Testimonials als imagodragers op de arbeidsmarkt.
Geef maar toe: de mening van een ander is best belangrijk voor je. Geen wonder dat je producten bij grote retailers online 4 of 5 sterren kunt geven. Of wat denk je van recensies over dat kindvriendelijke vakantiepark aan de kust? Je leest ze toch even aandachtig door voordat je boekt en betaalt. Want je wilt een miskoop of horrorvakantie natuurlijk voorkomen. Zal ik een geheim verklappen? In het prachtige vak van arbeidsmarktcommunicatie werkt het net zo!
Sociale bewijslast via testimonials
Eerder schreven we een blog over Robert Cialdini en zijn 7 slimme beïnvloedingsprincipes die van invloed zijn binnen recruitment. Een daarvan is het social proof-mechanisme. Sociale bewijslast wekt vertrouwen en daarmee verdwijnen de drempels om iets te kopen of te huren. Op de arbeidsmarkt werkt dat net zo. Want een potentiële nieuwe medewerker hoort graag van iemand die in een soortgelijke functie werkt hoe het is om bij een organisatie te werken. Liever dan dat hij/zij dat hoort van de toch wel wat bevooroordeelde recruiter of HR-medewerker. En gelukkig zien wij dat organisaties zich daar steeds vaker bewust van zijn. Hoe meer getuigschriften (de letterlijke vertaling van testimonials) op een werkenbij-site, hoe betrouwbaarder en sterker het werkgeversmerk is.
Maak van je eigen mensen ambassadeurs. Medewerkers zijn het kapitaal van elke onderneming, daar ben je trots op en dat mag je dus best laten zien. Sterker nog, onderzoek van Indeed toont aan dat het aantal sollicitaties met 5% toeneemt wanneer er reviews over de werkgever te vinden zijn. Uit datzelfde onderzoek komt naar voren dat 83% van de kandidaten aangeeft dat deze testimonials van invloed zijn op waar ze solliciteren.
Combineer er op los: testimonials in vacatureteksten
Recruitment begint bij content. Het schrijven van vacatureteksten is daar een belangrijk onderdeel van. Het schrijven van testimonials hoort daar zeker ook bij. Met deze indirecte vorm van referral recruitment is vrij eenvoudig winst te boeken voor jouw organisatie. Wil je het helemaal goed doen, combineer beide dan. Zo heb je een prachtige functie, met een 5-sterrenbeoordeling van een medewerker. Reclame die wél invloed heeft. Jezelf aanprijzen kan, maar als iemand anders het voor je doet, is dat natuurlijk veel geloofwaardiger.
Dit blog verscheen eerder op Voor Tekst.