Investeer nu in je online netwerk en win volgend jaar.
Jij wilt het verhaal achter het CV, het aantrekkelijk werkgeverschap achter de vacature, maar wie is die recruiter achter dat nietszeggende LinkedIn profiel? Precies, het is geven en nemen lieve recruiters.
“Recruitment doe je met persoonlijke aandacht” staat al ruim 3 jaar bovenaan op mijn Linkedin samenvatting en dagelijks noem ik deze zin in trainingen. En ik blijf me eerlijk gezegd verbazen dat zoiets simpels niet basis is van ons werk. Dat we het kandidaat belang vaak uit het oog verliezen, ons laten leiden door de druk van de klant of ons verschuilen achter tijdsgebrek. Er zit zoveel waste (tijdsverspilling) in jouw dagelijks recruitment werk dat er echt wel efficiëntie slagen te maken zijn, waardoor de aandacht voor de kandidaat toeneemt.
En laten we die aandacht eens terug laten komen in onze online zichtbaarheid en sociale interactie. Je hebt als recruiter namelijk een zichtbare rol, je bent dé ambassadeur van de organisatie en vaak het eerste aanspreekpunt voor een kandidaat. Dan is het niet zo raar dat kandidaten jou gaan googelen of jouw LinkedIn profiel eens goed bekijken voordat ze met je in contact willen komen. Want vergeet niet: verandering van baan is een life-event. En waarom zou een kandidaat dat life-event met iemand aangaan die ze niet kennen en geen (goed) gevoel bij hebben? Vertrouwen is iets wat je moet winnen en daarvoor moet je investeren.
Hoe? Stap uit je comfort zone.
Door meer online zichtbaar te zijn, door jouw expertise te delen en waarde toe te voegen aan jouw netwerk. Hiermee val je positief op binnen jouw netwerk en onderscheid je je van alle andere recruiters. Met het delen van jouw kennis en door bijvoorbeeld een inkijkje te geven in jouw werk laat je iets van jezelf zien. Hierdoor ben je niet alleen interessant om te volgen, maar ook makkelijker benaderbaar. En dat is precies wat wij willen bereiken. Want elke recruiter is open, toegankelijk, oprecht geïnteresseerd en betrouwbaar… als ik jullie LinkedIn samenvattingen moet geloven Nu is het alleen tijd om dat ook online in daden om te zetten. Tijd om uit je comfort zone te stappen en kwalitatief goede content te maken waardoor jouw online netwerk en het aanbod aan kandidaten op termijn groeit.
Dit blog verscheen eerder op Linkedin