Guerilla recruitment en de meest hilarische namen en pay-offs ooit bedacht!

Vandaag voor het eerst in mijn leven een blog dat niet alleen maar over arbeidsmarkt en recruitment gaat. Een blog zonder enige vorm van moraal. Maar de aanleiding van dit blog is wel geboren in de opbouw van een guerilla recruitment marketing campagne. Ik spreek en schrijf regelmatig over guerilla recruitment marketing, bijvoorbeeld hier.

Begin dit jaar nog gaf ik een kick-ass talk op een groot bekend recruitmentevent. Het ging over één van mijn favoriete onderwerpen (guerilla recruitment marketing dus), zie foto bewijs bovenin.

En prima dat jij een mening hebt over de huisstijl van mijn sheets. #volwassenmannenmogenbestcommunicerenmetunicornsenrainbows en inderdaad over jouw mening? Mij nie bellen nie! Mijn dochter van 8 vond dit mijn beste presentatie EVER!

Even terug naar het verhaal

Practise what you preach. The proof of the pudding is in the eating, even goed een lang verhaal kort:
Soms moet je zelf laten zien wat je in huis hebt. Ons bedrijf Getnoticed zoekt ook online recruitment marketeers, dus tijd voor een briljante actie (de uitvoering van onze guerilla recruitment actie zie je overigens later in dit blog).

Elke goede guerilla recruitment marketing actie begint met het maken van een flink contrast. Je ziet iets, je hoort iets of je leest iets dat je niet direct thuis kunt brengen. Je proeft en ervaart als omstander iets dat direct je aandacht trekt.

Voor onze guerilla recruitment marketing actie gingen we op zoek naar een blaaskapel (of een dweilorkest zoals we dat hier noemen). Een blaaskapel, of een toeter en trommel ensemble dat voor wat contrast kon zorgen op een school met studenten (nogmaals onderaan dit blog zie je hoe het is uitgepakt).

De essentie van dit blog:

En dan komen we nu pas tot de echte essentie van dit blog. Ik heb in jaren niet zo hard gelachen als de dagen dat ik opzoek was naar een blaaskapel voor onze guerilla recruitment marketing actie. De namen die zij zichzelf geven als vereniging of stichting? Gewoon echt f*cking briljant.

Na dag twee werd het meer een sport om de meest hilarische namen te vinden van blaaskappels dan het boeken van een kapel of artiest zelf, maar dat terzijde. Dit artikel gaat dus over de meest hilarische namen en reclame pay-offs ooit bedacht.

Dit lieve menschen geeft je alles dat je ooit gezocht had in je leven! Inspiratie nodig voor je bedrijf, je missie & visie of je businessplan? Dit is het! Serieus bezig met soulsearching? Dit is het! Een upgrade in je liefdesleven nodig? Zie hier het antwoord! Dit blog is alles dat je nodig hebt, als je al deze namen hebt gezien dan.

Beleving is alles, dus zet je telefoon uit en je afwezigheid assistent aan. Ga achterover hangen in je luie stoel, pak een schaal borrelnootjes (van een goed merk, niet die goedkope die veel te zout zijn en te grote en kleine nootjes door elkaar hebben in de mix) en een mooi glas bier en geniet!

Met veel liefde en plezier presenteer ik mijn favoriete categorieën van verenigingen, stichtingen en/of bedrijven met een eigenzinnig naam en/of pay-off.

1. Blaaskapellen
2. Bedrijven
3. Restaurants
4. Opmerkelijke fietsclubs

Categorie 1. Blaaskapellen

  • Dweilband nietemoeielek
  • Bandje betoeterd
  • Dweilorkest boet’n aodem
  • Orkest tegenwind
  • De dakkapel
  • Tismawajewendband
  • Blaaskapel de herrie-monie
  • The roling tones
  • Gertrutte van slagband
  • Nu je er toch band
  • Bloeband
  • Joekskapel de sauswauze
  • Joekskapel kos erger
  • De biermagneten
  • Muziekske bloast ‘m op
  • We zijn der wir band

  • Dweilorkest de borrelnootjes
  • Kappel tetter en bloaslust
  • Blaaskapel danmarzo
  • Kapel de restantjes
  • Dweilband de vetpan
  • Dik d’r neffe
  • Toeter mar henne
  • Effe d’r neffe
  • De bledblazers
  • De pintengluurders
  • Toeterweltoe
  • Fluitje van een band
  • Hard en gemeen
  • Krek te loat
  • Kapel noot aan de man
  • De Henny Housmann band
  • De pannenlappen
  • The brassholes
  • De plekbent
  • Bentzat
  • Schrik uit blik
  • Of ge waorst lust

En mijn persoonlijke top 3

  1. Dweilorkest toeternietoe (nou dweil mij maar op)
  2. De volle bloas
  3. James Overlast (ef serieus, briljant toch)

Zo dat was even bijkomen voor mij persoonlijk! Gaan we maar meteen door naar de tweede categorie, de bedrijven.

Categorie 2. Bedrijven

Meteen vol gas door, want ook verschillende bedrijven kunnen er wat van.

  • Gym n Tonic (sportschool)
  • Bel me Teen (pedicure)
  • Planet of the grapes (groenteboer)
  • The eet team (catering)
  • Ryan-Hair (kapper)
  • Supercut (kapper)
  • Star Wash (wasstraat)
  • Hair Force One (kapper)
  • Floris Gump (bloemenzaak)
  • British Hairways (kapper, zie foto)

  • Takkenwerk (boomverzorging)
  • Smeeris (stukadoor)
  • Plint Eastwood (vloeren)
  • De laatste hoop (mollen bestrijding)
  • John Lemon (juicebar)
  • Cutzooi (kapper)
  • Zit je haircut (kapper)
  • Wolhalla (wolwinkel)
  • De huurwoordenaar (communicatie)
  • De smeerbeer (stukadoor)
  • 456inkt (serieus)
  • KroesControl (trimsalon)
  • Austin Flowers (bloemenzaak)
  • Fairf (duurzame verf)
  • The Boring Company (boorbedrijf)
  • Leaf it to us (hoveniers)
  • Huidmuntend (salon)
  • Hair I Am (kapper)
  • Priktijk westerpark (acupunctuur)
  • Pek en Kleren (kleding)
  • Kapsones (kapper)

En  mijn absolute nummer 1: Pablo’s Ijscobar (ijswagen)

En de bijbehorende pay-offs van diverse bedrijven.

  • 009, license to drill (boor bedrijf)
  • Water ook gebeurt (water maatschappij)
  • Wat tank je zelf (olie)
  • Ik spreek al metalen (groothandel)
  • Geen woorden maar daken (dakdekker)
  • Goed gespelt (brood)
  • Iedere dag snipperdag (papier recycling)
  • Het hout nooit op (groothandel)
  • Ik cake al naar je uit (bakker)
  • Al meer dan 2.000 jaar een begrip (Timmerbedrijf Joseph, geef deze mensen een prijs a.u.b.)
  • Are you tokking to me (kiphandel)
  • Voor meer spanning in uw leven (elektrotechniek)
  • O my goot (dakgoot reparatie)
  • We helpen met je worst-kaas scenario (kaashandel)

De categorie restaurants, lunchrooms en cafetaria’s zijn echt de grootste vertegenwoordigers van de foute namen en slogans. Ik vraag me dan ook serieus af hoe nuchter betreffende horeca ondernemers waren bij de KvK inschrijving van hun culinaire etablissement?! Komt ie:

Categorie 3. Restaurants

Laten we meteen dik beginnen, met Pita Pan.

Gevolgd door:

  • Serial Griller
  • Lowie Frieton (frituur)
  • Wok-n-roll
  • Fook You (Chinees)
  • Bread Zeppeling
  • Frying Nemo
  • Wok this way
  • Bread pit
  • Hans & Frietje
  • Thai Tanic
  • Lord of the Wings
  • The Codfather
  • Game of Scones
  • Thai me up
  • Wild Thyme
  • Soon Fatt (Chinees)
  • Fu King (Chinees)
  • Phat Phuc (noodle bar)
  • Fry Willy (vis)
  • Doner Trump (kebab)
  • Falafel in je waffel (note to myself: even geen borrelnootjes eten want ik blijf er echt in hangen)
  • Abra Kebabra (kebab)
  • Ace Tempura (serieus, ik bedenk ze niet zelf)
  • Espresso Yourself (koffie)
  • Pofferdikkie (dit krijg je zelf wel bedacht)
  • Frietje precies
  • Het kroket loket
  • Björn Burgers
  • My Thai Son
  • Why so Cereal?
  • Passie voor nasi
  • Broodje nuchter
  • As foods as it gets
  • Hey pannenkoek
  • Cut the crêpe
  • Burgerzaken
  • Vietnamama 

En de creatieve bijbehorende culinaire branche pay-offs:

  • Food to Tai for
  • Kipsones
  • Hou je Thai (ik blijf elke keer lachen als ik deze lees)
  • You Maki Miso Happy (sushi)

Categorie 4. Opmerkelijke fietsclubs

Een kleine categorie om mee af te sluiten:

  • De kromme stuur
  • Thank god it’s Friday
  • Op z’n retour
  • De antilopen
  • Bij lange na nie Pantani
  • Het pijnlijk zadeltje
  • De stofwolk
  • De platte tube (geen lucht is geen excuus)

En ik zweer dat ze allemaal echt bestaan.

Heb je nu al deze namen en slogans van blaaskapellen, bedrijven en restaurants kunnen lezen zonder te lachen? Dan heb je een hart van steen of je bent gewoon een psychopaat. Het zegt meer over jou dan over al deze uber creatieve marketeers die deze verschrikkelijk goede slechte namen bedacht hebben.

Nou, ik weet niet hoe het met jullie is, maar mij gaf het in een ieder geval genoeg inspiratie voor de komende 12 guerilla recruitment marketing acties. Borrelnootjes op, bier op nu alleen nog even kijken naar onze actie die uiteindelijk niet met een blaaskapel is gemaakt maar met een solo artiest.



Ik beloof dat ik de volgende keer weer braaf over arbeidsmarkt en recruitment schrijf. Superdoei!

Voor zover dit blog zonder enige vorm van moraal. Wil je het (weer) over de arbeidsmarkt en recruitment hebben, laat dan jouw bericht achter op ons Kiqit-board.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Frankwatching