Magische woorden in recruitment
Kortgeleden verscheen mijn nieuwste boek ‘De 7 magische woorden’; het boek voor tekstschrijvers en marketeers om hun resultaten te beïnvloeden. En wat blijkt? Het boek wordt ook verslonden door recruiters, intercedenten en hr-professionals. Best logisch omdat het overtuigen van potentiële kandidaten en opdrachtgevers cruciaal is in het vak. Of je nu een vacaturetekst, kandidaatvoorstel, offerte of InMail verstuurt. Daarom zet ik speciaal voor alle professionals binnen recruitment en de flexbranche alle 7 magische woorden op een rij. Hierbij geef ik praktische voorbeelden hoe je zelf kan goochelen met woorden in veelvoorkomende teksten binnen jouw unieke vakgebied.
Maar
Het is een alledaags woord en als je het mij vraagt het meest misbruikte woord van alle 7 magische woorden. Zo komt het terug in bijna 70% van de vacatureteksten op Indeed. Het 4-letterwoord wordt te pas en te onpas gebruikt om zinnen aan elkaar te verbinden. Dit terwijl het voegwoord ‘en’ of gewoon een punt zetten en een nieuwe zin starten veel beter werkt. Waarom? Omdat te lange zinnen voor de lezer voelen als een hindernisbaan én omdat alles voor het woord ‘maar’ in ons brein als niet waar wordt ervaren.
Kijk je naar dat laatste, dat alles voor het woord ‘maar’ als niet waar wordt ervaren; wat blijft er dan over van deze zinnen?
- Hiervoor ontvang je een goed salaris maar ook een vergoeding voor thuiswerken.
- Je kunt goed zelfstandig werken maar ook in teamverband.
- Deze kandidaat is gecertificeerd maar heeft ook de nodige werkervaring op zak.
Het hele hoofdstuk ‘maar ‘vind je ook in de gratis download van de eerste 50 pagina's.
Omdat
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Toch is het zo dat alles wat je na het woord ‘omdat’ opschrijft eerder als waarheid wordt aangenomen. Theoretisch zou je dus weg kunnen komen met een onzinreden na het magische woord. In de praktijk is het slimmer om een doelgroepgerichte reden te geven die je ook nog eens combineert met een persoonlijk of bezittelijk voornaamwoord zoals jij of jouw. Denk aan: ‘dit is een interessante volgende stap in jouw carrière omdat jij hier…’ of ‘deze kandidaat is een goede match omdat jij per direct kan rekenen op zijn beschikbaarheid’.
De goocheltruc met het magische woord omdat lijkt nog onontdekt in vacatureteksten. Een snelle check laat zien dat het woord ‘omdat’ in slechts 13,5% van de vacatureteksten op Indeed terugkomt.
Jij
Tijdens mijn trainingen vraag ik aan recruiters, intercedenten of hr-professionals wat het grootste irritatiepunt is bij het lezen van vacatureteksten. En altijd wordt een gemis aan doelgroepgerichtheid of het ontbreken van de ‘what’s in it for the candidate’ genoemd. Niet zo gek als je nagaat dat er veel te veel inside-out wordt geschreven. Daarom raad ik elke organisatie aan om een ego-scan te doen. Hoe vaak staat er in de tekst wij/we/onze organisatie versus jij/je/jouw? En zodra er wij of we staat, kijk eens of je dit kan ombuigen naar een jij/je-varian.
- Wij nodigen je uit voor een gesprek óf Jij wordt uitgenodigd voor een gesprek.
- Wat bieden wij óf Wat jij ontvangt.
- Wij verwachten óf Jij brengt mee.
Niet
Als jij je ervan bewust bent dat het bijwoord niet vaak wordt geschrapt in ons brein, wat blijft er dan over van zinnetjes zoals: ‘thuiswerken is niet mogelijk’, ‘ervaring is niet vereist’ of ‘deze kandidaat beschikt niet over een heftruckcertificaat’?
En als jij je realiseert dat een positieve mindset cruciaal is om je doel te bereiken, zet je dan nog steeds in je out of office dat je niet bereikbaar bent of juist wanneer je wél bereikbaar bent? Wanneer een kandidaat wél beschikbaar is of wanneer deze niet beschikbaar is?
Of
Ook dit 2-letterwoord kan een tekst maken óf breken. Laten we eerst eens kijken hoe het tegen je kan werken. Dat is als je het woord of inzet als twijfeltaal. En twijfeltaal komt echt heel veel voor in arbeidsmarktcommunicatie. Ik zie het vooral terug in InMails waar bijvoorbeeld wordt afgesloten met een zin als: ‘Ik ben benieuwd of deze functie bij jou aansluit.’ Wat? Je hebt toch die persoon benaderd omdat jij een match ziet? Nu lijkt het alsof je twijfelt aan je eigen actie. Niet doen dus.
Wat doe je wel met het woord of? Keuzes bieden. Dat vindt ons brein fijn omdat autonomie een basisbehoefte is van de mens. Autonomie is de vrijheid om zelf te beslissen en te handelen. Dus bij jouw eerstvolgende InMail sluit je niet af met ‘Ik ben benieuwd of deze functie bij jou aansluit’ maar wel met ‘Wil je nog meer informatie of plannen we direct een belmoment? De keuze is aan jou.’
Als
Dit is met voorsprong mijn favoriete magische woord. Waarom? Simpelweg omdat het act-as-if-frame een van de vele manieren is om het woord slim toe te passen. Bij het act-as-if-frame laat je de persoon ervaren hoe het is in een bepaalde situatie die jij voorschotelt.
Een voorbeeld: ‘wat als jij in jouw werk de vrijheid krijgt om op eigen wijze resultaten te behalen én de doorgroeimogelijkheden voor het oprapen liggen?’.
Door het act-as-if-frame toe te passen stuur je dus het gedrag en denken aan om jouw doel te bereiken. Super interessant omdat het brein geen verschil kent tussen realiteit en fantasie en zo zichzelf overtuigt.
Ja
Het is de vreemde eend in de bijt omdat je dit woord niet letterlijk in een tekst zet. Je zorgt dat het woord ja een plek verovert in het brein. Op zo’n manier dat jouw lezer in gedachten steeds weer ja knikt. Daar wil je vast alles over weten, toch? In het laatste hoofdstuk van het boek ‘De 7 magische woorden’ deel ik 10 manieren waarop je dit kan bereiken. De allerbelangrijkste voor arbeidsmarktcommunicatie koos ik uit voor dit artikel: simpel schrijven.
53% van de vacatureteksten is te ingewikkeld voor (v)mbo’ers. Denk aan de inzet van te moeilijke woorden, te lange zinnen, ouderwets taalgebruik en helse tangconstructies. Eerder zei ik al dat te lange zinnen voelen als een hindernisbaan voor de lezer. Als je hier alle andere punten aan toevoegt is het een hindernisparcours van zo’n 600 à 700 woorden waar de potentiële kandidaat gehavend aan de finish (lees: sollicitatiebutton) aankomt. Wat als jij zorgt voor een goed leesbare tekst en als ’t ware de rode loper uitlegt? Dan blijft er voldoende energie over om op die sollicitatiebutton te klikken.
Denk je nu: ‘ja, maar mijn doelgroep is hoogopgeleid’? Think again, uit meerdere onderzoeken blijkt dat ook hoogopgeleiden liever een eenvoudige tekst lezen.
Dat waren ze in vogelvlucht: de 7 woorden en enkele voorbeelden hoe je hiermee kan goochelen om jouw resultaten te beïnvloeden.