Schrijf zoals je spreekt.

Te frivool, te populair of soms zelfs brutaal… het komt niet als een verrassing als een nieuwe klant zo reageert op de eerste teksten die we bij hen aanleveren. En da’s best begrijpelijk als je nagaat dat – offline en online – er belachelijk veel teksten rouleren die geschreven zijn in een formele schrijftaal. Want als je vaker arbeidsmarktcommunicatieteksten leest, herken je vast zinnen zoals:

‘Indien je geïnteresseerd mocht zijn in de functie, word je verzocht ons een motivatiebrief en curriculum vitae toe te zenden’

of

‘Op zelfstandige wijze en gericht op resultaat dien je er zorg voor te dragen dat optimale resultaten worden behaald’.

Daarom schrijven wij in spreektaal

Vaak is de reden dat onze teksten voor arbeidsmarktcommunicatie worden bestempeld als frivool, populair of zelfs brutaal, omdat we in spreektaal schrijven. En dat is voor menigeen best even wennen. Natuurlijk hanteren we die schrijfstijl niet omdat we zo graag kritische reacties van nieuwe klanten op willen roepen. We schrijven in spreektaal, omdat we uit ervaring weten dat het schrijven in spreektaal werkt. Simpelweg omdat er door spreektaal een hele natuurlijke, prettige schrijfstijl ontstaat die veel eigenheid aan de tekst geeft. Want niet alleen verbannen we allerlei clichés en deftige woorden, ook (her)gebruiken we het allerliefst exact die woorden die de hiring manager of recruiter tijdens een briefing / intake met ons deelt. Zo weten we met de teksten de sfeer van de organisatie op een eigen wijze onder woorden te brengen.

Schrijven in spreektaal spreekt niet iedereen aan

Schrijven in spreektaal is voor veel mensen wennen. Vroeger op school leverde schrijven in spreektaal je zelfs een onvoldoende op. En nog steeds wordt voor het leeuwendeel van de teksten, ook voor arbeidsmarktcommunicatie, schrijftaal gebruikt.

De voordelen van schrijven in spreektaal

Tsja, als het overgrote merendeel in schrijftaal schrijft, waarom zou jij dan je kop boven het maaiveld uitsteken? Nou ja, simpelweg omdat een tekst die in spreektaal wordt geschreven:

  • Als persoonlijker wordt ervaren.
  • Beter wordt onthouden (zo blijkt uit een  internationaal onderzoek).
  • Opvalt tussen de massa’s in schrijftaal geschreven teksten.

Durf jij te schrijven in spreektaal?

Vind je het spannend om opeens anders te schrijven dan je al jaren gewend was? Geen zorgen, want door te schrijven in een taal zoals je ook met je collega’s communiceert:

  • Spreek je eerder / meer kandidaten aan die bij jouw cultuur passen. En stoot je mensen misschien wel af die niet passen. Ook goed.
  • Maak je de teksten makkelijker leesbaar voor de lezers.
  • Creëer je een eigen stijl en versterk je zo je (werkgevers)merk.

Wat is schrijftaal?

Schrijftaal wordt gekenmerkt door (te) lange zinnen, die volgepropt worden met jargon, lijdende vormen, tangconstructies en abstracte vormen.

Een voorbeeld van schrijftaal:

‘Van onze medewerker klantenservice verwachten we dat deze medewerker de klanten prettig te woord zal staan, goed zal luisteren en begrip zal tonen. Binnen de organisatie staat een goede klantrelatie centraal. Je voelt je verantwoordelijk voor een goede afhandeling van een vraag of een opdracht tot deze naar tevredenheid is afgerond.’

Wat is spreektaal?

Spreektaal is een vorm van informeel taalgebruik. Zet je spreektaal tegenover schrijftaal dan is spreektaal herkenbaarder, vertrouwder, directer, dynamischer en leesbaarder. Ook is het persoonlijker doordat je de lezer direct aanspreekt door ‘u’ of je’ te gebruiken en als je het over jezelf hebt als werkgever te spreken over ‘wij’ of ‘ik’.

Een voorbeeld van spreektaal:

“Bij ons staat de klantrelatie centraal. Daarom vinden we het belangrijk dat jij, als onze medewerker klantenservice, goed omgaat met onze klanten. Dit doe je door een goed gesprek te voeren, een luisterend oor te bieden en begrip te tonen. Op elke vraag vind je het antwoord met een tevreden klant als resultaat.”

De gouden schrijfregel

Het schrijven van een tekst voor arbeidsmarktcommunicatie in spreektaal is niet moeilijk als je de gouden schrijfregel hiervoor hanteert:

Visualeer de ideale toekomstige collega en schrijf de tekst alsof je tegen hem/haar praat.

Dit blog verscheen eerder op Voor Tekst.