Je schrijft een vacaturetekst maar voor 1 persoon. En voor niemand anders.

Als het aan mij ligt hoort deze uitspraak thuis op een tegeltje. Dat tegeltje verdient vervolgens een prominente plek aan de wand op de werkplek van elke recruitmentprofessional. Met de side note dat die ene persoon voor wie je een vacaturetekst schrijft, zeker niet de hiring manager is.

De verkoop van mijn tekstbureau zorgt ervoor dat ik weer vaker recruitmentprofessionals kan meenemen in hoe zij beter, sneller en slimmer vacatureteksten kunnen schrijven. Van die korte, bondige en aantrekkelijke vacatureteksten die de droomkandidaat verleiden tot de ultieme klik. De klik op de sollicitatiebutton. Tijdens mijn trainingen over vacatureteksten schrijven breng ik altijd goed nieuws mee. Namelijk dat het schrijven van vacatureteksten sowieso veel makkelijker is dan veel mensen vooraf denken. Een belangrijke reden is dat het schrijven zelf het kleinste onderdeel is bij de totstandkoming van een kneitergoede vacaturetekst.

Goede voorbereiding is het halve werk
Als je zo’n onweerstaanbare vacaturetekst wil schrijven speelt de voorbereiding de hoofdrol. Tijdens de voorbereiding achterhaal je de Job Value Proposition. Je ontdekt wat je wel en vooral wat je níét vermeldt in de tekst. Daarvoor voer je een intakegesprek, duik je de data in en kruip je in de huid van de droomkandidaat. Zo vorm je onder meer een goed beeld van jouw doelgroep. En alleen als je weet wie jouw doelgroep is, dan kan je aan de slag met de vacaturetekst. Dus: wat beweegt de doelgroep? Welke woorden gebruikt de doelgroep? Welke schrijfstijl spreekt de doelgroep aan? Welke vragen spoken door ’t hoofd van de doelgroep?

Etterende wond
Terwijl ik weer vaker ‘onder de recruitmentprofessionals’ ben, ervaar ik dat veel te veel mensen te weinig (of soms geen) kennis hebben van de doelgroep. Laat staan dat men weet wat de drijfveren zijn van de doelgroep. Weet welke communicatievoorkeur de doelgroep heeft. Weet welke vragen door het hoofd van de doelgroep spoken. Daarnaast zie ik dat menig recruitmentprofessional meewaait met alle winden die de hiring manager veroorzaakt. Alsof de hiring manager ook verstand heeft van werving, naast het eigen specialisme zoals finance, IT of inkoop. Alleskunners, die hiring managers. En de recruiters, dat zijn vaak allemansvrienden die bij een beetje tegenwind meeveren. Terwijl recruitment ook een specialisme is.

Als de doelgroepkennis minimaal is én de invloed van de hiring manager groot is: hóé kan het dan toch dat er reacties komen op die vacatureteksten? En dat er ook mensen worden aangenomen? Het blijkt dat als je maar genoeg hagel verschiet, je zo nu en dan een willekeurige voorbijganger raakt. En als die passant dan al de selectieprocedure overleeft, ettert de wond van het schampschot door en sterft het dienstverband vaak een stille dood. Daarna moeten we rouwen (lees: de klachten van de hiring manager aanhoren) en weer opnieuw beginnen.

Opnieuw beginnen kost tijd

Tijd die we eerder vooral niet aan een gedegen voorbereiding wilden besteden want de vacature moest ‘gisteren’ worden ingevuld. En het is gelukt om tijd te besparen in het proces door zonder doelgroepkennis aan de slag te gaan, te doen wat de hiring manager graag wil en ‘even snel’ een vacaturetekst online te zetten. Beetje jammer dat het verspilde tijd bleek omdat de hire maar van korte duur was. De aangenomen kandidaat was niet de persoon for the job. Paste niet goed binnen de cultuur. Had toch andere verwachtingen. En dan is de vervolgvraag: waarom zou je vooraf veel tijd verspillen door met hagel te schieten, als je ook gericht je doel(groep) in het vizier kunt krijgen en met scherp kunt schieten?

Maar goed
Het feit is dat je opnieuw moet beginnen met de werving. En omdat jij als ambitieuze recruitmentprofessional leert van je fouten (en de arbeidsmarkt is ontploft) is het tijd om het anders te doen. Doe mij een plezier:

 1)       ga nu naar Je schrijft een vacaturetekst maar voor 1 persoon (kiqit.nl).

2)       download de afbeelding van het tegeltje waarop staat ‘Je schrijft een vacaturetekst maar voor 1 persoon. En voor niemand anders’.

3)       print de tegeltjeswijsheid uit.

4)       hang het tegeltje naast je beeldscherm (met ducktape zodat het gegarandeerd niet wegwaait als je weer eens dreigt mee te waaien met de (tegen)wind van een hiring manager. Want die wind stinkt, geloof me).

Voordat er misverstanden ontstaan

Ik heb echt alle respect voor het specialisme van een hiring manager. Want deze persoon is (meestal) heel erg goed in het specialisme waar ‘ie in actief is. Of dat nu finance, IT, sales of tech is. Specialismen waar ik in elk geval geen kaas van heb gegeten en waar ik mij op mijn beurt zeker ook niet mee bemoei. En die specialistische kennis van de hiring manager heb je als recruitmentprofessional ook echt wel nodig als het gaat om de inhoud van de vacature. En daar stopt ’t.

Want als ik zeg ‘Je schrijft een vacaturetekst maar voor 1 persoon en voor niemand anders’ bedoel ik dus niet dat je de vacaturetekst schrijft voor de hiring manager. Ik bedoel dat je de vacaturetekst schrijft voor de droomkandidaat. Dan schrijf je een vacaturetekst waarin de drijfveren verwerkt zijn, woorden en een schrijfstijl worden gehanteerd die de doelgroep aanspreken en waarin vragen worden beantwoord die door ’t hoofd van de doelgroep spoken. Zo’n tekst waarvan je tijd die je erin steekt dubbel en dwars terugverdient omdat er minder én betere sollicitanten op afkomen. Let’s Kiqit.