In 7 stappen naar de juiste functietitel
Een vacaturetekst valt of staat met de keuze van de functietitel. Het bepaalt de vindbaarheid én het doorklikmoment van de lezer. Je wilt een groot bereik realiseren en de doelgroep aanspreken met jouw ge-wel-dige vacaturetekst. Logisch. Dus vraag je goed af: welke termen gebruikt mijn droomkandidaat om deze vacature te vinden? Volg daarna dit stappenplan om tot de juiste functietitel te komen:
Stap 1: streep de interne functietitel door
Wat voor jou heel normaal is om te horen in de wandelgangen, klinkt voor een ander als abracadabra. Laat staan dat de doelgroep de functietitel intypt in de zoekbalk in Google of Indeed.
Stap 2: blijf weg bij ‘hippe’ functietitels
Hippe functietitels a.k.a. of hipstertitels zijn titels gemaakt voor én door hipsters. Het zijn functietitels waar echt niemand op zoekt. Hooguit vinden alle mensen die al werken bij het bedrijf zo’n hipstertitel grappig. Denk aan titels als:
- programmeerheld.
- chief chatter.
- koffie kunstenaar.
- groente artiest.
- inside sales hero.
Zie ook: Vacaturetitels waar je echt niet voor mag kiezen.
Stap 3: gebruik de functietitel die bovenaan het cv van de ideale kandidaat staat
Vaak is dit hét antwoord op de vraag welke functietitel je het best kan gebruiken. Door de functietitel over te nemen die bovenaan het cv van de droomkandidaat staat zorg je dat je de juiste doelgroep bereikt.
Stap 4: kies de meest gangbare functietitel
De meest gangbare functietitel is de functietitel die in de praktijk het meest wordt gebruikt. Het is goed vindbaar voor jouw droomkandidaat en tegelijkertijd creëert het herkenning. Ook is het aannemelijk dat jouw doelgroep de functietitel intikt in het zoekvenster van zoekmachines. Je slaat dus 2 vliegen in 1 klap door de meest gangbare functietitel te achterhalen via wegen zoals Google Trends.
Google Trends is eenvoudig en gratis te gebruiken. Via grafieken is het inzichtelijk hoe vaak en wanneer er op een bepaalde zoekterm is gezocht met de zoekmachine Google. Zo laat Google Trends al binnen enkele seconden zien wat de meestgebruikte zoekterm is. Een voorbeeld met de functietitels logistiek medewerker, magazijnmedewerker of orderpicker:
Bron: Google Trends 8 januari 2021
Kijkend naar de rechterkolommen zie je dat de zoekterm magazijnmedewerker de afgelopen 12 maanden in Nederland het meest is gebruikt. Dus dan is het aan te raden om die functietitel te gebruiken voor jouw vacaturetekst.
Stap 5: vul de functietitel aan met de branche
Preselectie gebeurt al bij de functietitel. Vul een algemene functietitel, zoals die van accountmanager of developer, aan met het vakgebied/het werkgebied/de sector. Bijvoorbeeld:
- accountmanager onderwijs.
- accountmanager IT.
- accountmanager techniek.
- front-end developer.
- Java developer.
- WordPress developer.
Stap 6: denk aan de toevoeging van parttime of fulltime
Wellicht zoekt jouw droomkandidaat een functie voor 24 uur. De kans is zeer aannemelijk dat hij of zij dan het woord parttime gebruikt bij de zoektocht naar vacatures. Wist je ook dat:
- er in 70% van de vacatureteksten niet staat beschreven of het gaat om een parttime of fulltime functie?
- slechts 3,5% van de parttime vacatures ook het woord ‘parttime’ bevat in de functietitel?
- een parttime werkweek er een is tussen de 12 en 36 uur per week?
Stap 7: benoem het ervaringsniveau van de functie
Betreft het een junior- of een seniorfunctie? Ook dat is het vermelden in de functietitel waard, omdat het een bepaalde aantrekkingskracht heeft op de juiste doelgroep. Tegelijkertijd stoot het de verkeerde doelgroep weer af.
- junior: 0 tot 5 jaar ervaring.
- medior: 5 tot 10 jaar ervaring.
- senior: meer dan 10 jaar ervaring.
Zo, na deze 7 stappen weet je zeker dat de functietitel opvalt én vindbaar is. Toch delen we graag nog een laatste tip als het gaat over de vindbaarheid, want het online zoekgedrag verandert continu. Controleer dus altijd bij het schrijven van een nieuwe vacaturetekst of de functietitel nog actueel is. Zo niet, dan pas je het uiteraard aan en volg je weer dit stappenplan. Wil je meer tips over het bereiken van de ideale kandidaat met jouw vacaturetekst? Dan is het boek Werven met Woorden zeker een aanrader, ook als het gaat over functietitels.
Dit artikel verscheen eerder op Voor Tekst