LinkedIn Stories, een vloek of een zegen?
Sinds 14 mei zien we de eerste uitrol van Stories op LinkedIn in Nederland. En wat zijn de reacties wisselend, van liefde tot haat. Ik behoor tot de club van liefde, maar ben ook echt wel sceptisch en vrees kwaliteitsverlies voor het platform. Want waardevolle en professionele content maken is nog niet zo makkelijk. Ik help je in dit artikel op weg en daarin kijken we ook wat we kunnen leren van andere socials.
LinkedIn Stories over maaltijden, uitjes met kinderen, TikTok-video’s…
Toch wil ik eerst nog uitweiden over de pro’s en contra’s van LinkedIn Stories. Ik twijfel met welke ik moet beginnen, maar ik kies voor het slechte nieuws eerst. Ik ervoer namelijk al direct in de eerste de week van LinkedIn Stories de nadelen. Ik zag tenenkrommende video’s met tegenlicht, zonder ondertiteling en out of the blue reclame. De eerste TikTok-filmpjes heb ik ook al gespot. Of wat dacht je foto’s van maaltijden, de zonsondergang en een uitje met de kinderen?
Leuk voor Instagram, maar laten we LinkedIn Stories vooral inzetten waar dit zakelijke platform voor bedoeld is. Netwerken, kennis en expertise delen, elkaar helpen & inspireren en je business laten groeien. Dat dit nu op een meer laagdrempelige manier kan met Stories, juich ik toe. Hoe we de best practices van andere social media kunnen inzetten lees je verderop.
Wat dan wel?
Nu heb ik genoeg de scepticus uitgehangen, ik focus me liever op het positieve. Als zelfstandig ondernemer ervaar ik dagelijks de kracht van social media en online zichtbaarheid. En ik niet alleen. Het geeft iedereen namelijk de mogelijkheid om met jouw expertise positief op te vallen binnen jouw vakgebied. Door jouw kennis te delen en een inkijkje te geven in jouw professionele leven laat je iets van jezelf zien. Hierdoor ben je niet alleen interessant om te volgen, maar ook makkelijker benaderbaar. Voor een toekomstige werkgever, een nieuwe collega, een bestaande klant of een prospect.
Denk na voor je iets deelt
LinkedIn Stories is een kans voor iedere student, professional, ondernemer, werkzoekende en werkgever. Mits je kwalitatief goede en consequent content maakt. Om tot waardevolle content te komen voor jouw netwerk, is het slim om eerst na te denken voordat je zomaar iets gaat delen. Wie is je doelgroep, wat zijn hun behoeften en hoe kan jouw kennis en expertise daaraan bijdragen?
Zelf werk ik graag met 4 stappen: schets je ideale volger, benoem jouw vaste thema’s, creëer jouw vaste formats en maak interactieve Stories.
10 best practices die je op LinkedIn kunt toepassen
Veel is gestoeld op LinkedIn-ervaringen en de inzet van Stories op andere socialmedia-kanalen. Daarom hierbij 10 best practices van andere socials die we wél kunnen toepassen in Linkedin Stories:
- Bepaal vooraf jouw doel en strategie
- Focus op je ideale volger
- Werk met vaste formats
- Creëer een herkenbare beeldtaal
- Gebruik vaste gezichten
- Werk met een contentkalender
- Gebruik ondertiteling
- Maak content samen
- Streef naar interactie
- Houd het kort
Het overgrote gedeelte spreekt voor zich, alleen moeten we niet vergeten om ze toe te passen op Linkedin. Ik zal 3 punten nader toelichten.
Focus op je ideale volger
LinkedIn is voor veel mensen een kanaal met een uiteenlopende doelgroep die je de afgelopen jaren hebt verzameld. Van oud-klanten, ex-collega’s, vrienden, tot misschien wel je toekomstige werkgever of je wens-prospect. Het is onmogelijk en onwenselijk om voor iedereen passende content te maken.
Leg daarom je focus niet op je bestaande netwerk, maar op je ideale volger. Voor wie maak jij jouw content en wie wil je aantrekken?
Werk met vaste formats
Mensen vinden niets fijner dan duidelijkheid. Daarom werken de vaste formats op alle social kanalen zo goed. Je kent ze vast wel van Instagram en hoe we ze daar vastleggen in een hashtag: #storyoftheday #fridayfeeling #behindthescenes en #mondaymotivation.
Kies een vast format, tijdstip of dag waarop jij zichtbaar bent op Stories. Extraatje: hiermee heb je voor jezelf ook niet de druk en onrust van elke keer iets moeten bedenken of posten, maar kun je het in je agenda plannen. Ook kun je vooruit werken met het opnemen van video’s. Lang leve de contentkalender!
Streef naar interactie
Het doel van Stories is om in verbinding te komen met je doelgroep. De tijd van eenrichtingsverkeer en zenden hebben we wel achter ons gelaten. Streef er dus naar om content te maken die leidt tot interactie. Helaas loopt LinkedIn nog ver achter met de interactieve mogelijkheden ten opzichte van Instagram Stories (zoals polls, vragen, quizzen en IG live). Daarom is er op LinkedIn nu eigenlijk maar 1 call-to-action mogelijk en dat is de oproep om “neem contact met mij op”. Of “wil je deze whitepaper ontvangen, laat je e-mailadres in de reacties achter”.
Wat zijn jouw ervaringen?
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen rond deze nieuwe LinkedIn-functionaliteit te lezen. En wie weet zien we elkaar op LinkedIn Stories. Ik doe in ieder geval mijn stinkende best om waardevolle content voor mijn volgers te maken. #practicewhatyoupreach
Cursus LinkedIn Stories
Nog meer ontdekken over hoe je LinkedIn stories succesvol in kunt zetten? Schrijf je in voor de online cursus LinkedIn Stories.
Dit blog over de Linkedin stories verscheen eerder op de website van de recruitmenttrainer.