Bedankt voor jouw sollicitatie-pagina

De sollicitatie-bedankpagina. 

Het moment dat de kandidaat op de button ‘sollicitatie bevestigen’ klikt. Het is het ultieme doel dat jij voor ogen had. Toen je de spetterende vacaturetekst schreef, een uitgedokterde wervingscampagne lanceerde en jarenlang werkte aan een sterker werkgeversmerk. En dan… nadat de kandidaat gierend van de zenuwen op ‘sollicitatie bevestigen’ klikt, is er daar de valse start van de sollicitatieprocedure. 

Standaard bevestigingsscherm 
In de meeste gevallen verschijnt er een standaard, gevoelloze en nietszeggende sollicitatie-bedankpagina in beeld bij de sollicitant. Dat nietszeggende, saaie en onpersoonlijke bevestigingsscherm is een gemiste kans. Daarmee zorgt het meteen voor een diep dal in de sollicitatieprocedure. Een valse start dus. En dat gebeurt vaker dan je denkt. Het wemelt van de sollicitatie-bedankpagina’s die standaard worden opgeleverd door een recruitmentsysteem en/of webbouwer en waar vervolgens niemand naar omkijkt. Echt niemand. 


Ik geef nu een jaar of 10 trainingen hoe je de beste vacaturetekst schrijft. Daarbij sta ik ook kort stil bij de sollicitatie-ervaring. Want je kan een spetterende vacaturetekst schrijven maar wat volgt daarna? Daarom stel ik vaak de vraag aan hr- en recruitmentprofessionals: ‘heb jij weleens via de eigen werkenbij- of recruitmentsite gesolliciteerd?’. En ‘nee’ is het meestvoorkomende antwoord. Serieus? 


Onzekerheid, stress en gierende zenuwen.
Terwijl ik dan voor die groep sta (met een bloedend hart) probeer ik maar weer uit te leggen dat solliciteren écht een spannend proces is. Voor hr- en recruitmentprofessionals kan ’t bemiddelen naar een nieuwe baan misschien part of the daily job zijn. Voor ‘gewone’ mensen is dat het niet. Sterker nog: verandering in werk scoort op de stressschaal van Holmes en Rahe een achttiende plek. Tussen de dood van een goede vriend en een wijziging in de frequentie van woordenwisselingen in. 


Onderzoek van Indeed laat zien dat de onzekerheid flink toeneemt na het afronden van de sollicitatie. Dit nadat na een eerdere piek bij de trigger en de piek die ontstaat terwijl de kandidaat angstvallig afwacht of deze door de selectie heen komt.   





Deur in het gezicht dichtgeknald
Om duidelijk te maken wat een standaard sollicitatie-bedankpagina voor effect heeft op jouw (onzekere) sollicitant gebruik ik als metafoor het krijgen van visite. Met een grote glimlach open je de deur, hang je de jassen van je gasten op, schenk je koffie in en serveer je er nog een lekkere koek bij. Als je gasten vertrekken, reik je hun jas aan, bedank je ze voor het leuke bezoek en zwaai je ze uit totdat ze bij de hoek van de straat uit je gezichtsveld zijn. Pas dan sluit je de deur. 


Een nietszeggend, saai en onpersoonlijk sollicitatie-bevestigingsscherm is alsof je de deur snoeihard in het gezicht van de gast dichtslaat. Een gast die je met uitgedokterde wervingscampagnes, een sterk werkgeversmerk en een spetterende vacaturetekst eerder nog naar binnen lokte. Als een ware propper. En terwijl die gast nog beduusd voor je deur staat, barricadeer je hoorbaar de deur. Hoe bedoel je ‘leuk dat je er was?’ of ‘bedankt voor je sollicitatie’? 


Daarom vraag ik me bij de gemiddelde sollicitatie-bedankpagina af: waarom zo’n emotieloze bedankpagina, terwijl een sollicitant net alle twijfels en zorgen opzij heeft gezet door bij jou te solliciteren? Want (kracht van herhaling): solliciteren is voor veel mensen spannende aangelegenheid waarbij veel stress en onzekerheid komt kijken. Daar komt nog bij dat de sollicitant tijdens de sollicitatie 2 zeer waardevolle dingen aan je geeft: kostbare tijd en persoonlijke gegevens. En dat wordt dus bedankt met een emotieloze bedankpagina?


De peak-end rule 
Volgens de peak-end rule baseren mensen hun eindoordeel op 2 herinneringen: het hoogtepunt en het einde. Dit principe werd voor het eerst beschreven door psycholoog en Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman toen hij onderzoek deed naar herinneringen. Het bleek dus zo dat mensen gebeurtenissen niet beoordelen op basis van een gemiddelde van de volledige ervaring. 

Een voorbeeld: volgens Kahneman ervaar je een vakantie als veel prettiger als deze een positieve piek en een positief einde bevat. Zelfs als het kort weekend Texel is verkiest jouw brein die vakantie boven een lange wekenlange cruise op de Middelandse zee zonder duidelijk hoogtepunt. \

Een piek in het midden en een piek aan het eind is voor ons brein een goede herinnering, terwijl een ervaring die ‘aanmoddert’ minder positief verwerkt wordt. Nog een voorbeeld. Je gaat een lang weekend naar Londen om een concert van je favoriete band in The O2 Arena te bezoeken en je spendeert de rest van je weekend met het rustig bekijken van de stad. Op de laatste dag van jouw weekend verrast je partner jou met een uitgebreid etentje. Dan ziet jouw ervaring er zo uit: 

Bij een sollicitatie kan een onderscheidende sollicitatie-bedankpagina dus zorgen voor een piek op het einde. Hoe je dit kan realiseren? Het codewoord is ‘verras’. Door de sollicitant positief te verrassen tover je een glimlach op het gezicht van diegene. Een betere peak-end rule kan er niet zijn.

Voorbeelden van goede sollicitatie-bedankpagina’s
Meerdere keren vroeg ik de afgelopen jaren via social media naar voorbeelden van onderscheidende sollicitatie-bedankpagina’s. Helaas bleef het daarna angstvallig stil. Ik kreeg welgeteld 2 reacties waarbij ik de eerste niet kon testen, omdat ik het sollicitatieformulier simpelweg niet doorkwam. De tweede reactie was die van Robert Buning, online recruitmentspecialist. Bij zijn opdrachtgever Hiab introduceerde Robert het sollicitatie-bedankfilmpje dat in beeld komt als je daar je sollicitatie afrondt. Zo krijgt Hiab echt een gezicht. 

Bron: werkenbijhiab.nl/robertbuning.nl

Confetti all over the place
Omdat ik de hoop bijna wilde opgeven, bezocht ik voor de zekerheid bol.com. De webwinkelier heeft zijn banensite altijd top in orde en ja, hoor, solliciteren was zó gedaan. En nog mooier, ook bol.com strooit met confetti! Sterker nog, als de confetti is uit gedwarreld, kan ik het confettikanon opnieuw laten knallen.

Bron: banen.bol.com 

De moraal van dit verhaal: maak van je sollicitatie-bedankpagina geen ondergeschoven kindje. De laatste indruk doet er (juist) toe. Zorg daarom voor een magisch en sterk outro dat aansluit bij je werkgeversmerk. Daarmee rol je de rode loper uit en realiseer je de perfecte start van de sollicitatieprocedure en een mooie tussenstop in de candidate journey. En hoe beter jouw candidate journey hoe minder mensen afhaken tijdens de sollicitatieprocedure.

PS Heb jij een voorbeeld (gevonden) van een inspirerende bedank-pagina? Ik ben benieuwd. Deel jouw voorbeeld of jouw comments op dit blog op het Kiqit-board.