Hoe hoort het eigenlijk: lessen in etiquette voor recruitment sites. Aflevering 10 de sollicitatie Appendix

Bij vacaturesite Indeed zijn er twee alternatieven om te solliciteren: 

1.    sollicitatie op website van werkgever 

2.    snelsollicitatie

Allereerst de sollicitatie op website van werkgever:

 

Fig.1  Combinatiepagina Indeed met vacaturedetails met een knop sollicitatie op website van werkgever 

Op de combinatiepagina wordt bij de vacaturedetails in de rechterkolom een knop Solliciteer op website van werkgever getoond. Als de bezoeker op deze knop klikt, verschijnt de volgende webpagina:

 

Fig.2  Registratiepagina Indeed 

Indeed toont de standaard registratiepagina van de site, dit is in schijnbare tegenspraak met de titel van de knop sollicitatie op website van werkgever, die juist doet vermoeden dat de bezoeker naar de website van de vacaturehouder zou worden gestuurd om daar te solliciteren. 

Het enige wat Indeed op deze pagina daarover zegt, is: Je kunt ook rechtstreeks op de website van het bedrijf solliciteren. Er wordt geen link geboden naar de website van het betreffende bedrijf, de bedrijfsnaam wordt niet eens genoemd. Een ronduit onbehoorlijke werkwijze van Indeed en ik vraag me af of vacaturehouders die voor deze optie kiezen, bekend zijn met de manier waarop Indeed dit afhandelt. Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen. Echter, navraag bij uitzender Randstad leverde uitsluitend ontwijkende antwoorden op van de afdeling “Voorlichting”. Het lijkt er dus op dat Randstad zich niet interesseert voor de gebruikservaring van haar mogelijk toekomstige uitzendkrachten.

Sinds het onderzoek heeft Indeed aanpassingen verricht aan dit proces. Meer informatie over deze veranderingen zijn te vinden in het artikel Indeed frustreert werkzoekende sollicitanten én werkgevers op RecruitmentMatters. Vervolgens heeft Indeed nogmaals een aanpassing gedaan, zie  Indeed wijzigt haar ‘knopstrategie’ wederom, terug naar de oude situatie.


Binnen de behandeling van de het sollicitatieproces wordt in deze Appendix gekozen voor de Snelsollicitatie omdat deze binnen de Indeed site wordt afgehandeld:

 

Fig.3  Combinatiepagina Indeed met vacaturedetails met een snelsollicitatie

Als de bezoeker op de knop Snelsollicitatie klikt, verschijnt de volgende webpagina:

 

Fig.4  Registratiepagina Indeed, 1

Indeed laat de bezoeker impliciet akkoord gaan met de algemene voorwaarden, cookiebeleid en privacybeleid indien de bezoeker kiest voor doorgaan via e-mail danwel via Google, Apple of Facebook. Voor zover mij bekend is dit niet correct (in ieder geval ivm privacybeleid) en vraagt in plaats daarvan om een actieve opt-in van de gebruiker.

Als de bezoeker een e-mail adres opgeeft en op de dan actieve knop Doorgaan klikt wordt het volgende scherm zichtbaar 

 

Fig.5  Registratiepagina Indeed, 2

Indeed verwelkomt de bezoeker terug. Terug waarvan? Het is volstrekt onduidelijk waarom Indeed deze boodschap toont. Verwarrend.

De bezoeker heeft op de vorige incarnatie van deze webpagina aangegeven met een e-mail adres te willen registreren, en niet via één van de genoemde partijen. Desondanks geeft Indeed nogmaals de optie om via Google te registreren. Hinderlijk.

Het inloggen met een e-mail adres en wachtwoord kan, maar wordt ondergeschikt aan de Google optie weergeven. Onfatsoenlijk.

Als op de link in plaats daarvan inloggen met een wachtwoord wordt geklikt, wordt het volgende scherm getoond:

 

Fig.6  Inlogpagina Indeed

Indeed laat de bezoeker hier impliciet akkoord gaan met de algemene voorwaarden, cookiebeleid en privacybeleid terwijl dit al een fase eerder was gedaan. Onzorgvuldig en nog altijd onjuist omdat hier een actieve opt-in van een bezoeker noodzakelijk is.

 

Fig.6a  Inlogpagina Indeed,  foutmelding

Als een bezoeker vergeten is een wachtwoord in te voeren (zie Fig.6a hierboven) dan wordt het veldlabel, de veldomranding en de foutmelding in rood weergegeven. Indeed pakt uit om de bezoeker zich zo klein mogelijk te laten voelen. Tegelijkertijd is de foutboodschap onzorgvuldig (er is geen fout wachtwoord ingevoerd; er is niets ingevoerd) en niet behulpzaam. Op een klein invoerformulier zoals bovenstaand formulier kan worden volstaan met een behulpzame foutboodschap in en vet lettertype. Dus zonder alle rode drukte die Indeed maakt.

 

Fig.6b  Inlogfunctie Indeed, CAPTCHA-validatie

Een probleem met deze pagina is dat het wachtwoord wordt gewist als de bezoeker op de knop Inloggen klikt maar vergeten is een vinkje te zetten bij de checkbox I am human. Het betekent dat de bezoeker nodeloos wordt belast met het herhaald invoeren van het wachtwoord als gevolg van een simpele vergissing. Dit is een bijzonder onvriendelijke interactie van Indeed en dient sterk afgeraden te worden bij een online registratieproces.

Daarnaast wordt de bezoeker in haar proces onderbroken om aan te geven of hij/zij/x wel een mens is. Een vorm van omgekeerde bewijslast; tenslotte is de bezoeker een mens. Waarom moet Indeed een bezoeker die wil registreren of inloggen belasten met het bevestigen wat Indeed zelf dient zeker te stellen: namelijk dat de site niet met een bot te maken heeft. Val daar een bezoeker niet mee lastig, en zeker geen bezoeker die ook nog eens de bereidheid heeft getoond om zich te registreren. 

Na inlog krijgt de bezoeker dit scherm te zien:

 

Fig.7  Bevestiging van inlog, Indeed

Dit doet me sterk denken aan de boodschappen van recruitment sites bij verschillende stappen van het proces van vacature-alerts (Aflevering 7). Hier worden ook om de haverklap bevestigingen gegeven met een uitroepteken, zoals hierboven: Gelukt!. Alsof het niet de gewoonste zaak van de wereld is om te in te loggen bij je account. Overigens niet voor Indeed, want daar is het een uitzonderlijke situatie gezien de melding. Het ziet er allemaal erg knullig uit. 

En wat betekent die lila vorm achter de arm met opgestoken duim. Ik heb geen idee wat het moet voorstellen en vraag me af op welke manier dit behulpzaam is in de journey van de bezoeker.

Als de bezoeker op de link Doorgaan naar sollicitatie klikt dan wordt onderstaand scherm getoond.


Fig.8   Sollicitatieformulier van de vacaturehouder

Ik ben nu plotseling, zonder enige aankondiging, terechtgekomen op het sollicitatieformulier van de vacaturehouder. Een compleet andere site dus. En daar was het wel prettig geweest als Indeed me daarop had voorbereid door dit duidelijk te melden. Maar dat is dus niet het geval.


 m

Fig.9  Combinatiepagina Monsterboard met vacaturedetails met een knop Snel solliciteren

Ook Monsterboard heeft twee manieren van solliciteren: Snel solliciteren en Solliciteren. Eerst maar eens op de knop Snel solliciteren geklikt:

 

Fig.10  Registratiepagina Monsterboard

Snel solliciteren moet de bezoeker dus met een korreltje zout nemen, want eerst dient er geregistreerd te worden. Vanuit het perspectief van de bezoeker is hiervoor geen enkele noodzaak, tenslotte vereist een sollicitatie op een vacature toch geen registratie bij de site waar de bezoeker die vacature heeft gevonden?

Er is overigens nog iets anders aan de hand, en dat is een impliciete opt-in waar de bezoeker in wordt gefrommeld door Monsterboard, getuige onderstaande tekst:

Door verder te gaan, ga je akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid van Monsterboard. Door verder te gaan, stem je ermee in dat Monsterboard je vacatureaanbevelingen stuurt op basis van vacatures waarop je solliciteert en voorkeuren die je deelt, loopbaanadvies en content, en updates over diensten en functies van Monsterboard. Je kunt je op ieder gewenst moment afmelden door op de relevante link te klikken onderaan de e-mails die we je toesturen, of door je e-mailopties bij te werken in je communicatievoorkeuren.

Zonder aan de bezoeker expliciet goedkeuring te vragen, bepaalt Monsterboard dat de bezoeker akkoord is met de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid. Alsof het niets is. En dan is er ook nog de vrijbrief die Monsterboard meent te claimen om de bezoeker allerlei marketing materiaal te sturen. Maar… geen zorg want onderaan de e-mails kan je je afmelden. De wereld op zijn kop. In plaats van de bezoeker te laten bepalen wat interessant genoeg is om per e-mail te ontvangen, gooit Monsterboard een kwak spaghetti in het gezicht van de bezoeker en kijkt vervolgens wat er blijft plakken.


Ik klik op de knop Heb je nog geen account? Meld je aan en krijg exact dezelfde pagina te zien maar met de primary call-to-action Account aanmaken in plaats van Inloggen.


Fig.11  Combinatiepagina Monsterboard met vacaturedetails met een knop Solliciteren

Als de bezoeker op de knop Solliciteren klikt wordt onderstaand scherm getoond:

 

Fig.12  Tussenpagina Monsterboard om het e-mail adres van een bezoeker te verkrijgen

Monsterboard maakt links bovenaan de naam van de werkgever bekend (ANWB) maar geeft geen enkele nadere context waardoor de bezoeker snapt op welke vacature wordt gesolliciteerd. Een functietitel en een locatie in combinatie met de bedrijfsnaam lost dit probleem eenvoudig op. 

Monsterboard probeert hier het e-mail adres van de bezoeker te bemachtigen vlak voordat de controle wordt overgegeven aan de site van de vacaturehouder. Onfatsoenlijk.

 

Fig.13  Sollicitatieformulier vacaturehouder

Het is verwarrend om te moeten constateren dat een snelsollicitatie bij Monsterboard meer tijd in beslag neemt dan een sollicitatie. Is de term snelsollicitatie soms een marketingtruc om bezoekers zich zonder noodzaak te laten registreren? 

Zijn vacaturehouders van Monsterboard zich hiervan bewust, en dat deze werkwijze impact kan hebben op het aantal sollicitaties van op vacatures?

 


Fig.14 Combinatiepagina Nationale Vacaturebank (NVB) met vacaturedetails met een knop solliciteren

Ook Nationale Vacaturebank (NVB) heeft twee manieren van solliciteren: solliciteren en solliciteer op website van werkgever. Opvallend is al de inconsistentie in naamgeving van de twee opties, een meervoudsvorm (solliciteren) en een enkelvoudsvorm (solliciteer op website werkgever). 

Eerst maar eens op de knop Snel solliciteren geklikt:


Fig.15 Combinatiepagina Nationale Vacaturebank (NVB) met vacaturedetails met een knop solliciteer op website van werkgever

Overigens kan in deze situatie bij een klik op de knop solliciteer op website van werkgever het volgende gebeuren:

Fig.16 HTTP 404 pagina van Centric, de link (=vacature op NVB) is niet gevonden op de website van de vacaturehouder

De bezoeker krijgt geen vacature te zien maar een 404-pagina. Dit is een bijzonder slechte ervaring en kan een terechte aanleiding zijn voor de bezoeker om de site te verlaten. NVB heeft blijkbaar haar controleproces niet op orde die zou moeten garanderen dat een uitgaande link (de vacature) tot een presentatie van die vacature (of beter nog een sollicitatieformulier voor die vacature) leidt.

Een poging met een andere vacature levert wel een resultaat:

 

Fig.17 Vacature detailpagina bij vacaturehouder

De bezoeker krijgt een vacature detailpagina te zien met de details van de aangeklikte vacature. Maar dat is niet wat de bezoeker heeft aangegeven. De bezoeker wil solliciteren op deze vacature, op de site van de werkgever. Maar komt terecht op de vacature detailpagina van de werkgever, waar alsnog op een knop Solliciteer moet worden geklikt alvorens de bezoeker kan beginnen met de sollicitatie. Een ietwat teleurstellende ervaring.

NVB biedt een bezoeker de keuze om al dan niet te registreren voordat een sollicitatie wordt gedaan en dat is een goede ervaring voor de bezoeker. Het zou nog beter zijn als NVB de keuze om zonder account/profiel te solliciteren als eerste van de twee opties biedt, want nu is er een gerede kans dat een bezoeker een account aanmaakt omdat hij/zij/x denkt dat het vereist is om te solliciteren, simpelweg omdat deze optie bovenaan staat en de bezoeker niet altijd verder kijkt dan die eerste optie.




Fig.18 Combinatiepagina Jobbird met vacaturedetails en een knop Nu solliciteren

Bij de vacaturesite Jobbird staat onder de knop Nu solliciteren de tekst Dit kan al binnen 1 minuut. En dat is blijkbaar relevant, want bij veel andere vacatures vind je de tekst Solliciteer op de website van de werkgever. En blijkbaar kan dat dan niet binnen 1 minuut?:

 

Fig.19 Combinatiepagina Jobbird met vacaturedetails en een knop Nu solliciteren, 2

Hiermee heeft ook Jobbird twee vormen van solliciteren, alleen blijkt dat niet uit de knoptekst, maar uit het onderschrift (Dit kan al binnen 1 minuut, of Solliciteer op de website van de werkgever). Onverstandig, want hiermee is het voor de bezoeker niet duidelijk dat er verschillende processen zijn en kan dit weleens tot verbazing of irritatie leiden als de bezoeker plotseling wordt overgeheveld naar een externe site om de sollicitatie verder af te wikkelen. 

Dan is er ook nog de knoptekst Nu solliciteren. De onnodige toevoeging Nu lijkt zo weggelopen uit een marketing leerboek om hiermee twijfelende bezoekers alsnog over de streep te trekken. Maar dat is juist in het geval van een sollicitatie ongewenst. De vacaturehouder wil liever geen twijfelende sollicitanten maar overtuigde sollicitanten. Het woordje Nu gooit roet in dat eten. 

Daarnaast is het woordje Nu een beetje knullig, want welke online sollicitatie is nou niet direct? Of kan ik ook solliciteren en dat mijn sollicitatie over een uur wordt verzonden?

En dan is er ook nog het volledige werkwoord: Solliciteren juist weer minder actiegericht dan de enkelvoudsvorm solliciteer. Verder is deze aanspreekvorm correct, er is slechts één bezoeker die naar deze vacature op het scherm kijkt. 

En als laatste, stel dat de conversie hoger is met de knoptekst Nu solliciteren (ten opzichte van het neutrale, maar persoonlijke en actiegerichte solliciteer), welke bezoekers heb je dan tot sollicitant gepromoveerd en is de vacaturehouder blij met deze extra sollicitanten. Een waardevolle onderzoeksvraag die recruitment sites maar eens moeten trachten te beantwoorden.

Afijn, eerst maar eens solliciteren binnen de minuut: 


Fig.20 Sollicitatieformulier Jobbird

Dit moet toch lukken om binnen één minuut op die hardroze knop te klikken.

Jobbird toont bovenaan de functietitel, locatie en bedrijfsnaam van de vacature waarop gesolliciteerd gaat worden en bewijst de bezoeker daarmee een grote dienst (ten opzichte van de nodige collega recruitment sites).

 

Fig.21 Sollicitatieformulier Jobbird, ingevuld

Dit is inderdaad ruim binnen de 1 minuut in te vullen, zolang je maar geen fouten maakt. Nadat op de knop Verstuur sollicitatie is gedrukt, krijgt de bezoeker onderstaande melding te zien:

 

Fig.22 Bedankt pagina/pop-up Jobbird

Er is bij Jobbird geen noodzaak tot registratie of het aanmaken van een profiel/cv als voorwaarde om via de site te kunnen solliciteren. En dat is vanuit het perspectief van de bezoeker een groot pluspunt.

Als Jobbird bedankt pagina/pop-up heeft maar een zeer beperkte waarde voor de sollicitant. Eigenlijk is deze pagina uitsluitend bedoeld om de bezoeker te verleiden tot het achterlaten van een cv op Jobbird en niet om de bezoeker te informeren over volgende stappen in het sollicitatieproces, tonen van vergelijkbare vacatures als degene waar net op is gesolliciteerd (hier dus wel, dit in tegenstelling tot het tonen van vergelijkbare vacatures (in de lay-out van het vacature zoekresultaat, identiek aan hoe de vacatures in een vacature-alert e-mail worden getoond) wanneer de bezoeker de vacaturedetails van een andere vacature bekijkt), meer (contact)informatie over de werkgever/vacaturehouder en recruiter, eventueel aanmaken van een vacature alert voor vergelijkbare vacatures, terug te gaan naar de vacature, terug te gaan naar het vacature zoekresultaat. En eventueel andere, voor de bezoeker, relevante informatie.

Als laatste is er nog de uitroepteken achter de tekst Bedankt, Marc! Hier stijgt de geur van een Nationale Postcodeloterij mailing uit op. Het is beter en voldoende om het uitroepteken achterwege te laten. Staat menselijker en een stuk minder hijgerig. 

Hoewel onvermeld in de bedankt pagina stuurt Jobbird de sollicitant een bevestiging per e-mail toe:

 

Fig.23  E-mail bevestiging van online sollicitatie, Jobbird

Jobbird zou er goed aan doen om de komst van deze e-mail op de bedankt pagina aan te kondigen. 

Verder is het goed om de werkgever naast de functietitel te melden

Maar in de titel van de e-mail wordt wel de functietitel van de vacature vermeld en in de body van de e-mail staat ook nog de locatie en de werkgever vermeld.

De afzender is helaas een e-mail adres met daarin de tekst noreply. Het bekent dat de bezoeker bij vragen of opmerkingen niet eenvoudigweg de vacature kan gebruiken om met Jobbird te communiceren. Dat lijkt me een gemiste kans in de dienstverlening van Jobbird.


Als de bezoeker klikt op de knop Nu solliciteren met onderschrift Solliciteer op de website van de werkgever dan krijgt de bezoeker de vacaturepagina op de site van de werkgever te zien:

 

Fig.24 Vacature detailpagina vacaturehouder

De bezoeker krijgt in dit geval een vacaturedetailpagina te zien met de details van de aangeklikte vacature. Maar dat is niet wat de bezoeker heeft aangegeven. De bezoeker wil solliciteren op deze vacature, op de website van de werkgever. Maar komt terecht op de vacature detailpagina van de werkgever, waar alsnog op een knop Apply for this job moet worden geklikt alvorens de bezoeker kan beginnen met de sollicitatie. Een wat teleurstellende ervaring.

Jobbird vraagt de bezoeker niet om te registreren en vraagt evenmin om aanvullende gegevens (zoals bijvoorbeeld een e-mail adres) voordat de bezoeker wordt overgedragen aan de site van de vacaturehouder. En dat is vanuit de bezoeker gezien een goede ervaring.




Bij uitzender Randstad is het voor het aanmaken van een vacature-alert al noodzakelijk om een account bij de site aan te maken, dus het hoeft geen verbazing te wekken dat dit bij het solliciteren op een vacature ook het geval is. Overigens is het goed te vermelden dat Randstad alleen op de vacature detailpagina een knop om te kunnen solliciteren toont, en niet al op de vacature zoekresultaat pagina:

 

Fig.25  Vacature detailpagina Randstad

De knop solliciteren is weinig dominant aanwezig in het blauwe vlak, maar blijft met scrollen wel altijd zichtbaar en wordt ook duidelijker doordat er minder informatie in het blauwe vlak wordt getoond:

 

Fig.26  Vacature detailpagina Randstad, 2

Als de bezoek op de knop solliciteren klikt, krijgt de bezoeker een sollicitatieformulier/registratiepagina te zien, inclusief stappen voor het aanmaken van een profiel. Een onnodige en wel zeer intrusieve manier voor het completeren van een online sollicitatie:

 

Fig.27 Sollicitatieformulier Randstad

Deze exercitie heb ik al moeten ondergaan bij het aanmaken van een vacature-alert, maar het is nog altijd een bijzonder uitgebreide, en vanuit het perspectief van een bezoeker onnodige, exercitie:

 

Fig.28 Sollicitatieformulier Randstad

Nadat op de knop versturen (wat is er mis met solliciteren, of liever nog wat persoonlijker: solliciteer? Want dat is wat de bezoeker gaat doen. Nu lijkt het er op dat de gegevens worden opgeslagen met de verwachting dat er nog een sollicitatiestap volgt, maar niets is minder waar) is geklikt, krijgt de bezoeker de bedankt pagina te zien.

Fig.29 Bedanktpagina Randstad, 1

De bedanktpagina van Randstad is uitgebreid (in ieder geval is de pagina erg lang) maar er ontbreekt een cruciaal stuk informatie : de vacature waarop is gesolliciteerd. Op z’n minst de functietitel, maar het liefst ook de locatie en de werkgever/vacaturehouder. En als laatste ook nog een link naar de vacature. 

Fig.30 Bedanktpagina Randstad, deel 2

 

Fig.31 Bedanktpagina Randstad, deel 3

Verder ontvangt de sollicitant ook nog een automatisch gegenereerde e-mail met als titel , we hebben je sollicitatie ontvangen en als afzender Randstad:

 

Fig.32  E-mail Randstad in reactie op sollicitatie

Ook in de bedankt e-mail van Randstad wordt, in navolging van de online bedanktpagina, geen melding gemaakt van de vacature waarop is gesolliciteerd. Op z’n minst de functietitel, maar het liefst ook de locatie en de werkgever/vacaturehouder. En als laatste ook nog een link naar de vacature. 

Inderdaad, ook hier is er sprake van een vermijdbaar leesteken. In de tekst (Je sollicitatie is binnen!) is een vermijdbaar uitroepteken aanwezig. 

Een aanzienlijk beter alternatief, waarbij Randstad de wereld niet vanuit het eigen perspectief zou bekijken maar juist vanuit het perspectief van de bezoeker, is dit: Bedankt voor je sollicitatie. En in dit geval is een uitroepteken zelfs mogelijk zonder dat je er een Nationale Postcodeloterijgevoel bij krijgt: Bedankt voor je sollicitatie! De ontvanger kan, afhankelijk van de grootte van zijn/haar/x gevoel voor eigenwaarde, oprecht geloven dat de afzender blij is met deze sollicitatie.

Het tutoyeren van de ontvanger is altijd een risicogebied omdat ook dit heel snel een Nationale Postcodeloterijgevoel oproept. En dat wil je niet als afzender, aangezien de bezoeker dan negatieve associaties kan hebben (“dit gaat me onvermijdelijk op enig moment geld kosten”) met de inhoud van de e-mail.

De bedankt e-mail van Randstad bevat naast het bedanken voor de sollicitatie nog een link en een knop naar alle vacatures, een link om topwerkgevers (hoe weet Randstad wat topwerkgevers voor mij zijn? Of zijn dit topwerkgevers voor Randstad…), een item over vaste banen, een item over het vergroten van je kansen (maar met een link naar alle vacatures), een item over vragen stellen aan Randstad, een mogelijkheid om deze e-mail te beoordelen via emoticons en een footer met o.m. social bedelbuttons.


Fig.33  E-mail Randstad in reactie op sollicitatie, deel 2 

 




Fig.34  Vacature detailpagina Adecco met knop Solliciteer

Bij uitzender Adecco is op de vacaturedetailpagina een zeer duidelijke sollicitatieknop aanwezig. Met als knoplabel de tekst solliciteer, zonder nodeloze toevoeging, een goede situatie.

Maar als  ik op de sollicitatieknop klik, verandert het verhaal:

 

Fig.35  Inlogpagina Adecco 

De relatie met de vacature waarop wordt gesolliciteerd is plotsklaps verdwenen. Als bezoeker kan ik gaan twijfelen of ik wel de juiste vacature heb aangeklikt om op te solliciteren. Het is aan te bevelen om de functietitel (locatie, vacaturehouder) zichtbaar te houden zodat de sollicitant de zekerheid heeft op de juiste vacature te solliciteren. Het ontbreken van die zekerheid kan ervoor zorgen dat de bezoeker het sollicitatieproces voortijdig afbreekt (en niet noodzakelijkerwijs de sollicitatie zal herhalen).

Voor een sollicitatie bij Adecco is een account niet noodzakelijk, na het invullen van een e-mail adres krijg ik dit sollicitatieformulier te zien:

 

Fig.36  Sollicitatieformulier Adecco

Herinner je de sollicitatieknop op de vacaturedetailpagina nog? Precies daar was de knoptekst Solliciteer. En hier zien we helaas een andere knoptekst, met het volledige werkwoord Solliciteren. Terwijl er toch maar één persoon (de bezoeker) deze actie kan uitvoeren. En daarmee een knoptekst Solliciteer de beste optie is, ook al omdat er meer actie vanuit gaat.

Er wordt niet teveel informatie gevraagd, en het is mogelijk om zonder cv en motivatie te solliciteren. Wat Adecco aan deze sollicitatie heeft is zeer twijfelachtig, maar er zullen ongetwijfeld reden zijn voor deze keuze. Verder kan ik als bezoeker ervoor kiezen om me niet te laten spammen met direct marketing vanuit Adecco. En dat is ook fijn

Minder fijn is het feit dat geuploade documenten niet groter mogen zijn dan 3 Mb. Daar gaat al dat opmaakwerk. En ook het aantal toegestane extensies is zeer beperkt:

 

Fig.37  pop-up  Adecco bij upload cv

Nadat ik heb gesolliciteerd, krijg ik deze pagina te zien:

Fig.38 Bedankt pagina Adecco

Op de, zeer korte, bedankt pagina wordt geen melding gemaakt van de vacature (functietitel, locatie, werkgever/vacaturehouder) waar de bezoeker op heeft gesolliciteerd, wat op zich toch wel een interessant gegeven is. Zeker voor een bezoeker die actief op zoek is naar een baan en er al een paar sollicitaties op heeft zitten. Wat wel prettig is dat Adecco een zeer concrete termijn noemt waarbinnen contact wordt opgenomen (2 werkdagen). Snel en duidelijk!

Wat ik ook mis is het tonen van vergelijkbare vacatures, de mogelijkheid om terug te gaan naar de vacaturedetailpagina van de vacature waar ik net op heb gesolliciteerd (om een en ander nog eens na te lezen, de vacature op te slaan of af te drukken, eventuele links te volgen, etc.).

De knop Ga naar vacatures gaat naar een vacatureselectiescherm waar alle vacatures worden getoond; zonder de zoektermen en/of filtercriteria die ik had ingevuld... Dat is extreem onhandig, de kans dat de bezoeker herhaald deze informatie gaat invullen lijkt me niet zo groot. Dag bezoeker…

Adecco geeft ook een vreemde vibe af met de titel Je hebt gesolliciteerd! In dit geval lijkt het er zelfs op dat Adecco in eerste instantie niet had verwacht dat de bezoeker wel kon solliciteren, maar het is toch gelukt. Niet veel beter is We hebben je sollicitatie ontvangen! Alsof er met flessenpost wordt gewerkt. Ik ga er vanuit dat een bezoeker mag verwachten dat de sollicitatie bij Adecco aankomt zonder dat er slingers, ballonnen en bloemen moeten worden aangedragen. Is dit weer een gevalletje retail marketing die het recruitment domein is binnengeslopen? Ik denk het.

Ik heb in eerste instantie gesolliciteerd zonder cv toe te voegen omdat het niet verplicht was gesteld. Maar eigenlijk zou Adecco dat wel moeten doen want ik krijg vervolgens dit mailtje:

 

Fig.39 E-mail Adecco met verzoek om mijn cv te uploaden

De titel van de e-mail geeft geen hint van welk bedrijf deze e-mail afkomstig is, ook wordt de functietitel vacature niet genoemd of de aanleiding (een online sollicitatie).

Adecco geeft geen uitleg/link om het de ontvanger makkelijk te maken een cv te uploaden.

De e-mail maakt niet voldoende duidelijk dat het proces stopt als de ontvanger geen cv levert.

Al met al een matige ervaring; ik ga er daarbij vanuit dat deze e-mail geen onderdeel is van het vaste proces van Adecco. Het ontbreken van enige branding wijst ook naar die kant. Adecco zou er goed aan doen om dit type e-mails niet aan de verbeeldingskracht van medewerkers over te laten maar dit in onderdeel te laten zijn van het vaste sollicitatieproces.

Als ik wel een cv aanbied tijdens de sollicitatie krijg ik deze automatische bedankt e-mail:

 

Fig.40  Bedankt email Adecco

Helaas heeft de bedankt e-mail van Adecco een noreply e-mail adres als afzender en daarmee zegt Adecco dus dat ze geen reactie van de sollicitant wenst te ontvangen.

Verder maken de disclaimer en de daarboven staande tekst ruim 30% van de content uit. En waarom is deze tekst in hemelsnaam aanwezig. Het maakt het eerste aanzicht van de e-mail erg vol en druk en geen ontvanger zal deze teksten tot zich nemen. 

De aanhef is zeer goed, maar helaas meldt Adecco geen termijn waarbinnen contact met de sollicitant gaat worden opgenomen. Dat is een kans gemist om duidelijkheid te geven. 

Daarnaast missen componenten die een bedankt e-mail waardevol maken als een trigger voor potentieel vervolgbezoek of herhaalbezoek:

    Link naar de vacature waarop is gesolliciteerd

    Link naar het oorspronkelijke zoekresultaat (inclusief zoektermen en geselecteerde filter- en sorteringsopties)

    Link naar vergelijkbare vacatures

    Link naar de site van de opdrachtgever

    Een link ontbreekt naar de gemelde mogelijkheid om je profiel aan te passen



Fig.41  Vacature detailpagina Manpower

Op de vacaturedetailpagina van Manpower is de knop SOLLICITEER NU redelijk duidelijk aanwezig hoewel het beter zou zijn geweest om de knop in een afwijkende, opvallende kleur te tonen zodat de bezoeker deze niet over het hoofd kan zien. Verder is de toevoeging NU niet relevant, een bezoeker hoeft niet extra geprikkeld worden om op de knop te klikken, een sollicitatie is niet te vergelijken met een impulsaankoop zoals bij online retail wel nadrukkelijk het geval is.

Nadat de bezoeker op de knop heeft geklikt, toont Manpower het sollicitatieformulier:

 

Fig.42  Sollicitatieformulier Manpower

Heel prettig is dat Manpower de functietitel en de locatie bovenaan het sollicitatieformulier toont. Het is ook meteen een link om terug te gaan naar de vacature als je nog iets wilt nakijken. 

Daarnaast is het bij Manpower niet nodig om je te registreren en dat is een dikke plus voor dit sollicitatieproces.

Een prettige bijkomstigheid, de knop is van SOLLICITEER NU tot SOLLICITEER ingekrompen, de beste labeltekst voor deze knop. Als ook nog de CAPS LOCK kan worden uitgezet dan was het helemaal prachtig geweest.

Na sollicitatie krijg ik de bedanktpagina te zien:

 

Fig.43  Bedanktpagina Manpower

De pagina toon bovenaan de functietitel en de locatie van de vacature. Heel prettig, en wederom is deze informatie als link beschikbaar waardoor ik kan terugspringen naar de vacature waarop ik net heb gesolliciteerd. 

De sollicitant wordt gefeliciteerd (met uitroepteken, waarom?) met het feit dat de sollicitatie is verzonden? Betekent het dat de sollicitatie niet is aangekomen?

Wel is er een concrete termijn (2 werkdagen) waarbinnen een medewerker van Manpower contact gaat opnemen met de sollicitant.

En er is een upsell om een account op Manpower aan te maken inclusief call-to-action

Helaas moet de sollicitant ook de nodige belangrijke mogelijkheden missen:

    Link naar het oorspronkelijke zoekresultaat (inclusief zoektermen en geselecteerde filter- en sorteringsopties)

    Link naar vergelijkbare vacatures

    Link naar de site van de opdrachtgever


Verder krijgt de sollicitant een e-mail van Manpower die bijzonder weinig opheeft met de bedanktpagina:

 

Fig.44  Bedankt e-mail Manpower

Wat goed dat je hebt gesolliciteerd? Waarom kiest Manpower ervoor om haar e-mail titel zo te laten beginnen? Waarom zegt Manpower dat? Had de uitzenders soms verwacht dat het de bezoeker niet zou lukken? Het is weer wel erg goed dat Manpower de functietitel vermeld, jammer dat ze de eigen naam niet noemt. Dat is voor de ontvanger wel zo makkelijk. 

    Link naar de vacature waarop is gesolliciteerd

    Link naar het oorspronkelijke zoekresultaat (inclusief zoektermen en geselecteerde filter- en sorteringsopties)

    Link naar vergelijkbare vacatures

    Link naar de site van de opdrachtgever

    Een link ontbreekt naar de gemelde mogelijkheid om je profiel aan te passen

Er is een wel upsell om een account/profiel aan te maken inclusief een call to action. Prima, na de sollicitatie een account aanmaken is heel wat beter dan voorafgaand aan de sollicitatie dit verlangen. Manpower snapt het.

Verder wordt veel ruimte ingenomen om de corporate structuur van ManpowerGroup te laten zien. Is dit iets waar sollicitanten om hebben gevraagd? Als dat niet het geval is, gewoon lekker weglaten. Maakt de e-mail een stuk rustiger en overzichtelijker

En dan is er nog een engelse tekst aan het eind die mij verbiedt om te reageren op deze e-mail. Wat bijzonder vreemd is aangezien het e-mail adres info@manpower.nl is, wat juist doet aannemen dat je wel kan reageren. Wat overigens voor een ontvanger best prettig kan zijn.

Hoewel er geen noreply in het e-mail adres van de afzender staat, is er toch geen behoefte bij Manpower om reactie van sollicitanten te ontvangen via dit e-mail kanaal. En dat is een kans gemist om het leven van een sollicitant makkelijk te maken als er vragen zijn. Maar een kniesoor die daar op let, er zijn tenslotte toch meer dan voldoende sollicitanten… 

 



Fig.45  Vacature detailpagina Timing met SOLLICITEER DIRECT knop

Als laatste dan het sollicitatietraject bij Timing. Op de vacaturedetailpagina zien we een opvallende knop met een knoptekst in uitsluitend hoofdletters (een all-caps tekst is minder goed leesbaar dan een tekst in kleine letters. En al die hoofdletters staan ook zo schreeuwerig). Verder voegt het woord DIRECT niets toe aan de bereidheid van een bezoeker om te solliciteren. In tegenstelling tot een aanschaf op een retail site is een sollicitatie (hopelijk) geen impulsieve beslissing, maar juist goed overwogen. Alleen het woord SOLLICITEER (maar dan in kleine letters) is meer dan voldoende actiegericht.

En dan is er nog iets met die knop, want als de bezoeker met de muis over de knop navigeert wordt de knop wit, met een rode rand en met rode letters. Waarmee de knop er minder actief uitziet dan daarvoor.

Als laatste staat de knop helemaal bovenaan, de bezoeker kan solliciteren voordat ook maar enige informatie over de vacature is gelezen. Dat werkt impulsief gedrag juist wel in de hand, en de vraag is of je hier als vacaturehouder blij van moet worden.

Als ik op de SOLLICITEER DIRECT knop klik, krijg ik dit scherm te zien:


Fig.46 Sollicitatiepagina Timing

Dat is best wel schrikken, zijn er werkelijk vijf stappen nodig om bij Timing een sollicitatie te completeren? Ik had gehoopt dat ik op een sollicitatieformulier zou komen, maar die hoop is grondig de bodem ingeslagen.

Ik moet een account aanmaken. Waarom?

 

Fig.47  E-mail met bevestiging inschrijving Timing

Na dit overbodige intermezzo kom ik bij stap 2 van het sollicitatieproces van Timing aan:

 

Fig.48  Sollicitatiepagina, 2 Timing

Weer het juichende uitroepteken boven de koptekst. Waarom toch. En het quasi-joviale Laten we nu elkaar écht beter leren kennen. Los van het feit dat het een tenenkrommende zin is, slaat de inhoud nergens op. Gaat Timing mij beter leren kennen door mijn voor- en achternaam? Natuurlijk niet! Laat dit soort onzin dan ook achterwege.

En moet ik aannemen dat Voornaam en Achternaam verplicht zijn omdat bij Geboortedatum de tekst optioneel staat? Ik vermoed dat de gebruiker is geholpen met duidelijkheid, dus geef dat dan ook. Dan kan je eventueel de tekst optioneel ook achterwege laten, hoewel het geruststellend kan zijn als je ziet dat je niet op voorhand op leeftijd wordt afgeserveerd.

Na klik op de knop Volgende krijg is de derde stap te zien:

 

Fig.49  Sollicitatiepagina, 3 Timing

Het flauw-grappige Wel zo handig als we jou persoonlijk willen benaderen is volstrekt overbodig en misplaatst maar zal ongetwijfeld zijn aangesmeerd door een copywriter met marketing roots.

Klikken op Volgende levert de vierde pagina van de sollicitatiesaga bij Timing op:

 

Fig.50  Sollicitatiepagina, 4 Timing

Ik word weer eens gefeliciteerd (Top Marc!), het valt bijna tegen dat er geen slingers te zien zijn en trompetgreschal te horen.

Maar stap 4 beperkt zich niet tot 1 simpele stap, het zijn er eens twee. Volstrekt onduidelijk is waarom er dan geen zes stappen zijn gedefinieerd. Of vond Timing dat echt teveel… 

In stap 4 zit dus ook de werkervaring:

 

Fig.51 Sollicitatiepagina, 4 Timing

En als ik hier dan op Volgende klik, krijg ik eindelijk stap 5 te zien:

 

Fig.52  Sollicitatiepagina, 5 Timing

Waar van de bezoeker een stuk proza wordt verwacht en beschikbaarheid moet aangeven. Hier wordt een link naar de vacature gegeven om de proza op maat te maken voor de functie waarop wordt gesolliciteerd.

Als de sollicitant op de CONTROLEREN knop klikt (waarom controleren? Alles is toch al gecontroleerd en dit scherm vraag geen controle van de beschikbare velden (motivatie is tenslotte optioneel)), wordt dit scherm getoond:

 

Fig.53  Sollicitatiepagina, 5 Timing

Omdat de ingevoerde gegevens niet binnen één scherm zijn ingevoerd, moet Timing wel een overzichtspagina geven om de bezoeker de gegevens nog te laten controleren.

Niet in vijf maar in zeven stappen een sollicitatieformulier invullen dat in één stap had gekund, dat is de keuze die Timing maakt. Zeven keer klikken op een vermijdbare knop. Omdat het om een sollicitatie gaat, is het redelijk te veronderstellen dat de bezoeker hier (in tegenstelling tot een retail site) in mee zal gaan, maar het gaat zonder lach om de lippen.

Als de bezoeker de knop VERSTUREN aanklikt, wordt de bedanktpagina getoond:


Fig.54  Bedanktpagina Timing

Kijk, een vrolijke bedanktpagina, met een aantal zinnige informatiepunten en een promopraatje. Maar verder verrassend weinig relevante opties, zoals bijvoorbeeld:

    Link naar de vacature waarop is gesolliciteerd

    Link naar het oorspronkelijke zoekresultaat (inclusief zoektermen en geselecteerde filter- en sorteringsopties)

    Link naar de site van de opdrachtgever

Er is wel een knop om vergelijkbare vacatures bekijken (ook relevant). Maar als ik daar op klik, ga ik naar de homepage met het volledige vacatureaanbod. Timing heeft een zeer bijzondere definitie van het begrip: vergelijkbaar. En levert zichzelf een slechte dienst door een bezoeker hiermee af te schepen.


Op de sollicitatie kwam onderstaande, niet gepersonaliseerde, reactie van Timing:

 

Fig.55 Bedankt e-mail van Timing

In plaats van dat de e-mail aangeeft op welke functie bij welk bedrijf is gesolliciteerd, is de tekst Terugbelverzoek Timing Almelo. Hoe dan?

De e-mail heeft geen aanhef, laat staan een gepersonaliseerde aanhef. Terwijl de sollicitant net de daarvoor benodigde gegevens heeft ingevoerd.

En waarom wordt de inhoud van de bedanktpagina niet overgenomen, plus aanvullende links?

Wat een verschil met de overdreven vrolijke en quasi-persoonlijke toon tijdens het solliciteren!