoeker om de vergissing te herstellen:

1.     Verwijderen van één of meer filters. Randstad zou deze suggestie niet hoeven te geven als ze de moeite had genomen om de controleren of de bezoeker filters had gebruikt.

2.     Pas de functietitel aan en controleer op spelfouten. Met een controle vooraf had Randstad kunnen vaststellen dat de functietitel het (enige) probleem is en had de uitzender hierop de nadruk kunnen leggen met passende herstelmogelijkheden

3.     Het aanvinken van meerdere vakgebieden? Wat zegt Randstad hier nu eigenlijk? Dat ik vakgebieden moet aanvinken? Maar dat is een filter en leidt sowieso tot minder vacatures. Een heel vreemde suggestie.

4.     Zocht je op postcode? Randstad zou deze suggestie niet hoeven te geven als ze de moeite had genomen om de controleren of de bezoeker een postcode had ingevoerd.

Verder biedt Randstad recente zoekopdrachten aan, jammer genoeg ook zoekopdrachten die tot 0 vacatures leiden…

Het is daarmee een weinig behulpzame reeks aan herstelmogelijkheden die ook nog eens niet nodig zou zijn geweest als Randstad de moeite had genomen om de keuzes van de bezoeker te analyseren en op basis daarvan met suggesties zou zijn gekomen. Al met al een negatieve ervaring voor bezoekers. 

 

Figuur 6. Vacature zoekresultaatpagina Adecco met herstelfunctie

De herstelfunctie van Adecco  wordt getoond binnen de lay-out van de vacature zoekresultaatpagina op het moment dat er op de zoekknop is geklikt met een zoekterm die tot 0 vacatures leidt. 

Adecco geeft drie suggesties aan de bezoeker om de vergissing te herstellen, met als algemene boodschap Pas je zoekcriteria aan en probeer het nog eens. Dit klinkt als een soort Russische roulette en is niet bepaald motiverend voor de werkzoeker.

De suggesties zijn weinig behulpzaam, er is alleen een trefwoord ingevoerd dus deze feedback kan veel gerichter:

1.     Controleer op spelfouten. Waarom doet Adecco dat niet zelf?

2.     Probeer andere zoektermen. Of nog beter, geef zoals Indeed een bestaande zoekterm met een link.

3.     Pas je zoekfilters aan. Had Adecco nou maar de moeite genomen om de controleren of de bezoeker überhaupt zoekfilters heeft gebruikt...

Daarnaast biedt Adecco aan om een vacature alert aan te maken of zelfs om een profiel aan te maken. Weinig waarschijnlijke opties voor een bezoeker als je net een zoekactie hebt zien mislukken.

Adecco zegt hier feitelijk nauwelijks geïnteresseerd te zijn wat de bezoeker heeft gedaan. Of, misschien nog erger, dat ze niet de moeite wil nemen om de bezoeker te laten herstellen van een zoekresultaat met 0 vacatures.

 

Figuur 7. Vacature zoekresultaatpagina Manpower met herstelfunctie

De herstelfunctie van Manpower wordt getoond binnen de lay-out van de vacature zoekresultaatpagina op het moment dat er op de zoekknop is geklikt met een zoekterm die tot 0 vacatures leidt. 

De herstelfunctie bij Manpower is beperkt tot de melding dat een zeer duidelijk zichtbare foutmelding plus de optie om een vacature alert aan te maken. Een bijzonder magere ervaring voor de bezoeker die tegen een zoekresultaat met 0 vacatures aanloopt. Een weinig waarschijnlijke optie voor een bezoeker als je net een zoekactie hebt zien mislukken.

Er zijn helemaal geen suggesties van Manpower die de bezoeker kunnen helpen om van deze situatie te herstellen. En dat is uiteindelijk een bijzonder negatieve boodschap over Manpower aan de bezoeker. 


 

Figuur 8. Vacature zoekresultaatpagina Timing met herstelfunctie

De herstelfunctie van Timing  wordt getoond binnen de lay-out van de vacature zoekresultaat pagina op het moment dat er op de zoekknop is geklikt met een zoekterm die tot 0 vacatures leidt. 

Feitelijk is er van een herstelfunctie geen sprake. Timing laat weten dat er geen vacatures zijn gevonden(0 Productie vacatures)  en dat is alles.

Wel laat Timing twee algemene teksten (Altijd werk in de productie. Altijd. en Productiemedewerker of productieassistent) zien die met zeer veel creativiteit als herstelfunctie kunnen worden gezien, maar ik vraag mij ernstig af of bezoekers het hiermee eens zouden zijn. Ik heb een donkerbruin vermoeden…