Liever een goed digitaal sollicitatiegesprek dan een poppenkast

Dat COVID-19 ons als recruiter innovatiever heeft gemaakt staat als een paal boven water. Het meenemen van een hiring manager op afstand, het even snel regelen van de arbeidsvoorwaarden met de HR business partner bij het koffiezetapparaat, het verleiden van kandidaten door te wijzen op alle gave perks van het kantoorgebouw. Het viel allemaal weg. Voor al die zaken hebben we inmiddels oplossingen gevonden en we hebben heel wat zachte stukken binnen de candidate experience en het proces gedigitaliseerd.

Het digitale sollicitatiegesprek
Menig corporate recruiter en werving- en selectie partner doet net alsof het de nieuwste zaak van de wereld is: kandidaten digitaal interviewen. De tips over hoe je dit moet aanpakken vliegen je sinds maart om de oren. Net alsof het niet al lang onderdeel was van de dagelijkse werkelijkheid van menig recruiter.

Voor mij staat het digitale sollicitatiegesprek echt los staat van de innovatie die we als recruiter doormaken. In 2011 voerde ik mijn eerste interview met een kandidaat via Skype. Hiermee was ik zeker niet de eerste in het vak. Sterker nog ik denk zelfs dat ik een laatbloeier was. Was het spannend? Nee. Het enige dat ik toentertijd enigszins ‘spannend’ vond is of de verbinding het wel zou houden. Die webcam had ik al jaren om te videobellen met vriend, familielid en collega in het buitenland. Dat iedereen die aan de andere kant van de webcam precies kon zien wat er bij jou gebeurde was al lang bekend. Schreeuwende ouders, huisgenoten, huisdieren. Het hele gremium was mij toen al bekend.

Zelfs in 2011 haalde Skype toen al met gemak de binnenlanden van Australië (nou ja, … Sydney). Het internationale interview dat ik digitaal had maakte het mogelijk om elkaar aan te kijken. Dus bovenop de alleen verbale informatie -zoals aan de telefoon – kon er nu ook non-verbale kennis worden uitgedeeld. Dit gaf mij en mijn kandidaat een betere kijk in elkaar én de functie. Easy peasy. Na dat moment volgden nog vele interviews. Voor deze interviews spraken we een tijd af die voor beide partijen ‘manageable’ was en ik trok mij of terug in een kamer op kantoor of in de woonkamer. Even 5 minuten van te voren zodat je zeker was dat de systemen werkten

en interview keurig voorbereid. Als de kat, de man, het kind of de borende buurman toch tot interruptie leidde was dit enkel een goede ijsbreker en leerde je elkaar ook als mens ietsje beter kennen.

Niet veel later kwam hier naast Skype ook FaceTime en Google Hangouts bij. Stuk voor stuk uitermate snelle en relaxte manieren om mensen te interviewen. Zeker als zij in andere tijdszones wonen of liever na werktijd een interview af willen nemen (in mijn finance executive periode kon dit gemakkelijk 22:00 uur zijn).

Opeens zijn er regels

We zijn ruim 9 jaar verder na mijn eerste digitale sollicitatiegesprek. Da’s bijna 1 decennium. Vind je het gek dat ik mij verbaas over de ziljoenen tips die er ‘opeens’ rondgestrooid worden over het afnemen van digitale sollicitatiegesprekken anno 2020? Ik zie veel open deuren en daarnaast zwaar overtrokken tips. En opeens zijn er regels. Zoals de ruimte waar je zit. Deze moet neutraal zijn en opgeruimd. Het licht moet goed zijn. Er mag geen enkel ‘geluidje’ te horen zijn. Kinderen en huisdieren moet je minimaal opgesloten hebben in een geluidsdichte ruimte en ga zo maar door. Zowel de interviewer als de kandidaat dienen een perfect image neer te zetten. Vergeet vooral niet je kantoorpakkie aan te trekken. Zorg voor goed licht. Vergeet je make-up niet en zorg dat de achtergrond strak getrokken is. Sterker nog: plaats je zelf voor een immaculate witte muur! Mijn moeder zou gezegd hebben ‘poppenkast spelen’.

Dit allemaal terwijl er maar een paar dingen echt belangrijk zijn tijdens een sollicitatiegesprek:

  1. zorg dat jij en de kandidaat zich op het gemak voelen.
  2. stel echt goede selectievragen die helpen bij het wegen van de kandidaat voor de functie.
  3. zorg dat de kandidaat op de hoogte is van het gehele proces en de volgende stappen.
  4. bezorg de kandidaat een prettige ervaring heeft zodat hij positief terugkijkt op het gesprek en de organisatie waar je voor werkt.
  5. laat je niet visueel beïnvloeden. Schrijf op wat je ziet en bepaal voor jezelf dat je hier geen aannames aan verbindt. (Een heel geordende financial kan getrouwd zijn met een chaotische – out of the box denkende creatieveling en daarom in een kamer zitten die niet bij dit plaatje past.)
  6. (de belangrijkste) de beste match is de kandidaat voor de functie en de organisatie. Niet per se degene waar jij het leukste gesprek mee had.

Dus mocht je morgen wakker worden een interview hebben, werkt je internet niet in 1 keer, heb je een slechte haardag en wist je weer eens niet wat je aan moest? Is die gladde witte muur ineens behangen met familiefoto’s van het laatste familie-uitje? Loopt de kat door het scherm, begint de hond te blaffen en de peuter te huilen? Laat gaan, je bent een mens. Net zoals de kandidaat die zich net zo druk maakt om al die regeltjes die hij overal leest.