Geen welkom op je werkenbij-site
Maandenlang was er keihard gewerkt aan de nieuwe werkenbij-site van deze corporate. Kosten noch moeite zijn gespaard. Specialisten werkten hard aan een flitsend design, de websitebouw en techniek. En het eindresultaat mag er zijn. De website is snel, gebruiksvriendelijk en conversiegericht. En natuurlijk is het visueel plaatje dat het employer brand kracht bijzet. Of ik nog ‘even’ naar de teksten wil kijken. Tuurlijk.
Welkom op de website
Ik open de website en daar staan de magische woorden ‘Welkom op de website’. In koeienletters, op ooghoogte. Ik wil er wel om heen, maar ik kan het niet. De site die ik bekijk is lang niet de enige, enkele voorbeelden:
Wat zegt dat zinnetje nu eigenlijk?
Oké, je leest dat je welkom bent. Maar ken jij een werkenbij- of recruitmentwebsite waar je níét welkom bent?
Ik krijg trouwens zo’n zelfde gevoel als ik op een e-commerce site zie staan dat die webshop 24/7 open is. Duhh. En ja, ik weet dat er een handje vol webshops zijn in Nederland die hun ‘deuren’ gesloten houden op zondag vanwege religieuze overwegingen. Maar dat terzijde.
Je welkom voelen komt niet door het woord welkom
Even terug naar dat zinnetje ‘welkom op de website’. Je kunt het vergelijken met de deurmat die voor de deur van menig Nederlandse huishoudens ligt.
Denk jij dat zo’n deurmat ervoor zorgt dat visite zich (meer) welkom voelt? Of zorgt een hartelijke begroeting, de geur van verse appeltaart en een versgezette kop koffie voor dat échté gevoel van welkom?
Zo werkt het ook op een website.
Welkom zeggen op je site is niet nodig als je zórgt dat men zich welkom voelt. En dat laatste doe je door aandacht te geven aan details.
Door te zorgen dat je op je recruitment-/werken bij-website:
- direct de vraag van de bezoeker beantwoordt.
- gepersonaliseerde informatie voorschotelt op basis van het vorige bezoek.
- aansprekende beelden en teksten toont.
- alle drempels wegneemt voor een ultieme user experience.
Wat te schrijven in plaats van ‘welkom op de website’?
Zorg dat je hier direct duidelijk maakt wat je te bieden hebt aan de bezoeker. Dus beantwoord direct de vraag van de bezoeker: wat vind ik hier? Even wat voorbeelden uit de praktijk:
Randstad laat er geen twijfel over bestaan: Vind een baan.
Bij Young Capital zijn ze heerlijk concreet:
850 vacatures voor studenten, starters en young professionals
Bij de Politie is er een actieve call to action die in lijn ligt met het employer brand
Maak er politiewerk van
En er is meer
De plek waar ik dus in koeienletters ‘welkom op de website’ zag staan, is (meestal) de headline/ kopregel op de homepagina van een werkenbij-/recruitmentwebsite.
Achter die vetgedrukte headline gaat een een H1-tag schuil. Het is een tag die aan de achterkant van je website wordt meegegeven aan de hoofdkop van de tekst. Google en andere zoekmachines, lezen die tag en hechten hier het meeste waarde aan. Zij verwachten dat de H1-tag het hoofdonderwerp van een pagina aangeeft. En het hoofdonderwerp van je homepagina weegt zwaar mee.
Die headline met H1-tag kent dus behoorlijke waarde als het gaat om zoekmachineoptimalisatie. Door je belangrijkste zoekwoord (combinatie) juist daar te vermelden, scoor je pluspunten in Google.
Benieuwd wat nu jouw headline is?
Doe de check op Sitechecker. En ga je dat door mij bekritiseerde ‘Welkom op de website’ vervangen voor een alternatief? Denk aan de inzet van zoekwoorden, schrijf een zin van 2 tot 6 woorden en tussen de 5 en 70 tekens.